34 383 läst · 142 svar
34k läst
142 svar
Nätägare vägrar låta oss byta elleverantör
Kolla här, eller i den post jag själv la in om samma sak ...
Demmpa skrev:
1996/97 skrevs en motion om att man ska kunna deponera pengar hos tex länstyrelsen om man var i tvist med tex elbolaget.
”Behandlas i LU
Betänkande 1996/97:LU13
Utskottets förslag: avslag
Kammarens beslut: = utskottet”
[länk]
Nedsättning av pengar (till länsstyrelsen) kan inte göras för tvistat belopp. Det går nedsätta pengar för bla, ”Om du inte vet vem som är borgenär.”.
[länk]
@Swotdthain Vi har nog samma stofiler som äger nätet. Vill också byta leverantör. Hållt på snart ett år att försöka byta lite då och då, det jag tror är att i ditt fall så stämmer nog anläggnings-id men du står inte som ägare när Telge söker på det. Så har det varit för mig när jag försökte byta i vintras, tror det var elskling.se som ringde mig och sa att de var tvungen att häva avtalet för att vi inte stod som ägare på anläggningen. 
Mitt intryck är att nätägaren inte använder skurkmetoder medvetet utan att det är en liten del av deras verksamhet som inte är speciellt högt prioriterat, till nackdel för oss då.
Enligt nätägaren så är detta anledningen
"Bolaget håller på med bildande av ett nytt avräkningsområde för delen av bolagets
koncessionsområde för elnät. Detta är en relativt omständlig och för bolaget obligatorisk procedur i
samarbete med myndigheter.
Fram till att avräkningsområdet är godkänt och registrerat är det ej möjligt att byta
elenergileverantör.
Så snart bildandet är klart blir Ni meddelade och kan därefter fritt välja den elenergileverantör Ni
önskar."
Informationen är ca 8 månader gammal, har ingen aning om hur länge en dylik procedur tar?
Så vitt jag har förstått så är det företaget ABEKA som står för arbetet med nätet, kan vara en kontaktväg in för att höra hur det går.
Eller kontakta EI
Mitt intryck är att nätägaren inte använder skurkmetoder medvetet utan att det är en liten del av deras verksamhet som inte är speciellt högt prioriterat, till nackdel för oss då.
"Bolaget håller på med bildande av ett nytt avräkningsområde för delen av bolagets
koncessionsområde för elnät. Detta är en relativt omständlig och för bolaget obligatorisk procedur i
Fram till att avräkningsområdet är godkänt och registrerat är det ej möjligt att byta
elenergileverantör.
Så snart bildandet är klart blir Ni meddelade och kan därefter fritt välja den elenergileverantör Ni
önskar."
Informationen är ca 8 månader gammal, har ingen aning om hur länge en dylik procedur tar?
Så vitt jag har förstått så är det företaget ABEKA som står för arbetet med nätet, kan vara en kontaktväg in för att höra hur det går.
Eller kontakta EI
Husägare
· Jönköping
· 5 285 inlägg
Ju mer jag upplever av skurkaktiga elföretag (VARNING t ex för Stockholms El(ändes)bolag) , desto mer frestad blir jag att gå helt off grid.
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 50 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 50 inlägg
Numret som står på mätaren är inte anläggningsnumret (oftast står endast mätarnumret på mätaren), det finns förvisso ett bolag som har 289 men de har inte nät i Sverige.
279 har nät och är ett riktigt litet nät som enligt en kollega gick över till EAN som identifiering av sina anläggningar väldigt sent (kanske fortfarande sitter med gamla anläggnings-ID i sina egna system).
De använder ett ombud för all sin meddelandetrafik och har endast deras kontaktuppgifter på Edielportalen. De har dock en egen kontakt för fullmaktshantering men det är väl i så fall endast för syns skull om de ändå vägrar leverantörsbyte.
Har man rätt anläggnings-ID, rätt nätområdeskod samt rätt kund-ID (personnummer för den som står på nätavtalet) så får nätbolaget inte neka leverantörsbyte om begäran ligger minst 14 dagar framåt i tiden och som mest 14 månader framåt.
Jag tycker du ska vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå. Om du har försökt byta länge och skillnaden mellan ditt anvisningspris och det pris som du försöker teckna gör att kostnaden skiljer mer än 500 kr över den tiden som du har försökt byta så bör du också vända dig till ARN.
Du bör också fortsätta ligga på hos Energimarknadsinspektionen även om de oftast inte är så pådrivande samt att många nätbolag gör lite som de själva vill trots deras tillsägelser.
279 har nät och är ett riktigt litet nät som enligt en kollega gick över till EAN som identifiering av sina anläggningar väldigt sent (kanske fortfarande sitter med gamla anläggnings-ID i sina egna system).
De använder ett ombud för all sin meddelandetrafik och har endast deras kontaktuppgifter på Edielportalen. De har dock en egen kontakt för fullmaktshantering men det är väl i så fall endast för syns skull om de ändå vägrar leverantörsbyte.
Har man rätt anläggnings-ID, rätt nätområdeskod samt rätt kund-ID (personnummer för den som står på nätavtalet) så får nätbolaget inte neka leverantörsbyte om begäran ligger minst 14 dagar framåt i tiden och som mest 14 månader framåt.
Jag tycker du ska vända dig till Konsumenternas energimarknadsbyrå. Om du har försökt byta länge och skillnaden mellan ditt anvisningspris och det pris som du försöker teckna gör att kostnaden skiljer mer än 500 kr över den tiden som du har försökt byta så bör du också vända dig till ARN.
Du bör också fortsätta ligga på hos Energimarknadsinspektionen även om de oftast inte är så pådrivande samt att många nätbolag gör lite som de själva vill trots deras tillsägelser.
