Byggahus.se
K Kallebo skrev:
Vi köpte billigt flytspackel på bauhaus, probau. Det blev aldrig helt torrt och luktade i flera veckor efter att vi flytspacklat hall och arbetsrum ...

I kök och badrum använde vi kiilto via firma och de lade matta på dagen efter. Inte alls samma lite unkna lukt.
Det billiga är oftast inte bra!

K kacklarn skrev:
Det billiga är oftast inte bra!
Suck....:rolleyes:

Har spacklat otaliga golv med ”billigt” spackel utan några som helst bekymmer.

• Gilla
lopec
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Suck....:rolleyes:

Har spacklat otaliga golv med ”billigt” spackel utan några som helst bekymmer.
”Oftast” och det gäller inte bara spackel. Utan allt..

Humlo
Läkaren tänker nog på det som hände på många ställen på 80-talet:

"Kaseinhaltigt flytspackel användes i många bostadsområden som byggdes mellan 1978 och 1983. Kombinationen av spacklet, fukt och betong gjorde att kaseinet bröts ned och bildade bland annat ammoniak. Efter 1983 förbjöds kaseinhaltigt spackel som avgav ammoniak.Flytspacklet har orsakat stora inomhusproblem i bostäder, på kontor och i skolor.
I Dalen i Enskede i södra Stockholm uppmättes höga halter ammoniak under mattorna. De boende fick enligt mätningar som gjordes i enkätundersökningar symtom som irriterade slemhinnor, trötthet och huvudvärk. Totalt 1500 lägenheter, ett servicehem och trettiotal förskolor sanerades till en kostnad av drygt 600 miljoner kronor i slutet av 80-talet."

Jag har själv bott i en lägenhet med dessa problem men när jag flyttade in hade de "sanerat" och golvet var ventilerat med nån matta i botten och så en ny matta som man gick på.. och med en fläkt som gick dygnet runt. Ingen i familjen hade symptom de åren vi bodde där. Om det kan hända samma sak i dag 2019 låter jag vara osagt, men det låter ju som om läkaren (om han är lite äldre) läst mycket om sjuka hus och fått in patienter med symptom, men som inte vet att just detta spackel är förbjudet nu.

Nej det är inte problemet med kaseinspackel man har i dag. Man har inte problem med flytspacklet alls utan det är mattlim i kombination med fukt och alkali vid för tidig mattläggning som jag förklarade tidigare. Flytspacklet är snarare positivt eftersom det är lågalkaliskt. Det är också långt i från alla människor som får problem om det utvecklas emissioner.

Ventilationen fick åtgärdas nu i intrasr eftersom den visade sig vara felaktig efter renoveringen pga vattenskadan.

Frågan om flytspacklet är som nålen i höstacken. Det är något som jag blir dålig av efter vattenskadan med VAD???

Eftersom ni ifrågasätter mina symtom, kommer här en kort redogörelse för det:

Jag har tidigare jobbat i et mögelhus i 4,5 år och därefter fått astma pga det. Min företagsläkare har därefter haft koll på både mig och mina kolegor pga det. Bland annat genom att jag har gjort spirometrier med
jämna mellanrum. Under september kunde jag flytta tillbaka. Första lördagen i oktober vaknade jag hes. Dagen därpå när jag och min mor skulle vara borta på en sak..fick jag trycka i mig två påsar med halstabletter och försökte jag prata så rann tårarna och jag började hosta. Sedan kom följande symtom på ett löpande band... "blev förkyld", ögonen började rinna....därefter en extrem hosta under ett antal månader, som jag lyckades få bort genom att åka bort- då blev jag mycket bättre i mina symtom+ att jag tryckte i mig ännu mer vitaminer. Hade också börjat blui extremt trött, vilket jag fortfarande jobbar med och använder mina vitaminer för att bli oiggare på dagarna. När jag kommer hem börjar jag att nysa efter ca 10-15 min och efter ca 1 timme sover jag...och ja jag kan sova från tidig kväll på tex. fredag och vakna inte förrän vid halv tolv på lördagen...även fast jag ska vara borta på något vid 10-tiden. I påskas åkte jag bort i ca 10 dagar. tog astmasprayen och allergitabletterna...på lördag morgon...sedan tog jag allergitabletter i två dagar till men ingen astmaspray. Tog ingen mer medicin under dessa 10 dagar. Kom tillbaka hem på onsdag kväll och när jag vaknade på morgonen därpå var jag lika täppt som innan igen. Min lkare hade bett mig testa att vara utan medicin när jag var borta. Hade inga problem att gå uppe på fjället under påsken heller. Bor vid en park med en lång uppförsbacke. Jag får stanna i backen och hostar, då jag är hemma. Andra...som har varit hem till mig börjar också att nysa och jag har också varit med om att en som ej har några problem... började att klia i halsen på inom en halvtimme. Därför vil jag nu inte att några vänner kommer och hälsar på längre för att de inte ska utsätats för vad det nu är.

