10 473 läst · 23 svar
10k läst
23 svar
Rimligt pris för VVS
Hur ser ett vanligt standard ut för dig? Skarvar du rör i vägg? Monterar du säker vatten skåp? Sätter du plåtskenorna till bockstöden på pexrören? Monterar du Purus multiplatta vid byte av golvbrunn? 5h låter ju som sagt fantastiskt. Särskilt med materialhämtning och pappersarbetet.K kacklarn skrev:
Om det skulle behövas så informerar jag kund om avvikelse ang ev pressa ivägg, som du vet måste man det ibland vid renovering...(ger dem även ett pris om att dra om allt VA från ex tvättstuga.) Purusplatta är väl en självklarhet vid träbjälklag. Men endast brunn vid betong. Men då gjuter jag. LK väggdosor vid dusch och pistoler bakom kommod och kopplar in allt under kommoden. Kopplingar hamnar utanför tätskiktet och döljs bakom lådorna i kommoden. Har du invändingar på det?
Nope, förutom pressa dolt i vägg. Finns oftast bättre lösningar som inte är så dyra. Avvikelser må funka i teorin men händer det något och det skulle hamna i rätten hjälper det föga. Dock tror jag fortfarande inte du gör allt på 5h inkl hämtning material och pappersarbete. Men kan ju vara en avvikelse.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Fast även här är det ytterligare moment för att få LK:s prylar korrekt bakom kommod. Det ska sitta skruvad täckbricka med kopplingarna som sitter fast i brickan. Ej gummivarianten. Läs monteringsanvisnigen!K kacklarn skrev:
Sammantaget som redan nämnts ovan så låter det fantastiskt. 5h!!!
Slangdragning + inkoppling, avloppsrör + golvbrunn, blandarfästen täckbrickor och blandare, porslin, materialhantering, restid, pappersarbete.
Och det är många som fortfarande har utanpåliggande kromrör. Dåligt isolerade befintliga ytterväggar eller befintliga anslutningar ska användas är några exempel...
Mosar man badrum i en stamrenovering när alla är nästan samma får man ju upp ett enormt tempo. Men det går inte att jämföra med privata jobb i liknande badrum.
Sa aldrig inkoppling. Omdragning var det frågan om. Där vvsare tar 8h.. inget annat.
Inkoppling har jag en vvsare som gör. Ca 4h jobb
Du får mer än gärna komma med förslag som är bättre än att pressa när det kommer befintliga rör ur vägg/golv som är billigare..
Inkoppling har jag en vvsare som gör. Ca 4h jobb
Du får mer än gärna komma med förslag som är bättre än att pressa när det kommer befintliga rör ur vägg/golv som är billigare..
Krilleman skrev:
Fast även här är det ytterligare moment för att få LK:s prylar korrekt bakom kommod. Det ska sitta skruvad täckbricka med kopplingarna som sitter fast i brickan. Ej gummivarianten. Läs monteringsanvisnigen!
Sammantaget som redan nämnts ovan så låter det fantastiskt. 5h!!!
Slangdragning + inkoppling, avloppsrör + golvbrunn, blandarfästen täckbrickor och blandare, porslin, materialhantering, restid, pappersarbete.
Och det är många som fortfarande har utanpåliggande kromrör. Dåligt isolerade befintliga ytterväggar eller befintliga anslutningar ska användas är några exempel...
Mosar man badrum i en stamrenovering när alla är nästan samma får man ju upp ett enormt tempo. Men det går inte att jämföra med privata jobb i liknande badrum.
Och är det yttervägg så skivar man väggen,reglar på en 45a och skivar på nytt.. då är vattnet draget i ”innervägg” så är problemet löst. Vet inte vart du får massa saker ifrån och blir of topic..
Jag vet hur man gör. Undrar varför du börjar med ”läs monteringsanvisning” etc.. har jobbat med badrum i 20 år. Endast privatkunder. Har rätt bra koll på läget..

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Alla kunder vill inte regla på i sina redan små badrum/WC.K kacklarn skrev:Och är det yttervägg så skivar man väggen,reglar på en 45a och skivar på nytt.. då är vattnet draget i ”innervägg” så är problemet löst. Vet inte vart du får massa saker ifrån och blir of topic..
Jag vet hur man gör. Undrar varför du börjar med ”läs monteringsanvisning” etc.. har jobbat med badrum i 20 år. Endast privatkunder. Har rätt bra koll på läget..
Dessutom finns det kunder med gigantiska badrum som vill ha utanpåliggande rördragning.
Så det du menar är att du inte behöver följa nya installationsanvisningar för du har jobbat i 20år?!
Det jag poängterade är att slangarna ska ha fast bricka numera med LK:s system. Bara kopplingar dragna direkt på slangen efter väggbockstöd, som döljs av lådorna i kommoden, är inte godkänt längre.
https://www.lksystems.se/globalasse...1-monteringsanvisning-for-lk-pex-pal-pert.pdf

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Rimligt pris alt tidsåtgång för arbete med gjutning av garageplatta?
Grund & Markarbeten -
Rimligt kvm pris för golvslipning av klickgolv i ek
Byggnadsvård -
Rimligt pris för nytt papptak, 150 000 kr för 105 kvm?
Tak & Vind -
Rimligt pris för nya trappsteg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rimligt pris för montering av två takskjutportar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus