Byggahus.se
Min torktumlare försöker säga något till mig men jag förstår inte vad den menar.

Efter några minuter stannar den och "SLUT" blinkar fem gånger i rad samtdigt som det piper fem gånger. Helt säkert en felkod. Det står dock inget i bruksanvisningen vad det betyder. Någon som vet?
Husqvarna/Electrolux QW457T från 2006-2007.
https://photos.app.goo.gl/wvBUKPEz7TN2axip8

Kollade lite bland reservdelarna och det enda intressanta verkar vara flottör/vattenpump samt en tempgivare.

Det betyder nånting om "fel i motorstyrning". Reläet som byter riktning på motorn hade kletat fast.
Fungerar nu tillfälligt, nytt relä är på väg.
Defekt rel.PNG

ja 5-fel eller 50-fel är motorrelaterade fel

Äntligen OK.
Köpte ett EXAKT LIKADANT relä och bytte. Funkade ej. Skyddsdioden brann upp, oklart varför, bytte den. Upptäckte att värme steg 2 ej fungerade. Diod kortsluten, bytte den, hjälpte ej. Satte dit en ny transistor också. Nu fungerar allt. :)
Väldigt smart inbyggd diagnos där man kan prova olika komponenter på bara nån minut!

Magnus E K
martin43 martin43 skrev:
Efter några minuter stannar den och "SLUT" blinkar fem gånger i rad samtdigt som det piper fem gånger. Helt säkert en felkod.
[humor]
Hur vet du att maskinen inte talar engelska och försöker säga något om personen vars kläder skulle torkas? (Att den även pajade samtidigt kan vara en ren slump.) Om det var dina egna kläder är det nog ingen fara, men om det var din frus eller dotters skulle jag nog bli lite orolig.[/humor]

Magnus E K Magnus E K skrev:
[humor]
Hur vet du att maskinen inte talar engelska och försöker säga något om personen vars kläder skulle torkas? (Att den även pajade samtidigt kan vara en ren slump.) Om det var dina egna kläder är det nog ingen fara, men om det var din frus eller dotters skulle jag nog bli lite orolig.[/humor]
Tja om inte annat skulle jag ju bli väldigt intresserad av hur den upptäcker det, och varför den blev så upphetsad att den gick sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.