Min läkare har också utbildning på inomhusmiljö. Han har haft koll på mig i flera år med spirometri m.m. på arbete i mögel i 4,5 år. Han har under både hösten/vintern/våren sett hur mina symtom har kommit, min spirometri har blivit sämre..starkare medicin och till slut också allergitabletter. Jag har ingen pollenallergi... och pollenallergi i oktober/november???? Glöm det!

Vill inte att någon annan råkar ut för motsvarande heller!!!

Kan det vara allergimedecinen som gör dig trött?

Oavsett så är det något som gör dig dålig. Kanske sitter det kvar något i lägenheten. Har du provat att sanera med hjälp av ozon?
Är det okej i t.ex. en grannlägenhet? Tänker att man kan utesluta dålig luft i närmiljön.

Men eftersom du verkar ha väldigt stora problem så skulle jag föreslå att flytta. Det är det snabbaste sättet att säkert fixa problemet

Du har aldrig funderat på att flytta? Eller ta dit ett företag som går igenom hela lägenheten. Men att det skulle vara spacklet som gör dig sjuk är nog föga troligt

C CatarinaM skrev:
Ventilationen fick åtgärdas nu i intrasr eftersom den visade sig vara felaktig efter renoveringen pga vattenskadan.

Frågan om flytspacklet är som nålen i höstacken. Det är något som jag blir dålig av efter vattenskadan med VAD???

Eftersom ni ifrågasätter mina symtom, kommer här en kort redogörelse för det:

Jag har tidigare jobbat i et mögelhus i 4,5 år och därefter fått astma pga det. Min företagsläkare har därefter haft koll på både mig och mina kolegor pga det. Bland annat genom att jag har gjort spirometrier med
jämna mellanrum. Under september kunde jag flytta tillbaka. Första lördagen i oktober vaknade jag hes. Dagen därpå när jag och min mor skulle vara borta på en sak..fick jag trycka i mig två påsar med halstabletter och försökte jag prata så rann tårarna och jag började hosta. Sedan kom följande symtom på ett löpande band... "blev förkyld", ögonen började rinna....därefter en extrem hosta under ett antal månader, som jag lyckades få bort genom att åka bort- då blev jag mycket bättre i mina symtom+ att jag tryckte i mig ännu mer vitaminer. Hade också börjat blui extremt trött, vilket jag fortfarande jobbar med och använder mina vitaminer för att bli oiggare på dagarna. När jag kommer hem börjar jag att nysa efter ca 10-15 min och efter ca 1 timme sover jag...och ja jag kan sova från tidig kväll på tex. fredag och vakna inte förrän vid halv tolv på lördagen...även fast jag ska vara borta på något vid 10-tiden. I påskas åkte jag bort i ca 10 dagar. tog astmasprayen och allergitabletterna...på lördag morgon...sedan tog jag allergitabletter i två dagar till men ingen astmaspray. Tog ingen mer medicin under dessa 10 dagar. Kom tillbaka hem på onsdag kväll och när jag vaknade på morgonen därpå var jag lika täppt som innan igen. Min lkare hade bett mig testa att vara utan medicin när jag var borta. Hade inga problem att gå uppe på fjället under påsken heller. Bor vid en park med en lång uppförsbacke. Jag får stanna i backen och hostar, då jag är hemma. Andra...som har varit hem till mig börjar också att nysa och jag har också varit med om att en som ej har några problem... började att klia i halsen på inom en halvtimme. Därför vil jag nu inte att några vänner kommer och hälsar på längre för att de inte ska utsätats för vad det nu är.

