Byggahus.se
Martin_B
I serviceböckerna för bilar står oftast något i stil med:

Service var 2000 mil eller varje år, vilket som kommer först.

Många bilar har idag 3000 milintervall.

Att olja och oljefilter skall bytas efter viss milantal är ju förståeligt. Och även den siffran lite beroende på hur man har kört dessa mil, många eller få kallstarter, hur hårt man har kört motorn osv.

Men bortsett från det, vad i tidsintervallet gör att man skall serva bilen 1 gång per år? Säg att man har kört 500 mil, på en bil med 3000 milintervall, under 1 års tid. Varför måste bilen tvunget servas efter 1 år trots endast 500 mil körda? Varför går det inte bra att vänta i 4 år, exempelvis, med samma sträcka per år körda, tills bilen har gått 2000 mil, och utföra servicen då? I det läget har man fortfarande servat 1000 mil tidigare än milintervallet säger.

Jag är bara väldigt nyfiken på vad det är som blir så "gammalt" så det inte kan vänta mer än max 1 år? Är det oljefiltret eller? Eller föroreningarna i oljan? Just med tanke på att oljan i sig redan har några miljoner år på nacken ...några år hit eller dit liksom (om det nu endast vore den faktorn att förhålla sig till).

Tänk förr, när det var max 500 mil mellan oljebytena och även rundsmörjning! Då var det ren mineralolja. Det är inte enbart själva oljan som gör att rörliga delar i en modern motor fungerar.
Tillsatsämnen försvinner och fukt blandas med oljan, så kör du så lite skall du undvika "long life" oljor och istället minst en gång om året göra olje- och filterbyte, för att inte råka ut för sludge som täpper kanaler.

Jag har hört ett resonemang som gick ut på att det finns additiver i oljan som har en begränsad livslängd. Sedan kan många korta körningar göra att det samlas kondens i oljan som man vill bli av med. Det finns många andra punkter på serviceprotokollet som är mer beroende på tid. Kontrollera skicket på bromsarna till exempel. Och dessutom tjänar inte serviceverkstaden lika mycket pengar om du väntar länge med servicen.

Det finns folk som kör bilar i många år utan att serva. De brukar hålla ganska länge ändå.

• Gilla
z0der
  • Laddar…
Martin_B
thomas33 thomas33 skrev:
Det är inte enbart själva oljan som gör att rörliga delar i en modern motor fungerar.
Tillsatsämnen försvinner och fukt blandas med oljan, så kör du så lite skall du undvika "long life" oljor och istället minst en gång om året göra olje- och filterbyte, för att inte råka ut för sludge som täpper kanaler.
A Avemo skrev:
Sedan kan många korta körningar göra att det samlas kondens i oljan som man vill bli av med.
Jag citerar och svara på bägge ovan inlägg. Jo, så är det ju. Men då är frågan, letar sig fukt in av sig självt i motoroljan när bilen bara står? Svaret på den frågan torde vara "nej". Så då återstår ändå frågan, vad är det som gör att motoroljan/oljefiltret är sämre om bilen har stått orörd i ett garage i ett år säger vi?
Eller för sakens skull säg att den har körts med 1 km / vecka under det året.

A Avemo skrev:
Det finns många andra punkter på serviceprotokollet som är mer beroende på tid. Kontrollera skicket på bromsarna till exempel.
Jovisst, så är det ju. Men det har inget med motorns livslängd att göra. Det allra viktigaste för motorn är ju ny olja med visst intervall och som nummer två nytt oljefilter. Resten är ganska sekundärt, som tändstift och sådant.
Självklart måste alla vätskenivåer hållas på tillräcklig nivå, så som kylarvätska, bromsvätska, servoolja, växellådsolja, osv. Men om vi bortse från själva nivåerna och enbart tittar på åldern här, och då vanlig service där det huvudsakliga bytet är motorolja och oljefilter.

A Avemo skrev:
Jag har hört ett resonemang som gick ut på att det finns additiver i oljan som har en begränsad livslängd.
Ja, det skulle vara det i så fall. Och att de inte klarar av mer än ett år i så fall.

Martin_B Martin_B skrev:
När motorn går blåser en del av avgaserna förbi kolven och ner i vevhuset. Det finns vattenånga i avgaserna som då innan motorn är genomvarm kondenserar i vevhuset. Det tar längre tid för oljan att bli varm än kylvattnet. När även oljetemperaturen kommit upp börjar vattnet att avdunsta från oljan. Så korta körningar samlar vatten i oljan. Står bilen still i garaget hela året så blir det ingen kondens.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Men då är frågan, letar sig fukt in av sig självt i motoroljan när bilen bara står? Svaret på den frågan torde vara "nej". Så då återstår ändå frågan, vad är det som gör att motoroljan/oljefiltret är sämre om bilen har stått orörd i ett garage i ett år säger vi?
Fukt kommer in om bilen inte står varmförvarad och ännu mer om den körs en kort sträcka varje vecka.
Nu vet jag inte om du har en bil värd 10.000 Kr och tycker att den kan du köra utan service tills den rasar och därefter köpa en likvärdig. Men är det däremot en nyare värd ett par 100.000 Kr så är det dumsnålt att inte serva enligt serviceboken.

Angående att additiverna i oljan har en begränsad livslängd så har jag aldrig sett bäst före-datum på motorolja.

• Gilla
Keld
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Angående att additiverna i oljan har en begränsad livslängd så har jag aldrig sett bäst före-datum på motorolja.
Det händer knappast något med dem, när de är kvar i dunken.
Däremot bryts de ned när oljan hamnat i motorn och den körts.

