Jag har letat info om när man kan måla på tryckt trä men hittar helt olika råd. En del säger att man måste eller bör vänta i flera år (!), andra att man kan måla direkt om det är hyfsat torrt efter att ha legat i solen i några veckor. Jag vill måla nu eftersom det är mycket lättare att måla staketribbor innan man sätter upp dem. Det konstiga är att olika färghandlare och träföretag (dvs de som borde veta) säger olika. Men jag har inte hittat någon som verkligen har testat att måla direkt och blivit missnöjd. Alltså:
Är det någon här som har provat själv att måla på nytt virke? Vad händer? Det är klart att det säkert finns fördelar när virket är supertorrt men det måste ställas mot att det är fult när det är grönt och jobbigare att måla när det sitter på plats (eftersom det dessutom kommer sitter lite illa till). Även om en del färg kanske lossnar borde det ändå vara så mycket färg kvar att det är värt att måla när ribborna är omonterade.
Här finns ett hus i området där de målat staketvirke. De har lagt in virket för torkning, och måtte fukthalten till under 14% (tror jag). Nu har det bara suttit uppe någon månad, så det är lite tidigt att påstå att det fungerar.
Varför har du köpt tryckt virke om du ändå skall måla?
Det som sker är att färgen inte kommer fästa, det bildas en fuktig hinna, som gör att färgen torkar ovanpå virket. Vilket gör att färgen kommer flagna av.
Och det vet du hur? Genom att ha testat? Jag frågar eftersom uppfattningarna verkar gå isär även bland proffs. Jag kör med impregnerat eftersom det inte fanns något annat som var hyvlat och snyggt att använda som staketspjälor.
Så här ser iaf vårt tryckimpregnerade staket ut efter mer än 10 år med slamfärg. Lite gröna alger här och där men färgen sitter.
Hyvlat/sågat? Köpte färdiga sektioner så vet ju inte hur länge de legat hos tillverkaren
innan vi fick det levererat.
Jag har många gånger målat tryckimpregnerat och bara det är torrt går det bra. Dock om konstruktionen är sådan att vatten kan ta sig in i trät och virket blir blött inifrån lossar färgen sedan.
Färdiga sektioner är säkerligen rätt torrt vid leverans. Impregneringen är kopparsalter som trycks in i virket, det finns ingen hinna när det torkat. Färgen skyddar knappast trät, så det kan absolut vara vettigt att använda impregnerat till målade staket.
Enkelt. Måla inte det tryckta virket om fukthalten i virket överstiger 16%. Då är det skit samma ifall det fått torka en timme eller ett år, så länge fukthalten är tillräckligt låg. Fuktmätare is the shit, allt annat är spekulation.
Mitt staket ser inte ut så mycket för världen men så har det aldrig målats och det har suttit uppe sedan 1961 nästa 60 år! Blir där mossa så numera högtryckstvättar jag staketet trä rent, det tar bort lite på mjukdelar. Förr i tiden fick man stålborsta bort mossan.
Får bara träet soltorka mellan regnen överlever det enlivstid, se på en brygga i skärgården den står länge.
Problemet med att måla är att man stänger in fukten. För trä som är utsatt för regn kommer att bli blött oavsett färg. Men med färg kan det inte torka. Obehandlat håller i allmänhet bättre än målat. Sedan kan man ju använda en slamfärg, det varken hindrar upptag eller torkning. Oljefärger är i allmänhet inte lämpliga för väderutsatta träsaker.
Ett tips om min far har gett mig( han har jobbat som målare i lite drygt 60 år) är att inte måla ändträt neråt, vare sig det gäller staket eller fasadbrädor. Lite grundolja på ändan bara. Om fukt kommer in i brädan så kommer det med tiden att leta sig neråt och ”rinna” ur brädan om den inte är målad i nerkant. Målar man ändan så stänger färgen inne fukten istället. (Detta är ingen vetenskaplig forskning bakom utan bara så man gjorde när han började jobba vilket verkar funka)
Problemet med att måla är att man stänger in fukten. För trä som är utsatt för regn kommer att bli blött oavsett färg. Men med färg kan det inte torka. Obehandlat håller i allmänhet bättre än målat. Sedan kan man ju använda en slamfärg, det varken hindrar upptag eller torkning. Oljefärger är i allmänhet inte lämpliga för väderutsatta träsaker.
Det vore inte fel om du skrev korrekt.
”Problemet med att måla är att man stänger in fukten”
Du skall ju aldrig måla fuktigt virke. Målar man fuktigt virke så gör man fel. Lite som att lackera om en smutsig bil, och bli sur för att arbetet inte blir bra.
”För trä som är utsatt för regn kommer att bli blött oavsett färg”
Definiera hur du menar här. Konstig mening.
”Obehandlat håller i allmänhet bättre än målat.”
Njae, solen gör ju sitt jobb att bryta ner virket. Det är bland annat en av orsakerna till att vi målar det. Slamfärgsmåla är en behandling som ju skyddar mot solens strålar.
”Oljefärger är i allmänhet inte lämpliga för väderutsatta träsaker.”
Oljefärger är ett utmärkt val att skydda väderutsatta träsaker med, så länge du målar om i rätt tid samt gärna underhållstvättar det.