Min läkare har också utbildning på inomhusmiljö. Han har haft koll på mig i flera år med spirometri m.m. på arbete i mögel i 4,5 år. Han har under både hösten/vintern/våren sett hur mina symtom har kommit, min spirometri har blivit sämre..starkare medicin och till slut också allergitabletter. Jag har ingen pollenallergi... och pollenallergi i oktober/november???? Glöm det!

Vill inte att någon annan råkar ut för motsvarande heller!!!
Ja du har det helt klart svårt, tur ändå att du är så bra uppföljd. Blir lättare att hitta en lösning då. Verkar ju verkligen ha med din bostad att göra.

Själv allergiker och astmatiker så undrar jag om du testats för allergiska besvär av mögel eller andra ämnen som inte är pollen. Prick eller blodtester kan ringa in eller utesluta saker.
Antar att du inte har husdjur. Men om du har, kolla upp det med. Astman kan ju förvisso påverkad negativt av saker man inte är allergisk mot.

W witten skrev:
Ingen här har förstås någon som helst vetskap om var TS symptom kommer i från men är ni verkligen så ovetande om utmaningen med uttorkning innan mattläggning inom byggbranschen? Jag har inte förstått exakt hur den aktuella konstruktionen i trådstarten är men jag pekar på problemet med långa uttorkningstider i stort, vilket påverkar tidplanerna i byggprojekten. De långa uttorkningstiderna har man just för att det annars kan leda till hälsoproblem.
Nu är det ju inte betong de har gjutit med utan det var flytspacklet han diskuterade. Och enligt finjas produktbeskrivning så är det beläggningsbart( och då är det matta vi pratar om.) så gäller ett dygn.
Vet inte vart ditt resonemang kommer ifrån och vart du hört det ifrån?

Hört och hört, jag jobbar med projektering av hus och betongkonstruktioner och stöttar ofta entreprenörerna med beräkning av torktider för mattläggning. Det ingår så att säga som en del i checklistan och sitter väl mer i ryggraden.

Det finns hur mycket information som helst att söka sig till men här är några exempel.

Fuktsäkerhet vid avjämning av betonggolv av SBUF
http://vpp.sbuf.se/Public/Documents...15d-89fa-4b2b-8d05-feeca793d032/4_4_05-18.pdf

Artikel som egentligen handlar om osäkerheter med nya betongrecept men är bra för att den även nämner många av de mer allmänna riskerna och grundkraven som ska uppfyllas vid alla mattläggningar.
https://www.byggvarlden.se/osakerhet-kring-uttorkning-av-ny-betong-110573/nyhet.html

Nu skrev jag som jag skrev bara för att CatarinaM frågade om det kunde ha med golvet att göra och svaren hon fick var att det kunde det inte. Sen har jag aldrig påstått att det är det som är problemet men det kan inte uteslutas så lätt som det gjordes i tråden.

• Gilla
torplover_3000 och 1 till
  • Laddar…
Det var flytspacklet det var på tal om. Ingen betong etc.
Betong har längre tork tid definitivt. Men åh andra sidan är betong alltid fuktig till skillnad från spackel.
Och jobbar du med projektering och stöd etc så borde du veta bättre?
Så en fråga? Kan du lägga fuktspärr på ett betonggolv med rf på 90%??

Det är helheten det är tal om, RF vid mattläggning oavsett vad som ligger under mattan. Det är leverantören av mattan som kan lämna uppgift på vad som gäller för den enskilda produkten. Ett vanligt gränsvärden är 85% RF men det finns golvbeläggningar som har högre gränsvärden.

Med fuktspärr menar du Florosil och liknande? Jag är inte uppdaterad på om det finns något övre RF krav på det men jag tror inte det. Du får kolla leverantörens anvisningar.

så vid en renovering med betong. Där de renoverat efter en fuktskada(bör ju vara fuktmätt innan golvläggarn fick klartecken?)
Tror du gammal betong är för fuktig för att spackla på?

Inga problem med gammal betong, det gör saken enklare för då är det bara vattnet i avjämningsmassan som ska torka ut och inte den + betongen. Går betydligt snabbare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.