Byggahus.se
Tänkte som rubriken lyder sätta upp min tv på väggen. Har en utdragbar arm som ska hålla i TVn.
Tvn väger ca 17kg. Tänkte höra hur stabilt det är att montera upp någonting på en lättbetongsvägg och vad för skruv/plugg bör jag införskaffa.

Mvh Mattias

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Tomture61
Hur tjocka lättbetongblock är det , finns enkom skruv till ändamålet. Tror jag handlade mina på Byggmax.

• Gilla
rickard851213
  • Laddar…
Väggen är ca 75mm

B bossespecial skrev:
Vad trevligt med ytterligare en fråga om upphängning av en tv fast nu i ett nytt material, detta kan bli spännande:D
Nedan kan du se vilka diskussioner det kan bli när man ska hänga upp en tv i OSB.
[länk]

Har du någon länk till fästet du ska använda?

• IMG_20181203_175204.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har TVn kommit upp på väggen? Vad blev det för plugg?

Rev ner en tv då jag jobbade. Nöten hade monterat med 4 mm skruv ingen plugg!!!
Slog sönder både tv och Blu-ray spelaren under.
Mitt företag vägrade att betala, tycka vad man vill men hur kan man vara så dum och montera så. Blev en dyr läxa för han hur en tv ska monteras i lättbetong.

nerdybynature nerdybynature skrev:
nerdybynature nerdybynature skrev:
Kanske är sent att svara nu hehe, men TV:n kom upp men ej på den väggen. Körde på en stabil betongväg ovanför min säng

• Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
  • Gilla
Mabjo
  • Laddar…
M Mabjo skrev:
Kanske är sent att svara nu hehe, men TV:n kom upp men ej på den väggen. Körde på en stabil betongväg ovanför min säng
Lättbetong är stabilt, det gillar bara inte punktbelastningar.
Litegranns om fogskum, lätt att trycka in ett spik men trycker du jämnt med handflatan på fogskum kommer det vara helt stumt.

Nåt som tenderar att bli superstabilt är att limma vanliga nylonplugg med PL eller MS-Polymer-lim. Viss fastsättning går att göra med grövre träskruv direkt utan plugg. Dock inget med rörelse och mekaniskt "slitage".

• Gilla
Mabjo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.