"Fem år är gränsfall, för motorolja åldras. Hur snabbt det går beror till viss del på hur den har lagrats. Smörjmedel bör förvaras vid jämn temperatur och i torr och mörk omgivning. Exponering för sol är inte bra. Lagras oljan i ett kallgarage där temperaturen varierar med årstiderna finns risk för att det bildas kondens som försämrar de smörjande egenskaperna.
OKQ8 anser att lagringsgränsen för motorolja – vid bästa förutsättningar – går vid just fem år. Men rekommendationerna kan variera med fabrikat. Hör efter med tillverkaren vad som gäller för just din olja."
Marianne Sterner, Vi Bilägare

B
Angående upp till 3000mil, det är inte "lite beroende på", utan helt beroende på omständigheterna. :)

Tidsintervallet finns där av flera orsaker. Använd motorolja har ett annat innehåll än ny olja, och när den binder syre, kolväten, vatten etc så är oljans påverkan på materialen i motorn ett problem. En annan orsak är att 1års intervall i en del fall innebär serviceintervall, inte oljebytesintervall. Serviceintervall är ju tyvärr inte bara baserad på mekaniskt slitage utan även t.ex. PR och ekonomi för tillverkare och dealers.

Vissa biltillverkare räknar motortimmar, tid och sträcka. (Även t.ex. övervarvningstillfällen) Detta kombineras med marknad (dvs var bilen brukas) och lagkrav, data från en eventuell konduktivitetsmätare för oljan och tänder servicelampan därefter.
En taxi som kör treskift i Las Vegas kommer få (och ska ha) en helt annorlunda intervall än en pendlarbil i Flen.

Max 3000mil/1år är ju som bäst en grov approximation. Vissa borde kanske byta enligt den gamla devisen 5000 miles, andra kör 3000mil+9% per intervall och kan ändå behålla sin garanti.

Excel
Går säkert att vänta med service vart 4:e år om du endast kör 500 mil, tror inte motorn tar skada. Kan dock vara svårare att sälja bilen om man slarvar med service. Remmar kan också vara bra att kontrollera med jämna mellanrum, gissar att dessa kontroller ingår vid vissa intervaller. Vissa motorer kan drabbas av så kallad bore scoring, det är en effekt av slarv med oljebyte!

Själv byter jag olja i årligen i alla mina bilar själv i en GDS hall oavsett miltal. Olja + filter beställer jag från Tyskland. Jag har som mål att behålla bilen länge därav byter jag oljan varje år.

Jag antecknar alltid miltal i serviceboken och spar alla kvitton på inköpt olja. Går säkert att göra vartannat år också, jag kanske är lite nördig.

Martin_B
thomas33 thomas33 skrev:
Fukt kommer in om bilen inte står varmförvarad och ännu mer om den körs en kort sträcka varje vecka.
Nu vet jag inte om du har en bil värd 10.000 Kr och tycker att den kan du köra utan service tills den rasar och därefter köpa en likvärdig. Men är det däremot en nyare värd ett par 100.000 Kr så är det dumsnålt att inte serva enligt serviceboken.
Jag skulle inte ens köra en 10.000 kr bil utan service tills den rasar :) ...inte minst för att den förmodligen i så fall rasar sådär 100 mil hemifrån :D

Jag har alltid varit väldigt noggrann med att serva bilen och lämnar in på verkstad från att bilen är helt ny fram tills garantin går ut och några år till. Dock inte längre än ca. 10.000 mil, för sedan servar jag själv. Jag tycker dock det är värt att ha stämpel i serviceboken t.o.m några år efter garantin gått ut, just i det fall man skall sälja.
Men sedan efter ca. 10.000 mil är det inte lönt att lämna in tycker jag. Jag gör dessutom ett noggrannare arbete själv.

Men med flera bilar som skall servas och vissa servar jag själv, så börjar jag ju undra om det verkligen är viktigt att följa tidsintervallet. Milintervallet är självklart tycker jag, men blev osäker på tidsintervallet. Det tar ju en stund att serva själv när man inkluderar att man skall inhandla allt osv., så jag vill så klart inte göra det i "onödan".

Jag kör elbil och även den har 1års serviceintervall.

Verkstaden måste ju såklart tjäna pengar även om du inte kör med bilen.
Jag skulle inte servat en bil efter 12 månader om den körs någorlunda regelbundet. Det värsta som kan hända är väl att bromsarna kärvar fast om man inte använder dom så mycket. Oljan tar ingen skada av att bilen används lite.

P para skrev:
Jag kör elbil och även den har 1års serviceintervall.
Som sagt, eftermarknaden för ett fordon är en väldigt viktig inkomstkälla.
Därför många biltillverkare är nervösa nu, jobbigt att sälja elbilar med mindre
marginaler än gamla bilar med förbränningsmotorer, och när bilen är såld, så är det svårmotiverat
att ta hutlöst betalt för att smörja gångjärnen och kalla det för service.

Excel
Peter2400 Peter2400 skrev:
Som sagt, eftermarknaden för ett fordon är en väldigt viktig inkomstkälla.
Därför många biltillverkare är nervösa nu, jobbigt att sälja elbilar med mindre
marginaler än gamla bilar med förbränningsmotorer, och när bilen är såld, så är det svårmotiverat
att ta hutlöst betalt för att smörja gångjärnen och kalla det för service.
Biltillverkarna kan säkert sälja mjukvaru-uppdateringar. Traditionell service med oljebyte blir det nog mindre av, gissningsvis binder återförsäljarna upp kunderna med leasingavtal som inkluderar både det ena och andra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.