Byggahus.se
Jag undrar över reglerna kring begreppet 2 våningar med inredd vindsvåning, kontra 2,5-plansvilla?

Är det så att ett väggliv under taket på max 70cm per automatik gör att våningen under taket räknas som vindsvåning?

Innebär det i så fall att många 1,5-planshus egentligen har en enbart en våning och en vindsvåning?

Precis så är det. Finns egentligen inget halvt plan

• Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Man kan väl säga att halva plan är vardagligt talspråk för inredda vindsvåningar.

• Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Två våningar med inredd bind ÄR ett 2,5 plans hus.

• Gilla
Kartotek
  • Laddar…
Tack! :)

Fulkemisten
Två frågor. Jag är nyfiken.

1. Är detta någons definition? Typ boverkets?

2. Vad är det då som definierar ett "äkta" våningsplan? Att det har vertikala ytterväggar? Gjorde en ful bild på vad som skulle kunna vara ett funkishus, det är inte tillbyggt utan byggt såhär, taket är valmat, alla tre separata ytorna. Hur många våningsplan? Det har samma boyta som ett sjuttiotalshus med 45-graders sadeltak som ju brukar kallas 1 och ½ plan. Alternativt samma boyta som ett 20-talshus med mansardtak.
Namnlös3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle säga att dedär är ett enplans med inredd vind enligt "lagen". Men att den troligtvis skulle kallas tvåplans av gemene man.

Fulkemisten
Men om det skulle ha balkonger istället då? Vilken är den här "lagen"?

Tror faktiskt inte det gör någon skillnad.

Lagen var fel ordval, kom inte på nått bättre för stunden, menade definitionen av våningsplan.

Normalt sett utgår man från byggnadshöjd, och om vägglivet är mer än 70cm över golvet på andra våningen är det två våningar (kallas normalt sett förhöjt väggliv) och under det är det enplans.

byggnadshöjd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fulkemisten Fulkemisten skrev:

2. Vad är det då som definierar ett "äkta" våningsplan? Att det har vertikala ytterväggar? Gjorde en ful bild på vad som skulle kunna vara ett funkishus, det är inte tillbyggt utan byggt såhär, taket är valmat, alla tre separata ytorna. Hur många våningsplan? Det har samma boyta som ett sjuttiotalshus med 45-graders sadeltak som ju brukar kallas 1 och ½ plan. Alternativt samma boyta som ett 20-talshus med mansardtak.
[bild]
Enligt vår kommun är det du ritat ovan två fulla våningar. Max 70cm väggliv med tak över resten blir däremot takvåning.

Jo, det verkar inte vara en våning om golvet ligger mindre än 1,5 meter under byggnadshöjden.
[länk]
Däremot är det för mig lite oklart hur man egentligen räknar byggnadshöjden i mitt exempel.
Det där är bara ett exempel på hur en föreskrift skulle kunna se ut och inget som gäller. Är 70cm som gäller

[bild]
Skärningspunkten kommer ligga högre än 70 cm över golvnivån och således 2 våningar. Även om den inte skulle göra det skulle det nog bli problem då den huvudsakliga begränsningen är väggar. Läs om indragna våningar. Tror det kommit dom om att de ska räknas som våning

• Gilla
Kartotek
  • Laddar…
windestal
J Johanx skrev:
Det där är bara ett exempel på hur en föreskrift skulle kunna se ut och inget som gäller. Är 70cm som gäller
Har du någon källa på det? Jag påstår inte att du har fel, jag har hört detta många gånger förut, men skulle gärna vilja ha en källa i form av lag/föreskrift/definition som säger att det är så.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.