Byggahus.se
U
Har ett ettrörssystem som ska ut. Hur kapar jag rören enklast?
IMG_20190519_175001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har kapat ett par partier med multiverktyget men det går inte fort. Räknar med ca 30 snitt. Kanske något färre om jag kan gänga upp vissa skarvar.
Vill inte använda vinkelslip då jag är inomhus.

• Gilla
Sven T
  • Laddar…
Tigersåg med ett bra blad.

U
dof dof skrev:
Tigersåg med ett bra blad.
Tvivlar på att jag kommer åt med det. Annars hade det varit perfekt. Sågade ner en oljetank utan större ansträngning med tigersågen.

Bättre blad till multiverktyget?

Chaly
Varför vill du inte använda vinkelslip inomhus?

Det ser ut att vara ett gammalt hus med spån i väggarna. Då är det vettigt att försöka undvika vinkelslip. Det är så svårt att släcka när det börja pyra i väggen. Inte är det lätt att se att det gör det heller. En metod utan gnistor är definitivt att föredra.

U
D Daniel 109 skrev:
Det ser ut att vara ett gammalt hus med spån i väggarna. Då är det vettigt att försöka undvika vinkelslip. Det är så svårt att släcka när det börja pyra i väggen. Inte är det lätt att se att det gör det heller. En metod utan gnistor är definitivt att föredra.
Stämmer. Fast jag försökte elda lite av spånet för att testa men det brann väldigt dåligt.

Får bli bättre blad till multimaskinen och tigersåg där jag kommer åt.

U under_construction skrev:
Stämmer. Fast jag försökte elda lite av spånet för att testa men det brann väldigt dåligt.

Får bli bättre blad till multimaskinen och tigersåg där jag kommer åt.
Nej, det blir ingen stor brasa direkt. Men det är lätt hänt att det börja glöda. Om man inte upptäcker det kan det gå illa. Det kan pyra länge.

Vill bara påminna om att det är värme det börjar brinna av, inte nödvändigtvis gnistor. Så ett multiverktyg eller tigersåg kan absolut vara lika illa som en vinkelslip.
I viss mån är det väl lättare att kontrollera om man vet vart det blir varmt, men bara så att man inte får för sig att det är riskfritt.

Jag skulle nog försöka benda ut rören på mitten för att lättare komma åt med tigern

En vinkelslip sprutar gnistor som dessutom studsar runt och kan komma in på de mest konstiga ställen. Multisågen med för friktionsvärme, det ska mycket till att värma upp ett rör så pass mycket att det medför en risk.

Ibland är sågbladet på tigern för långt och slår mot väggen men det går att korta till lämplig längd.

U
T Tosse skrev:
Jag har haft bra resultat med Bosch metal max-blad. Finns olika bredder. [länk]
Tack! Det där ser fint ut.

U
Demmpa Demmpa skrev:
Jag skulle nog försöka benda ut rören på mitten för att lättare komma åt med tigern
Slingan förser även delar av källaren med värme.

IMG_20190520_085758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röret går inte att få ut tillräckligt långt. Det ska vara om man tar ett långt, flexibelt blad och låter främre delen ligga an mot väggen. Sliter hårt på bladet men skulle kunna funka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.