10 159 läst · 134 svar
10k läst
134 svar
Duktiga däckbytare...
Såklart inte explicit, men det är ju den effekten det får. Om man erbjuder lägre premie till de som orsakar köer (ja, jag överdriver), så kommer jag att ha en högre premie om jag väljer att stå utanför systemet.MathiasS skrev:
Sen kan man misstänka att förutom att man inte får nån sänkning av premien blir man inte bästa kompis med försäkringsbolagets premiesättning om loggningen visar att man busgasar lite på den öde landsvägen då och då oavsett hur många decennier av olycksfri körning man har. Tyvärr är hastighetsefterlydnad långt ifrån allt man behöver veta för att riskbedöma en förare.
Hm, vad har detta med däckbyte att göra.
Nej. Kvalitetskänsla menar jag är hur man upplever bilens kvalitet, t.ex. hur låter det när man stänger dörren, hur känns det att trycka på knappar och vrida reglage, är blinkersspaken lös och sladdrig eller distinkt och exakt, vad är det för materialkvalitet på paneler och stoppning, är det mjukt stoppat eller stenhård plast, knakar och gnekar det om inredningen ny eller efter några år. Känns allting väl ihopskruvat. Ser man naken plåt lite överallt eller är det väl inklätt och "ombonat". Är gångjärn till huv, lucka och dörrar samt stolskenor dolda/inklädda och hänger kablarna löst i en strumpa eller är det integrerat/inklätt. Dunkar det i plåttaket när det haglar eller är det bara ett avlägset brus. Blir man alltid besviken om man tittar bakom nån panel eller blir man imponerad över hur snyggt och välordnat även sådant som inte syns är. Är det delbara clips och delbara kontaktdon eller är det engångsskit som ramlar isär och går sönder och ej går att arbeta med. Såna saker. Känns det påkostat eller ej liksom... Har någon haft någon ambitionsnivå att ta fram en välbyggd genomarbetad produkt eller är det bara billigast möjliga sk*t.KnockOnWood skrev:
Har inte nödvändigtvis så mkt att göra med hur bra grejerna håller. Fönsterhissknappen (med mera) på Toyota Camry -88 känns ju t.ex. som att den är trasig redan från fabrik. Totalt lös och sladdrig, inget distinkt att trycka på, plastig och ful. Men den går inte sönder! Många bryr sig uppenbarligen inte alls om den här typen av frågor eller har ens ett sinne som är öppet för dessa intryck för då skulle många bilar aldrig gå att sälja.
PS. Blinkersspaken och iofs det mesta på min 15 år gamla bil är fortfarande oerhört distinkt och trevligt att manövrera, jag njuter varje dag. Så där finns både känsla och kvalitet.
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Det är skillnad på upplevd kvalitet, och verklig kvalitet. Just där verkar Toyota pricka in, Glömmer aldrig hur vidrigt handtaget på Avensis kändes när den första versionen kom, men har aldrig sett något trasigt.
Blinkersspaken hos vissa "premium"-tillverkare känns nog bra just för att den sällan används...
Blinkersspaken hos vissa "premium"-tillverkare känns nog bra just för att den sällan används...
Precis. Som en japansk konsult sa som var hos oss för att prata Toyota-metoder sa: "Hm, good quality but not so interesting".Tallguy196 skrev:
Inte så kul att åka runt i en bil där allt är vidrigt, och trösta sig med att "det är i alla fall lika vidrigt varenda dag"... Om man nu är känslig för sånt som sagt. Men man sparar ju på bilen eftersom man aldrig nånsin får för sig att använda den i onödan eller busa.
Jag använder blinkersspaken även när jag är ute på vintern och är mitt i en lång sladd haha.
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Som på pizzaracers och turkslädar dåTallguy196 skrev:
Det var ju det jag skrevmartin43 skrev:
Jag vet inte vad det är som gör att pizzabagare och turkar uppskattar kvalitetskänsla mer än många andra.KnockOnWood skrev:
Okej? " Valnötträimitation i instrumentbrädan, skinnklädsel, snygga al-fälgar...?" kan men behöver inte vara exempel på det. Faktum är att mycket utrustning dåligt utfört är det värsta av allt. Valnötträimitation i äkta billig plast som sitter med enkla plastclips och dålig passform där listen gärna sitter 1mm fel i änden, skinnklädsel med fula sömmar som inte är lika överallt samt att stoppningen är för snål och snygga al-fälgar som när man tittar närmare knappt är lackerade runt om och har gjutrester kan vara exempel på avsaknad av kvalitetskänsla.KnockOnWood skrev:
Om man ser den dagliga trafikens sätt att inte använda blinkersspak, kan nog biltillverkare komma undan med mycket låg kvalitet´på denna detalj.martin43 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Hm, känns som att jag jobbar i uppförsbacke här?KnockOnWood skrev:
Beadlocks används nog i första hand av 4x4 folket i skogen närS Stefan1972 skrev:
man kör med mindre lufttryck i däcken så de inte ska släppa från
fälgen.
Har kört en Cheva K2500HD pickup i 10 år som bruksbil utan beadlocks
och det går alldeles utmärkt
Liknande trådar
-
Till duktiga rörmokare
Vatten & Avlopp -
Söker duktiga hantverkare i Falun
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Duktiga Altan byggare Stockholm Södra
Altan & Uteplats -
Hjälp alla kunniga ffa Duktiga VVS:are Fjärrvärme men iskallt i två rum i källare (av fyra)
Värme allmänt -
Duktiga snickare Varberg, resa lösvirkeshus
Lösvirke & Timmerhus