Byggahus.se
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nya funktioner är mest ett dåligt sätt att försöka sälja. Skulle vilja ha på tvätt och diskmaskin endast:

Normal
Snabb
Intensiv
Skonsam
Vilken temp?
Skonsam för vilket material?

Kör favvo ollen i intensiv 60° med 1600 varv centrifugering och se vad det var för material

S sunqan skrev:
Vilken temp?
Skonsam för vilket material?

Kör favvo ollen i intensiv 60° med 1600 varv centrifugering och se vad det var för material
Det är ju det skonsam programmet skall vara så bra att det är skonsamt för allt. Det behöver inte vara så special, tvätt är väldigt kända arbetsfall så det bör gå att optimera utan problem.

S StenQL skrev:
Är det ett ålderstecken att man minns när DECT-telefoner var både nytt och häftigt..?
Nejdå jag är fortfarande 27.

Reklamfilmen såg jag häromdan, tror det var 2003.

• Gilla
JuggeH
  • Laddar…
I mångt och mycket är det så klart hitte-på-funktioner som finns i dessa uppkopplade vitvaror idag-

Jag ser dock en poäng kring att tvätt och disk kan styras från nätet när effekttarifferna är införda. Utan sådan funktionalitet kan en disk/tvätt bli väldigt kostsam helt plötsligt när man får betala elöverföringsavgift baserat på toppeffekten under hela månaden.

Då ser jag gärna att vitvarorna är smarta och körs när det finns utrymme i den "effektbudget" man satt. Det kräver så klart att alla större förbrukare också är uppkopplade om det ska fungera, men på bergvärmepumpar är det ju redan ganska vanligt sedan ett par år tillbaka verkar det som.

Jösses! :crysmile:

E
mexitegel mexitegel skrev:
I mångt och mycket är det så klart hitte-på-funktioner som finns i dessa uppkopplade vitvaror idag-

Jag ser dock en poäng kring att tvätt och disk kan styras från nätet när effekttarifferna är införda. Utan sådan funktionalitet kan en disk/tvätt bli väldigt kostsam helt plötsligt när man får betala elöverföringsavgift baserat på toppeffekten under hela månaden.

Då ser jag gärna att vitvarorna är smarta och körs när det finns utrymme i den "effektbudget" man satt. Det kräver så klart att alla större förbrukare också är uppkopplade om det ska fungera, men på bergvärmepumpar är det ju redan ganska vanligt sedan ett par år tillbaka verkar det som.
Men måste du styra det via en app? Gå upp på natten för att starta diskmaskin via telefon :D
Nä min förra hade tom en knapp för att ställa in fördröjdstart. Det räcker isåfall för mig

Det kan ju vara en designfråga också att apparaten inte har några synliga knappar eller reglage. Allt styrs via en app i telefonen. I bästa fall kan man både marknadsföra det som snyggt och modernt och dessutom spara pengar på att det inte finns några reglage. Det jobbiga blir när man synkar den mot fel maskin och startar någon annans diskmaskin i stället. Eller när man inte kan starta diskmaskinen för att appen först måste uppdateras.

E erkka skrev:
Men måste du styra det via en app? Gå upp på natten för att starta diskmaskin via telefon :D
Nä min förra hade tom en knapp för att ställa in fördröjdstart. Det räcker isåfall för mig
Ja, om tvättmaskinen ska kommunicera med värmepumpen, laddningen av elbilen och andra stora förbrukare är en app avgjort smidigast. Det är säkerligen även billigare att utveckla än stor display på maskinen.

Fast vad händer då när telefonen är tillverkad innan appar var uppfunna och tvättmaskinen likaså medan värmepumpen är modern. För att inte tala om när nästa generations apparater styrs av en annan app.

Man skall undvika att bygga upp system där enskilda delar inte är utbytbara och där ägaren inte har full valfrihet att lägga sig på den teknologiska nivån som bäst passar behovet.

Då väljer man en maskin som inte enbart styrs via app/mobil utan även har funktion integrerad i maskinen.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Korvgubbe
Det är väl bara att läsa på lite om Kinas "social credit system" så förstår man snart syftet bakom att allt ska vara uppkopplat...

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt också den sortens misstankar.

Enligt vad jag fått beskrivet för mig finns en tillverkare av styrsystem till hissar som satsat på att allt skall ställas in via en app så att det inte behövs något användargränssnitt på styrsystemet. Eftersom detta till viss del kritiseras av dem som undrar ifall denna app finns och fungerar på framtidens telefoner så kan man även få medlevererat en lös surfplatta med installerad app. Då kommer vidare frågan om denna surfplatta ligger kvar i maskinrummet och är funktionsduglig om 10 år eller så. Ibland finns det poänger med att inte krångla till det för mycket.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
P
Och snälla skäll inte på programmerarna.. De bestämmer sällan utformningen av maskin/program/app/etc
Finns så många "designers" och tyckare.

Men dagens vitvaror... varför varför ska de alltid pipa. Antingen när man trycker på en knapp eller när något startar/slutar/är klar.
Alltså man blir vansinnig
Vi hade en diskmaskin tidigare där manualen sa ett sätt hur man stängde av pipet, service kille sa en annat sätt men inget fungerade. Efter servicekillens djupdykning i supporten så hittades det men man kunde bara stänga av ljudet för just den diskningen. Sen stängde maskinen ju själv av sig och glömde bort att pipet var avstängt.. Bra jobbat LG.. Sen var maskinen rätt dåligt planerad så "Never more a LG"

Vi har även en Thermex fläkt med touchknappar som ibland ändrar själv hastighet pga fuktiga knappar... Och så ska den naturligtvis pipa när den gör det... Blir ett jäkla liv.. Inte så bra design det heller.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.