Byggahus.se
V Villa1949 skrev:
Tror inte man ska ta linoleum för att få en billig lösning. Gick nog på lika mycket som ett rejält trägolv i pris för oss.
Det kan jag tänka mig, menade egentligen mer att jag tycker att man ska försöka välja ett golv som man trivs med och försöka få in det i budgeten då det är något som man kan njuta av i många år. Sedan är det mer min personliga smak att jag inte gillar plastgolv.

• Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Klinkers ?
Vi tittar på att lägga klinkers intill diskbänken för att sen ha trägolv i resten av köket.
Klinkers som ser ut som trägolv.
Vi kikade dessutom på bambugolv men det var svårt att få fram bra referenser.
Bambu är ju i sig betydligt hårdare och tåligare än vanliga parkett

Vi har klinkers i vårt kök och det är toppen! Hade linoleum innan men det var känsligt för repor och värme. Brändes flera gånger bla av tomtebloss. Klarar inte bensin heller vid rengöring.

Älskar klinkers i vårt kök :)

Vi lade bokparkett från Kährs i köket, som i resten av huset (utom i våtrummen).
https://www.stonefactory.se/inomhus...K3JAKoGWKzU2nkDp3HKDADteVy6c3prhoCDDYQAvD_BwE
Men jag ångrar mig lite, för det är mycket ömtåligare än jag trodde. Trodde ju att bok var starkt, hårt och hållbart.
Så lite märken i ytan blir det ju, men inte värre i köket än i matrumsdel och vardagsrum.
Kanske skulle kikat på ask också.
Ek tycker jag inte är snyggt, men trägolv skall det ju vara (y)

upload_2019-5-27_8-33-32.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett massivt mosaikparkettgolv av ek som är limmat mot baksidan av masonit, masoniten ligger med den släta sidan neråt och flyter på airolen den vita mjuka plasten 3mm tjock.

Golvet är Tarkett restauranggolv av massiv stav som är 150x15x7 mm
Golvet har legat sedan julen 1984, det är lackat med BONA program för bibliotek / offentlig miljö.
Har aldrig bonat ,vaxat eller behandlat golvet på 35år bara torkat med Ajax.
Har överlevt 3st hundar Dop 15-20 stora kalas hela 80-talet med högklackade skor.
Kvalité lönar sig! (y):)

• Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Jag har linoleum plattor lagda i rutmönster, 30x30 cm. Trevligt att gå på och hållbart, dock inte billigare än ett bättre trägolv. Skulle lägga in samma igen om det blev aktuellt.

Jag kan varmt rekommendera vinylklick. De finns som både träimitation och stenmönstrade. Finns både som stora plattor och mindre. Vinylklick tål vatten bättre än laminat och helt ok att gå på. Plastmatta, dvs vinylgolv, är mitt andraval. Trägolv och laminat rekommenderas ej då vattentålighet är sämre. Klinkers är jäkligt snyggt, men allt som man tappar går sönder. Köket är trots allt en arbetsplats där det jobbas med redskap och med glas och porslin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.