Byggahus.se
H Hellplant skrev:
@Gullebrand @Swotdthain
En liten uppdatering.
Nätägaren har ett koncessionsärende där de försöker göra om ett IKN nät (icke koncessionspliktigt nät) så att de underliggande mätpunkterna blir en del av deras koncessionspliktiga nät. Detta verkar ha dragit ut på tiden.
Anledningen till varför det har dragit ut på tiden kan man spekulera om men min uppfattning är inte att det är på grund av illvilja i alla fall.

Om era mätpunkter faller under detta IKN-nät kan jag inte svara på men om de gör det så har ni inte möjlighet, eller rätt, att byta elleverantör. Sen att det förmodligen är fel av nätägaren att era anläggningar ligger i ett IKN-nät är en annan sak.
Mina efterforskningar har dock rört om lite så det är möjligt att det kanske blir lite mer fart på ärendet men jag kan inte lova något. Om ni vill veta mer så får ni gärna skicka ett PM.
Hej. Tack så mycket för din insats!

Detta var en spännande utveckling. Jag har alltid antagit att det funnits någon typ av process som pågår men inte kunnat förstå hur detta skulle kunna påverka vår rätt enligt lag att byta elleverantör. Med tanke på vilken illvilja detta väckt hos bolagets kunder kan man tycka att de borde ha kunnat informera om detta tydligare, speciellt när de får specifika frågor. Jag har inte fått svar på flera veckor. Skickar PM.

Redigerat:
C
H Hellplant skrev:
så har ni inte möjlighet, eller rätt, att byta elleverantör.
I så fall frågar man sig vad som ger dem rätt att ta betalt för elektriciteten. Är det ett avtal? Vilken lag faller det under? Är den höga prisnivån skälig eller kan den jämkas till gängse nivå på marknaden (Telge)?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
H Hellplant skrev:
Nätägaren har ett koncessionsärende där de försöker göra om ett IKN nät (icke koncessionspliktigt nät) så att de underliggande mätpunkterna blir en del av deras koncessionspliktiga nät.
Nu blir jag nyfiken. Hur kan denna situation uppstått? Drogs det icke koncessionspliktiga nätet innan fastigheten blev avstyckad? Drog den ursprungliga markägaren opportunistiskt fram el till tomter som ännu inte styckats av? Eller hur blev det så här egentligen?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
I så fall frågar man sig vad som ger dem rätt att ta betalt för elektriciteten. Är det ett avtal? Vilken lag faller det under? Är den höga prisnivån skälig eller kan den jämkas till gängse nivå på marknaden (Telge)?
Bra och intressant fråga. Priset vi betalar är fast på 70 öre/kWh exkl moms. Jag kan inte bedöma om detta är oskäligt men det är i alla fall betydligt högre än konkurrerande bolag. Skulle vi teckna avtal med Telge energi idag med rörligt elpris skulle kostnaden bli 51,37 öre/kWh inkl moms och alla avgifter (dock med månadsrabatt på 12,49 öre/kWh under ett års tid). Skillnad på 36,13 öre/kWh inkl moms med månadsrabatt och 20,52 öre/kWh inkl moms men utan månadsrabatt.

Redigerat:
H Hellplant skrev:
@Gullebrand @Swotdthain
En liten uppdatering.
Nätägaren har ett koncessionsärende där de försöker göra om ett IKN nät (icke koncessionspliktigt nät) så att de underliggande mätpunkterna blir en del av deras koncessionspliktiga nät. Detta verkar ha dragit ut på tiden.
Anledningen till varför det har dragit ut på tiden kan man spekulera om men min uppfattning är inte att det är på grund av illvilja i alla fall.

Om era mätpunkter faller under detta IKN-nät kan jag inte svara på men om de gör det så har ni inte möjlighet, eller rätt, att byta elleverantör. Sen att det förmodligen är fel av nätägaren att era anläggningar ligger i ett IKN-nät är en annan sak.
Mina efterforskningar har dock rört om lite så det är möjligt att det kanske blir lite mer fart på ärendet men jag kan inte lova något. Om ni vill veta mer så får ni gärna skicka ett PM.
Undrar bara varför man inte får byta leverantör medan processen pågår. Vem som levererar har ju inte ett dugg med nätägandet att göra. Vore värdefullt med en referens till aktuell lag eller förordning.

Sedan ligger det ju i nätägarens intresse att det drar ut på tiden. Han tjänar ju mängder på höga elpriser!

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
H
Jag får backa på inte ha rätt att byta elhandlare om man har en anläggning i ett IKN-nät till att det kan vara praktiskt omöjligt samt att det inte är helt lätt avräkningsmässigt för nätbolaget.

Hur situationen har uppstått vet nog bara nätägaren men så som @bakterie skriver ovan är nog en möjlighet.

Det intrycket som jag har fått från mina kontakter (inte nätägaren) inom branschen som har insyn i ärendet är att nätägaren vill göra rätt för sig och inte medvetet förhalar processen.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
Det är ju bra om så är fallet, dock är det ju lite märkligt att företaget/ägaren inte valt att gå ut med enkel info om hur läget är, vad som händer och förklara vad som är på gång och hur det uppstått. Det är liksom inte svårt. Skicka en bilaga med fakturorna.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
H Hellplant skrev:
Jag får backa på inte ha rätt att byta elhandlare om man har en anläggning i ett IKN-nät till att det kan vara praktiskt omöjligt samt att det inte är helt lätt avräkningsmässigt för nätbolaget.

Hur situationen har uppstått vet nog bara nätägaren men så som @bakterie skriver ovan är nog en möjlighet.