Hej. Vi bor definitivt i samma område. Har fått i princip samma svar från ägaren via mail. Min bild är dock att detta är ett förkastligt beteende och det kostar ju abonnenterna flera hundralappar i månaden per hushåll.G Gullebrand skrev:@Swotdthain Vi har nog samma stofiler som äger nätet. Vill också byta leverantör. Hållt på snart ett år att försöka byta lite då och då, det jag tror är att i ditt fall så stämmer nog anläggnings-id men du står inte som ägare när Telge söker på det. Så har det varit för mig när jag försökte byta i vintras, tror det var elskling.se som ringde mig och sa att de var tvungen att häva avtalet för att vi inte stod som ägare på anläggningen.
elenergileverantör.
önskar."
Eller kontakta EI
Jag har skrivit en anmälan till EI som jag lagt upp på områdets Facebook-grupp. Du får gärna skriva under den om du är medlem där.
Tack för bra svar.H Hellplant skrev:Numret som står på mätaren är inte anläggningsnumret (oftast står endast mätarnumret på mätaren), det finns förvisso ett bolag som har 289 men de har inte nät i Sverige.
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 50 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 50 inlägg
@Swotdthain @Gullebrand Har ni någon mer information om nätavräkningsområdesändringen än den citerade texten?
Fanns nämligen ingen information om det i Edielportalen men jag kan kolla upp om deras påstående stämmer.
Fanns nämligen ingen information om det i Edielportalen men jag kan kolla upp om deras påstående stämmer.
Hej!S Swotdthain skrev:Vi bygger en villa där vi nyligen fått permanent el inkopplad. När detta skedde fick vi automatiskt ett anvisningsavtal där nätägarens elbolag blev leverantör.
Vi har vid flera tillfällen försökt byta elavtal till en annan leverantör men nätägaren vägrar och hänvisar till felaktigt anläggnings-ID. Detta är dock samma anläggnings-ID som de själva uppger på sina fakturor och i mail vid direkt fråga. Tyvärr är detta också det enda mail de svarar på. Trots upprepade kontaktförsök i övrigt via mail och telefon har vi inte fått något svar på våra frågor. Företaget har heller ingen hemsida.
Nätägaren vägrar alltså att låta oss byta elleverantör vilket vi har rätt till enligt 11 kapitlet 19 paragrafen ellagen. Efter samtal med ett flertal grannar framkommer att ingen trots upprepade försök fått byta elavtal. Detta är ett brott mot ellagen enligt Energimarknadsinspektionens bedömning och innebär en stor kostnadsökning då elleverantören tar ett betydligt högre pris än vad ett avtal hos en annan leverantör skulle kosta.
Har jag och mina grannar rätt att bestrida förbrukningsdelen av fakturan med hänvisning till att vi inte tillåts byta elleverantör? Preliminärt avser vi betala den fasta och rörliga nätavgiften.
Finns det något annat, rent juridiskt, vi kan göra i denna situation?
Din fråga har gjort mig väldigt upprörd. Nu kom jag plötsligt på den absolut bästa metoden. Du vill ju byta till Telge, ett utmärkt kundvänligt företag. Skicka dom en kopia på din senaste elfaktura och be att de beställer byte av leverantör för den kund som fakturan avser. Då kommer han inte undan!!
Skulle han skriftligen vägra även då så har ni vattentät dokumentation för att gå vidare till rätt myndighet!
Lycka till och låt oss höra hur det går.
Jag har inte lyckats hitta någon mer information än den jag fått från nätägaren vilket var formulerat som det Gullebrand citerade.H Hellplant skrev:
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 50 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 50 inlägg
Nix, inte där, för mer info läs mitt tidigare svar på frågan, https://www.byggahus.se/forum/threa...byta-elleverantoer.343060/page-7#post-3294385G GeorgeB skrev:
Bästa svaret
H
Hellplant
Elektroniktokig
· Stockholm
· 50 inlägg
Hellplant
Elektroniktokig
- Stockholm
- 50 inlägg
@Gullebrand @Swotdthain
En liten uppdatering.
Nätägaren har ett koncessionsärende där de försöker göra om ett IKN nät (icke koncessionspliktigt nät) så att de underliggande mätpunkterna blir en del av deras koncessionspliktiga nät. Detta verkar ha dragit ut på tiden.
Anledningen till varför det har dragit ut på tiden kan man spekulera om men min uppfattning är inte att det är på grund av illvilja i alla fall.
Om era mätpunkter faller under detta IKN-nät kan jag inte svara på men om de gör det så har ni inte möjlighet, eller rätt, att byta elleverantör. Sen att det förmodligen är fel av nätägaren att era anläggningar ligger i ett IKN-nät är en annan sak.
Mina efterforskningar har dock rört om lite så det är möjligt att det kanske blir lite mer fart på ärendet men jag kan inte lova något. Om ni vill veta mer så får ni gärna skicka ett PM.
En liten uppdatering.
Nätägaren har ett koncessionsärende där de försöker göra om ett IKN nät (icke koncessionspliktigt nät) så att de underliggande mätpunkterna blir en del av deras koncessionspliktiga nät. Detta verkar ha dragit ut på tiden.
Anledningen till varför det har dragit ut på tiden kan man spekulera om men min uppfattning är inte att det är på grund av illvilja i alla fall.
Om era mätpunkter faller under detta IKN-nät kan jag inte svara på men om de gör det så har ni inte möjlighet, eller rätt, att byta elleverantör. Sen att det förmodligen är fel av nätägaren att era anläggningar ligger i ett IKN-nät är en annan sak.
Mina efterforskningar har dock rört om lite så det är möjligt att det kanske blir lite mer fart på ärendet men jag kan inte lova något. Om ni vill veta mer så får ni gärna skicka ett PM.