Hej,
Vi har en whirlpool som gav ifrån sig ett högljutt ljud och därefter blev tvärt tyst (lågt brummande ljud). Därefter monterade jag isär väggarna för att se om det var någonting som fastnat eller om man kunde se att något lager skurit eller kanske drivremmen gått av.
Tyvärr var det ingenting jag kunde se var trasigt.
De två vita hjulen som trumman vilar mot rullar enkelt.
Remmen är hel.
Spännaren verkar fungera.
När jag vrider trumman för hand åt ena hållet går den inte att vrida utan rejält med kraft. Åt andra håller går det enklare att vrida, dock med lite kraft. Det verkar som att när jag försöker vrida trumman så är det själva vevstaken som sitter fast. Och åt andra hållet där det faktiskt går att vrida den så verkar det vara på grund av att spännaren och remmen släpper efter och därför glider runt.
Vad kan vara fel?
Vi har en whirlpool som gav ifrån sig ett högljutt ljud och därefter blev tvärt tyst (lågt brummande ljud). Därefter monterade jag isär väggarna för att se om det var någonting som fastnat eller om man kunde se att något lager skurit eller kanske drivremmen gått av.
Tyvärr var det ingenting jag kunde se var trasigt.
De två vita hjulen som trumman vilar mot rullar enkelt.
Remmen är hel.
Spännaren verkar fungera.
När jag vrider trumman för hand åt ena hållet går den inte att vrida utan rejält med kraft. Åt andra håller går det enklare att vrida, dock med lite kraft. Det verkar som att när jag försöker vrida trumman så är det själva vevstaken som sitter fast. Och åt andra hållet där det faktiskt går att vrida den så verkar det vara på grund av att spännaren och remmen släpper efter och därför glider runt.
Vad kan vara fel?
Lossa remspännare och kolla om det går lättare
Annars får du ta isär och göra rent filtpackningarna
Annars får du ta isär och göra rent filtpackningarna
Vad är filtpackningarna för något?
Tätningarna på respektive gavel av trumman
Ta isär hela maskinen och lyft ur trumman så ser du vad jag menar
Ta isär hela maskinen och lyft ur trumman så ser du vad jag menar