16 441 läst · 218 svar
16k läst
218 svar
Ellevio varnar: Snart kanske vi inte kan ansluta fler till elnätet
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Det råder kapacitetsbrist i elnätet och förändringar har skett som gör att bristen blivit än mer akut.
Du kan läsa artikeln här: Ellevio varnar: Snart kanske vi inte kan ansluta fler till elnätet
Du kan läsa artikeln här: Ellevio varnar: Snart kanske vi inte kan ansluta fler till elnätet
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
men jag antar att börsutdelningarna sker som vanligt och inte påverkas...........

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Inom några år ligger en sån här för ankar i Riddarfjärden:
https://www.nyteknik.se/energi/varldens-forsta-flytande-karnkraftverk-ute-pa-ostersjon-6912320
https://www.nyteknik.se/energi/varldens-forsta-flytande-karnkraftverk-ute-pa-ostersjon-6912320
Återigen. Dags att sätta solceller på varje hustak. Ju kortare distributionsväg desto mindre krav på nätkapacitet.
Nej, men det kommer att avlasta.
Överhuvudtaget måste vi sluta stirra oss blinda på storskaliga lösningar och istället se hur flera mindre anläggningar kan komplettera varandra. Egna vindsnurror funkar utmärkt på höghus och i Marstrand men sämre i skogen. Solenergi är vettigt för alla strömförbrukare dagtid. Med alla våra tiotusentals vattendrag och otroligt långa kust vore det väl 17 om vi inte skulle kunna använda mer bottenbaserad vågkraft. Osv.
Överhuvudtaget måste vi sluta stirra oss blinda på storskaliga lösningar och istället se hur flera mindre anläggningar kan komplettera varandra. Egna vindsnurror funkar utmärkt på höghus och i Marstrand men sämre i skogen. Solenergi är vettigt för alla strömförbrukare dagtid. Med alla våra tiotusentals vattendrag och otroligt långa kust vore det väl 17 om vi inte skulle kunna använda mer bottenbaserad vågkraft. Osv.
Det vinner du inget på. Solcellerna ger inget när det är som högst belastning. Däremot har jag ju sett en och annan som har funderingar på att kombinera elvärme med solceller. Då förvärrar de situationen.ricebridge skrev:
Eller så låter man kyl, frys och andra strömförbrukare dagtid använda den egna elen. Och solpaneler på taken till industri- och kontorsbyggnader bidra med el till arbetsplatserna.useless skrev:
Läs mitt inlägg om att flera energikällor måste komplettera varandra. Varje liten bit hjälper till att avlasta nätet. I mitt hus går kyl, frys, värmepump, cirkulationspump mm dygnet runt, även under de ljusa timmarna.D Daniel 109 skrev:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Problemet nu är effektbrist i specifika områden (storstäderna). Det har inget att göra med brist på elenergi totalt sett och de högsta effekttopparna inträffar när det är mörkt ute, så solceller på varje hus hjälper exakt noll.