Byggahus.se
Hej !
Vi ska renovera trappan på bilden. Önskar lite idéer hur ni hade gjort. Målat om? Bytt helt ut spaljén? Alla tips och idéer mottages

Mvh
Anna

• B9D78CD8-75D2-4717-93EC-452B0ED04C5B.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Hej

Har just avslutat ett sådant projekt!

Kolla om det går att skruva bort spaljen, det gick hos mig och då blev det mycket lättare! Även ledstänger kan ofta tas ned. Om man vill spara lite jobb kan man skicka dem på lackering. Kollade det, var inte särskilt dyrt.

Tvättade noga, målade med primer, mellanfärg och lackfärg. Blev mycket bra.

Har du mattor i stegen? Jag slet bort dem och la nytt i linoleum. Blev mycket bra, men en hel del jobb med att skrapa lim, jag hade dock 30 steg och 50 spaljepinnar. Mycket svårt att skära till linoluem så jag tror en plast eller textilmatta är enklare att jobba med.

Har du kantlister fram och bak? Jag slipade mina trärena mycket noga och lackade fyra gånger. Det var faktiskt det som tog minst tid, och det blev snyggt med eklist fram och bak, en mörkgrå matta och resten vitt.

Eftersom du har en mindre trapp är det nog lite lite mindre jobb, med min var det faktiskt lite väl mycket. Men resultatet blev bra.

Vill man göra det lättare köper man lite klick-golv, sågar till det efter stegens form, limmar det uppepå och slår på nya tacklister bak och fram. Det blir bra, men trappan tappar helt sin 70-tals look och blir något helt annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.