Byggahus.se
Vi har ett badrum i källaren av vårt fritidshus. Väggarna är lättbetong med puts på insidan. Husgrunden är dränerad och det sitter en platonmatta idag. Ytterväggen är mestadels ovan mark 15-20% är under. Golvet är såklart mot mark. Vi funderar på att ta bort den fula duschkabinen och göra en finare lösning för dusch.

Jag behöver förslag på lösningar. Nån sa att jag kan lägga klinkers på golvet och kakla väggarna. Men funkar det verkligen? Måste man inte ha fuktspärr eller nåt? Detta är som sagt ett fritidshus. Golvbrunn finns med bra fall så om det inte är dårskap så skulle jag gärna kakla/klinkra där

Rickard.
Köp en snyggare duschkabin (y)

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
Rickard.
Nu när jag fick en tumme upp fick jag lite skuldkänslor över att det lät lite väl drygt och det var inte meningen.

Nu tycker jag fortfarande att duschkabin är en utmärkt lösning i ditt fall men du kan såklart ändå kakla och klinkra som du ville så det blir riktigt fint.

BirgitS
Om det gäller en källare på oisolerad platta brukar man bara ha tätskikt i själva duschen eftersom resten av rummet är måttligt utsatt för vatten och det gör inget om det läcker ner lite vatten i marken under plattan.

Skuldkänslor ska du inte ha, det är såklart en lösning men vi vill inte ha kabin. Dels är dom inte så snygga och sedan är dom ofta så höga att utbudet blir begränsat i vårt fall pga rör i väggen etc.

[QUO
BirgitS BirgitS skrev:
Om det gäller en källare på oisolerad platta brukar man bara ha tätskikt i själva duschen eftersom resten av rummet är måttligt utsatt för vatten och det gör inget om det läcker ner lite vatten i marken under plattan.
Hur gör jag då för att göra tätskikt? Kanjag sätta det direkt i putsen/golvet? Och sedan vadå kakel?

BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.