Byggahus.se
Hej!

Har flyttat in i en nyproduktion för några månader sedan. Jag har märkt att parketten på vissa ställen låter som att man går på frigolit eller någon slags plastmatta. Det är ett väldigt lågt ljud, det går egentligen bara att höra när det är helt knäpptyst hemma. Man hör det enklast om man gungar fram och tillbaka på parketten

Är det någon som vet vad orsaken till detta är, och om det är normalt? Vi ska ha besiktning snart då felaktigheter kommer att korrigeras, och funderar då på om detta är något som jag bör ta upp? Det är egentligen ingenting som jag stör mig på, men tänker om det är något som är felkonstruerat, alternativt något som kan bli värre med tiden?

Tack!

BirgitS
Jag tycker du ska ta upp det på besiktningen för underlaget verkar inte vara riktigt bra.

Gammelnörden
Det kanske är golvmellanlägget som låter? Det finns ett med små frigolitkulor som är tänkt att det ska reducera stegljud.
Skärmavbild 2019-05-24 kl. 20.56.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det kanske är golvmellanlägget som låter? Det finns ett med små frigolitkulor som är tänkt att det ska reducera stegljud.
[bild]
Exakt, jag tror verkligen det är något sådant som låter. Det låter precis så dovt som det skulle kunna göra om man går på det materialet. Kan det vara normalt tro? Eller är det något som jag borde ta upp?

BirgitS
Fast då borde det väl låta överallt och inte bara på vissa ställen?

BirgitS BirgitS skrev:
Fast då borde det väl låta överallt och inte bara på vissa ställen?
Jag vet som sagt inte om det är normalt eller inte, men det låter ungefär exakt som om man skulle gå på det materialet som Gammelnörden bifogade.

Det låter väl nästan uteslutande som mest när man går mitt i ett rum, och inte längs med kanterna.

Om det är, vilket är troligt, lagd plast med frigokulor så tar det några månader innan kulorna vandrat rätt. Mao så bör det avta.
Men för formalia bör du även ta upp det på besiktningen.

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Gammelnörden
Personligen tycker jag inte att det ska låta nåt om ett material som är gjort för att dämpa ljud. Men om det är normalt har jag inte tillräckligt med erfarenhet för att veta. Min första tanke var att det beror på att golvet sviktar lite och underlaget som mellanlägg och parkett är lagt på är ojämnt? Fråga vid besiktningen, om inte annat kan du ju få svar på om det är nåt att oroa sig över eller ej.

Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Personligen tycker jag inte att det ska låta nåt om ett material som är gjort för att dämpa ljud. Men om det är normalt har jag inte tillräckligt med erfarenhet för att veta. Min första tanke var att det beror på att golvet sviktar lite och underlaget som mellanlägg och parkett är lagt på är ojämnt? Fråga vid besiktningen, om inte annat kan du ju få svar på om det är nåt att oroa sig över eller ej.
Utjämningen sker ju av att man går på golvet. Det tar en stund att flytta kulorna så ojämnheter utjämnas, har för mig att plasten i ditt foto tar 2 mm i utjämning, är ojämnheterna större kommer golvet aldrig sluta svika och då försvinner inte ljudet heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.