Byggahus.se
Jag gissar att dom laddar för att höja nätavgifterna...

• Gilla
Lassiter och 7 till
  • Laddar…
men jag antar att börsutdelningarna sker som vanligt och inte påverkas...........

• Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gissar att dom laddar för att höja nätavgifterna...
Som ett brev på posten när bensin och diesel straffas ut med skatt för att tvinga konsumenten över till elbilar som laddas både magiskt och gratis...

• Gilla
  • Haha
Åkeson1 och 6 till
  • Laddar…
Ja, regeringen har ju bestämt att förbjuda bensin och dieselbilar år 2030. Det blir intressant att se vad som händer när alla pluggar in sina elbilar för laddning på kvällen.

• Gilla
PierrePierre och 4 till
  • Laddar…
Återigen. Dags att sätta solceller på varje hustak. Ju kortare distributionsväg desto mindre krav på nätkapacitet.

• Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
Det kommer ju inte att minska på distributionsvägen på vintern, eller på kvällar.

• Gilla
PierrePierre och 2 till
  • Laddar…
Man får väl åka hem från jobbet vid 12-tiden och ladda bilen och laga middag. Miljöpartiet vill ju korta arbetstiden, så vi är snart där...

• Gilla
  • Haha
Lassiter och 3 till
  • Laddar…
Nej, men det kommer att avlasta.

Överhuvudtaget måste vi sluta stirra oss blinda på storskaliga lösningar och istället se hur flera mindre anläggningar kan komplettera varandra. Egna vindsnurror funkar utmärkt på höghus och i Marstrand men sämre i skogen. Solenergi är vettigt för alla strömförbrukare dagtid. Med alla våra tiotusentals vattendrag och otroligt långa kust vore det väl 17 om vi inte skulle kunna använda mer bottenbaserad vågkraft. Osv.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Återigen. Dags att sätta solceller på varje hustak. Ju kortare distributionsväg desto mindre krav på nätkapacitet.
Det vinner du inget på. Solcellerna ger inget när det är som högst belastning. Däremot har jag ju sett en och annan som har funderingar på att kombinera elvärme med solceller. Då förvärrar de situationen.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
useless useless skrev:
Man får väl åka hem från jobbet vid 12-tiden och ladda bilen och laga middag. Miljöpartiet vill ju korta arbetstiden, så vi är snart där...
Eller så låter man kyl, frys och andra strömförbrukare dagtid använda den egna elen. Och solpaneler på taken till industri- och kontorsbyggnader bidra med el till arbetsplatserna.

L lordi skrev:
Ja, regeringen har ju bestämt att förbjuda bensin och dieselbilar år 2030. Det blir intressant att se vad som händer när alla pluggar in sina elbilar för laddning på kvällen.
Elbilar kan utan problem styra sin laddning till andra tider, de är inte ett stort problem.

D Daniel 109 skrev:
Det vinner du inget på. Solcellerna ger inget när det är som högst belastning. Däremot har jag ju sett en och annan som har funderingar på att kombinera elvärme med solceller. Då förvärrar de situationen.
Läs mitt inlägg om att flera energikällor måste komplettera varandra. Varje liten bit hjälper till att avlasta nätet. I mitt hus går kyl, frys, värmepump, cirkulationspump mm dygnet runt, även under de ljusa timmarna.

• Gilla
tornberg
  • Laddar…
Magnus E K
Problemet nu är effektbrist i specifika områden (storstäderna). Det har inget att göra med brist på elenergi totalt sett och de högsta effekttopparna inträffar när det är mörkt ute, så solceller på varje hus hjälper exakt noll.

• Gilla
PierrePierre och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.