Det intrycket som jag har fått från mina kontakter (inte nätägaren) inom branschen som har insyn i ärendet är att nätägaren vill göra rätt för sig och inte medvetet förhalar processen.
Tack återigen för bra svar. Jag känner inte nätägaren personligen och har inget otalt med honom förutom i sak. Däremot tycker jag helt klart att detta kunde ha skötts på ett snyggare och mer transparent sätt.

Hoppas dina efterforskningar ger resultat.

Men OM nätägaren nu vill göra rätt för sig, så vore det väl lämpligt med en kompensation till de drabbade.

H
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är ju bra om så är fallet, dock är det ju lite märkligt att företaget/ägaren inte valt att gå ut med enkel info om hur läget är, vad som händer och förklara vad som är på gång och hur det uppstått. Det är liksom inte svårt. Skicka en bilaga med fakturorna.
Detta jag skriver nu är antagande och jag försvarar inte nätägaren på något sätt.
Nätområdet som detta avser är bara marginellt större än den största fastigheten inom området och det ser ut som att fastighetsägaren till den fastigheten även äger nätet. Totalt består nätet av ett mindre antal fastigheter (ser ut att vara mestadels jordbruk) och jag tror inte att nätägaren har behövt ha någon större kundservice då det antagligen bara rullat på. Nu låter det som att det har styckats av en del och byggts villor vilket antagligen inneburit en hel del mer arbete med nätet både fysiskt och pappersmässigt. De lägger nog minsta möjliga kraft på på elnätet då de säkert har andra verksamhetsområden inom bolaget som kräver mer tid.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
H Hellplant skrev:
Detta jag skriver nu är antagande och jag försvarar inte nätägaren på något sätt.
Nätområdet som detta avser är bara marginellt större än den största fastigheten inom området och det ser ut som att fastighetsägaren till den fastigheten även äger nätet. Totalt består nätet av ett mindre antal fastigheter (ser ut att vara mestadels jordbruk) och jag tror inte att nätägaren har behövt ha någon större kundservice då det antagligen bara rullat på. Nu låter det som att det har styckats av en del och byggts villor vilket antagligen inneburit en hel del mer arbete med nätet både fysiskt och pappersmässigt. De lägger nog minsta möjliga kraft på på elnätet då de säkert har andra verksamhetsområden inom bolaget som kräver mer tid.
Det må så vara, men att ha haft fastigheter som under ett år (!) försökt byta elleverantör och som bara dissas är inte försvarbart. Då skall man inte driva företag.

Det finns ingen ämre information än avsaknad av densamma.

• Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
H Hellplant skrev:
Det låter ju absolut rimligt att det är så. Men det kan ju aldrig motivera att man inte har tid att uppfylla lagkrav. Lite som "jag har inte tid att betala skatt nu". Eller "jag har inte tid att betala lön till mina anställda nu".

Det finns massor med företag som varken betalar skatt eller löner, men som säger "vi vill göras rätt för oss".

Vi får hoppas att de blir av med sin koncession.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
S Swotdthain skrev:
Bra och intressant fråga. Priset vi betalar är fast på 70 öre/kWh exkl moms. Jag kan inte bedöma om detta är oskäligt men det är i alla fall betydligt högre än konkurrerande bolag. Skulle vi teckna avtal med Telge energi idag med rörligt elpris skulle kostnaden bli 51,37 öre/kWh inkl moms och alla avgifter (dock med månadsrabatt på 12,49 öre/kWh under ett års tid). Skillnad på 36,13 öre/kWh inkl moms med månadsrabatt och 20,52 öre/kWh inkl moms men utan månadsrabatt.
Om ni ligger på ett IKN (hur det nu skulle kunna vara ett IKN över skilda fastigheter? som dessutom opereras av bolaget som har koncessionen) skulle det vara intressant att se hur din faktura ser ut.

70 öre/kWh ex moms för elhandel är självklart dyrt men hur ser de andra kostnaderna ut? Säkring, överföringsavgift?

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
H
H hempularen skrev:
Det låter ju absolut rimligt att det är så. Men det kan ju aldrig motivera att man inte har tid att uppfylla lagkrav. Lite som "jag har inte tid att betala skatt nu". Eller "jag har inte tid att betala lön till mina anställda nu".

Det finns massor med företag som varken betalar skatt eller löner, men som säger "vi vill göras rätt för oss".

Vi får hoppas att de blir av med sin koncession.
Såklart så är inte undanflykter och ursäkter giltiga skäl till att inte följa lagen men vi vet inte ännu till 100 % var problemet ligger.

Att de blir av med sin koncession baserat på det som hitintills kommit fram verkar inte troligt. Ekfors kraft som nämnts tidigare i denna tråd misskötte sig betydligt mer och det tog flera år innan allt var klart. På grund av problemen de hade (och skapade) och den efterföljande tvisten så gick det under lång tid knappt att byta kund på en anläggning (elhandelsbolaget som jag tidigare jobbade på hade några kunder där och det var alltid problem med kund- och leverantörsbyten då t.ex. mätvärden bara dök upp lite sporadiskt).

Jag hoppas hellre på att de löser sina problem då rättstvister om koncessionen kan gå ut över kunderna ännu mer i form av att de lägger ännu mindre tid på att driva nätet.

• Gilla
Swotdthain
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Om ni ligger på ett IKN (hur det nu skulle kunna vara ett IKN över skilda fastigheter? som dessutom opereras av bolaget som har koncessionen) skulle det vara intressant att se hur din faktura ser ut.

70 öre/kWh ex moms för elhandel är självklart dyrt men hur ser de andra kostnaderna ut? Säkring, överföringsavgift?
Elhandel 70 öre/kWh.
Elnät fast avgift: 3 635 kr/år exkl moms för 20 A
Elnät rörlig avgift: 27,25 öre/kWh exkl moms
Elnätsavgift vid byggel (tillfällig inkoppling): 36 000 kr/år exkl moms

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.