Byggahus.se
S
hej, använder min första tryckluftspistol nu vid friggebodsbygge och undrar om någon har varit med om att kopplingen mellan slang och pistol läcker? Kopplingen känns lite glapp och när slangen är böjd åt vissa håll - men inte andra - så pyser luften ut vid kopplingen. Går det att mecka med kopplingen för att få det tätt?

Ska skjuta dyckert i panel, har 6 bar i kompressorn.

• 4BCCD07B-88F4-46AC-BBE9-F65A19FA4D70.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du rätt kopplingar mot varandra?

Låter som du har en Asien/USA på pickan och Euro på slangen.

Redigerat:
S
Det här var ju nyheter för mig. Köpte grejerna på bygg-ole i nacka i höstas och fick inte någon info om att det skulle vara olika kopplingar. Vad är skillnaden? Hur kollar jag detta?

Asien/USA koppling är lite mindre än Euro så den går i men glappar. Det skiljer inte så mycket, men tillräckligt så att det skall läcka.

Det var inte med olika nipplar till pickan? De brukar komma med typ 2-3 olika för att kunna säljas på alla kontinenter.

Det är olika diameter på munstyckena, kommer dock inte ihåg vilken som är vilken... Den större honan passar i alla fall på den mindre hanen, men sitter glappt och läcker om man vinklar kopplingen, precis som du beskriver. Till min liknande dyckertpistol från Makita kom ”den mindre” (asien/USA?) hanen förmonterad i pistolen, men det ingick även en större i paketet, så det var bara att byta. Du fick inga sådana tillbehör med din?

Edit: Tvåa på bollen...

S
Det ni säger låter ju som extrem trolig förklaring. Det ringer en klocka om att det var något i väskan och jag undrade kanske över varför jag fick två, men minnen är ju inte att lita på och det finns iaf inte något kvar i väskan... hum. Får se om jag lagt nippeln någonstans.

Ge mig mera kontakt-standardisering i världen.

Tog del av förslagen (y)
Har precis samma problematik. Trodde att det var ALLA kopplingar på Biltema och Jula som var skit, men finns det två olika standarder på storlekar kan det förklara en del.

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
För krävande saker kör jag Cejn 320 kopplingar och modellen som heter eSafe som inte skjuter iväg slangen. Cejn är i stål så de har lite större hål än billigaste på Jula och Biltema. De släpper igenom lite mer luft och det gör skillnad på mutterdragare mm. På dyckertpickan duger allt standard som passar.

• Gilla
Stiftet och 1 till
  • Laddar…
Cejn (och Atlas Copco) är, förutom bättre luftgenomströmning, mycket trevligare och smidigare att lossa och sätta ihop vilket gör det ett lätt val för mig och klart värt det även för dyckertpica.
R Robert-san01 skrev:
För krävande saker kör jag Cejn 320 kopplingar och modellen som heter eSafe som inte skjuter iväg slangen. Cejn är i stål så de har lite större hål än billigaste på Jula och Biltema. De släpper igenom lite mer luft och det gör skillnad på mutterdragare mm. På dyckertpickan duger allt standard som passar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.