hej. Jag håller på att bygga hus och jag är inne på att montera rullgardiner i sovrummet som ska kunnas styras ifrån en brytare ifrån sängen som ska kunna hissa upp och ner dessa.
Jag vill ha detta trådbundet så hur ser installationen ut?
Jag vill ha detta trådbundet så hur ser installationen ut?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Ska du använda en film/projektordukmekanism?
Protte
Protte
Det finns många olika tillverkare som gör rörmotorer som drivs med 230V eller 24V.
Sök på nätet så kommer det finnas många kompletta alternativ.
Tittar du på Somfys produkter så har de installationsbeskrivningar.
Sök på nätet så kommer det finnas många kompletta alternativ.
Tittar du på Somfys produkter så har de installationsbeskrivningar.
De har en matning för att köra upp och en för att köra ner. Så en nolla och två fasanslutningar. De finns för 230V och 24V. De har ändstopp som gör att de stannar när de är fullt uppe eller nere. Det finns även de med inbyggd radiomotagare. Jag är involverad i ett bygge där vi ska ha ett gäng gardiner med en egen styrning. Gardinerna blev lite sena så de har inte kommit än.
Du kan ju ha ett Shelly relä som sköter det här, då kan du ha en knapp vid sängenT Toddep skrev:
men har även möjlighet att styra med app, efter solen eller tidsschema.
https://shelly.cloud/shelly-25-wifi-smart-relay-roller-shutter-home-automation/
Tack för svar allihop. Det gäller två fönster i sovrummet så det blir två rullgardiner och två knappar så man kan styra dom ihop från två ställen så båda personerna i sängen kan styra dom från varsin sida.
Hur ser då slang dragningen ut?
Var kommer slang utsläppet i fönster smygen?
Det är alltså två fönster så kan man dra en slang mellan fönstren så dom styrs ihop eller måste man göra på ett speciellt sätt?
Hur ser då slang dragningen ut?
Var kommer slang utsläppet i fönster smygen?
Det är alltså två fönster så kan man dra en slang mellan fönstren så dom styrs ihop eller måste man göra på ett speciellt sätt?
Du får lägga motorerna parallellt.
Svårt att säga mer än så utan att veta mer om grejorna och om de ex. har ändelägesbrytare som stoppar motorn.
Utan detta kan det bli problem att styra två motorer med en brytare.
Svårt att säga mer än så utan att veta mer om grejorna och om de ex. har ändelägesbrytare som stoppar motorn.
Utan detta kan det bli problem att styra två motorer med en brytare.
De har ändlägesbrytare. Jag gissar att motorn bakmatar på den pol som inte har fas. Det kan då störa den andra motorn.
I vår installation använder vi reläer i en normcentral.
I vår installation använder vi reläer i en normcentral.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Det finns 2 poliga växlande brytare med mittläge.
Protte
Protte
Du måste ändå ha någon form av relästyrning till gardinerna eftersom du vill styra från två ställen.
Motorerna ska inte läggas parallellt. Varför finns förklarat på ett bra sätt i en tidigare tråd som jag inte hittar just nu men i korthet kan det bli bakmatning via ena motorn till den andra och på så sätt börjar gardinerna gå i otakt (en går upp och en går ner).
Motorerna ska inte läggas parallellt. Varför finns förklarat på ett bra sätt i en tidigare tråd som jag inte hittar just nu men i korthet kan det bli bakmatning via ena motorn till den andra och på så sätt börjar gardinerna gå i otakt (en går upp och en går ner).