5 591 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Jordhumlor
Det är så tråkigt när man känner sig tvingad att ta bort jordhumlor som faktiskt bidrar till pollineringen. Varje år återkommer de (nå, det har inte varit jordhumlor varje gång utan ibland jordgetingar som inte lär vara lika duktiga pollinerare) till gruset vid min entretrappa, dikt intill husväggen. Just nu är de mycket flitiga med att bygga boet men jag vet att det inte blir roligt i augusti då vi också har vår uteplats här. Det enda jag ser att jag kan göra är att dränka boet. Det är heller inte så lämpligt att vattna husgrunden.
I år försöker jag återigen få de små liven att flytta till annan plats men det tar flera dagar med vatten i hålet innan jag ser att de är borta. Har någon här ett bättre förslag?
I år försöker jag återigen få de små liven att flytta till annan plats men det tar flera dagar med vatten i hålet innan jag ser att de är borta. Har någon här ett bättre förslag?
Jag skulle försöka uthärda iår och till hösten göra att just detta stället inte är attraktivt ev ge dem ett bättre ställe på bättre plats.
Nja - det är svårt för denna säsong eftersom jag har 5 små barnbarn som tillbringar merparten av augusti här.
Men för kommande år: hur gör jag platsen mindre attraktiv? Det finns mycket sand runt grunden och ovanpå det diabasgrus. Jag är väldigt orolig för att de flyttar in under det stora trädäcket. Lägger icke-förstörande markduk under gruset? Kan de små djuren bita igenom detta?
Detta har pågått sedan huset byggdes för 14 år sedan. Exakt på samma plats.
Men för kommande år: hur gör jag platsen mindre attraktiv? Det finns mycket sand runt grunden och ovanpå det diabasgrus. Jag är väldigt orolig för att de flyttar in under det stora trädäcket. Lägger icke-förstörande markduk under gruset? Kan de små djuren bita igenom detta?
Detta har pågått sedan huset byggdes för 14 år sedan. Exakt på samma plats.
Jobbigt läge. Går det inte att spärra av ett litet område för i år? Tycker inte humlor brukar bråka med oss mäniskor utan mest är förvirrade. Sedan är nog en dold kraftig markduk en bra tanke utan att vara påläst. Låter ju som det finns något de är fötjusta i just där då de återkommer. Försök läsa på hur deras favoritplatser brukar se ut så kanske du kan hitta vad det är som gör att de dras dit. För många år sedan fick vi humlor bakom plåtfasaden på terrasen där det va öppet in efter lite ombyggnationer. När detta täcktes bättre återkom de inte.
Javisst är det synd. Ett 15-tal förvirrade humlor härjar nu utanför boet. Jag låter vattnet rinna sakta så att de, om de är vettiga, förmår drottningen att flytta.
Det finns bättre platser i trädgården där de kan bygga (och har också gjort tidigare) och där jag lätt kan spärra av för småttingarna.
Jycken är vådligt intresserad ... ger sig antagligen inte förrän han får en kyss på nosen ..
Det finns bättre platser i trädgården där de kan bygga (och har också gjort tidigare) och där jag lätt kan spärra av för småttingarna.
Jycken är vådligt intresserad ... ger sig antagligen inte förrän han får en kyss på nosen ..
OK, men jag förstår fortfarande inte problemet?yonna skrev:
Är barnen rädda för humlorna, tänker man sig att någon hemsk olycka skall kunna inträffa, eller vad?
Hur gör du om det kommer en mygga eller en pissmyra? Kanske en fluga (väldigt ohygieniskt)? Spindlar?
Nä, ge f-n i humlorna är mitt förslag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Förstår mycket väl @yonnas problem med barn som blir panikslagna av getingar och liknande steklar. Jag skulle också välja en relativt lugn sommar med/för barnen än att humlorna får bo där de helst vill.
Och nej, jag tycker naturligtvis inte att man bör hålla barnen borta från djuren och låta deras fobier leva och frodas, men det kan hanteras på andra sätt än att man exempelvis äter lunch vid humlornas ytterdörr.
Har tyvärr inget tips om hur man får bort humlorna från deras favoritplats, men att bygga ett insektshotell och hänga upp det på lämplig plats samt gå och titta på det nu och då kanske är en bra terapiform. Kanske rent av något att bygga med barnen (jag gissar att augusti är i senaste laget, men de kanske kommer tidigare också).
Och nej, jag tycker naturligtvis inte att man bör hålla barnen borta från djuren och låta deras fobier leva och frodas, men det kan hanteras på andra sätt än att man exempelvis äter lunch vid humlornas ytterdörr.
Har tyvärr inget tips om hur man får bort humlorna från deras favoritplats, men att bygga ett insektshotell och hänga upp det på lämplig plats samt gå och titta på det nu och då kanske är en bra terapiform. Kanske rent av något att bygga med barnen (jag gissar att augusti är i senaste laget, men de kanske kommer tidigare också).
Getingar har jag också full förståelse för att de kan behöva avhysas om de flyttar in i närheten av huset. Men man får väl för tusan lära barnen skillnaden mellan getingar och humlor.Nötegårdsgubben skrev:
Iofs håller jag med dig och jag gillar definitivt inte det jag gör men eftersom de små liven envisas med att bosätta sig 90 cm från ytterdörren innebär det också att de förirrar sig in i huset. Dörren står öppen hela sommaren. Jag har nu försökt få dem att flytta boet själva genom att dränka marken vid sidan om hålet men morgons livaktighet bevisar motsatsen. Det finns en stensluttning med sand nere i trädgården där jordgetingar tidigare trivts - jag får fylla på med mer sand för nästa säsong.C cpalm skrev:
Tycker inte heller att det skulle vara någon större grej men om yonna störs så...
För att undvika att de flyttar in igen kan du försöka göra det mindre hemtrevligt för dem. Humlor bygger inte håligheter för sina bon själva utan antagligen finns det något lämpligt hål i grunden vilket de kan ta sig till genom gruset. Gräv undan gruset och packa i sand eller fix i innan gruset återfylles så borde de in inte komma tillbaka. Som kompensation kan du ju gräva ner er uppochnedvänd lerkruka på liknande men mer lämpligt ställa till nästa år.
För att undvika att de flyttar in igen kan du försöka göra det mindre hemtrevligt för dem. Humlor bygger inte håligheter för sina bon själva utan antagligen finns det något lämpligt hål i grunden vilket de kan ta sig till genom gruset. Gräv undan gruset och packa i sand eller fix i innan gruset återfylles så borde de in inte komma tillbaka. Som kompensation kan du ju gräva ner er uppochnedvänd lerkruka på liknande men mer lämpligt ställa till nästa år.