9 163 läst · 27 svar
9k läst
27 svar
Solpanel DC och nätverkskabel i samma 50mm tomrör?
sunnis skrev:
Absolut, tanken har slagit mig. Eller så konfar jag bara om en OpenWRT router till en trådlös brygga (för att slippa SFP-moduler).
Men nu klurar jag mer på hur DC-kabeldragning ska egentligen se ut, det råder oklarhet ’på marknaden’.
Har du verkligen ingen möjlighet att placera omriktaren i närmre anslutning till panelerna. Det finns inget skydd mot kortslutning på dessa ledare, så därför måste de vara dubbelisolerade och gärna placerade med avstånd. Skulle du kortsluta mellan ledarna, eller mellan en ledare och din nätverkskabel (om DC-sidan inte är IT), får du sannolikt en fin ljusbåge som kan vandra långa sträckor och sätta eld på mycket innan det är klart. Senaste 4364000 har uppdaterats med just information om solceller (bland annat), samt handbok 438 (eller 437?).
Två separata slangar skulle jag som minimum använda med DC-kablar från solceller och fiberkabel istället för vanlig nätverkskabel. Fiberlänk kan nog ordnas för under 1000 spänn om du shoppar loss lite på ebay.com, lång patchkabel och två mediakonverterare, sen är det klart.
Två separata slangar skulle jag som minimum använda med DC-kablar från solceller och fiberkabel istället för vanlig nätverkskabel. Fiberlänk kan nog ordnas för under 1000 spänn om du shoppar loss lite på ebay.com, lång patchkabel och två mediakonverterare, sen är det klart.
IT-sidan fixar jag, antingen med färdigkontakterad fiber (har redanSFP-platser i switchen) eller wifi-brygga, inga problem.
Däremot vill jag helst slippa dra två 50mm rör genom betongplattan om det inte är lagkrav. Det är endast 4m mellan hus och garage och pga diverse skäl går det inte att placera omvandlaren i huset.
Men det är inget som hindrar mig att säkra DC-kablar redan på huset? I så fall är man skyddad mot (högst osannolika) kortisen mellan dubbelisolerade DC-kablar?
Däremot vill jag helst slippa dra två 50mm rör genom betongplattan om det inte är lagkrav. Det är endast 4m mellan hus och garage och pga diverse skäl går det inte att placera omvandlaren i huset.
Men det är inget som hindrar mig att säkra DC-kablar redan på huset? I så fall är man skyddad mot (högst osannolika) kortisen mellan dubbelisolerade DC-kablar?
Finns ingen anledning med dubbla slangar där, det är ju den mest skyddade och vid ev fel ofarligaste biten. Gör det inte värre än det är lägg hellre lite omsorg på övriga delar av DC installationen. Avsäkring i matande ände är en bra princip i alla lägen även här.
En säkring gör ingen nytta i en solcellsanläggning. Därför måste du åstadkomma kortslutningssäkerhet med annan metod, exempelvis genom korta vägar och dubbelisolerade kablar separerade med viss distans. I mark skulle jag förlägga med minst en spades mellanrum.
Finns ingen anledning till överdrifter i TS fall och givetvis gör skydd rätt valda nytta. En ev kortslutning i markförläggningen här är dessutom harmlös. Som sagt lägg omsorgen på övriga delar inte denna lilla marksträcka.
Eller vill du påstå att det skulle vara något absolut krav kring utförandet här?
Eller vill du påstå att det skulle vara något absolut krav kring utförandet här?
M Millox skrev:
Måste jag? Eller anser du att jag bör? Det är som sagt ganska osannolikt att jag bänder bort metallkabelskydd och sätter en yxa i kablaget där den löper 2.5m från marken till takkanten på mexitegelfasaden.
Jag kan splitta ut kablaget från skyddsskenan till två skenor med 10cm emellan någon dm där den går in under taket, endast för att uppfylla LF’s krav (även då jag inte har LF som försökringsbolag).
Fult och troligtvis ganska meningslöst, men jag kan göra det för att uppfylla eventuella framtida rekommendationer. Men jag tänker inte gräva ner två separata rör för att dra två separata (dubbelisolerade) DC kablar om det inte uttryckligen är lagkrav eller försäkringskrav.
Redigerat:
Felfallet jag tänker är att något händer som ger en kortslutning på ledningen och som tänder en ljusbåge som vandrar in i huset och sätter fyr på nått. Hur sannolikt eller osannolikt det är är väl upp till var och en att bedöma, men jag hade gjort som jag beskrev. Anledningen till LF:s regelverk är att det uppkommit ett flertal bränder (om jag förstått det rätt).
Något absolut krav finns inte, och jag minns som sagt inte vad standarden säger i frågan. Handboken är relativt ny så jag antar att den inte riktigt fastnat ännu.
Något absolut krav finns inte, och jag minns som sagt inte vad standarden säger i frågan. Handboken är relativt ny så jag antar att den inte riktigt fastnat ännu.
Har du tex varit ute och sett någon installation som ofta faller under LF? Dvs på det sk bonnlandet och på tak, byggnader som kan ha en del att önska för att undvika problemen du nämner. Alltså något väsensskilt från vad man kan anta TS har tänkt eller kommer göra.
Som tur är kan man här fritt välja metod för feluteslutning och överdrifter mellan byggnader några meter i mark tillför knappast något. Så jag upprepar lägg krutet på övriga "hela" installationen där det ger mervärde.
Som tur är kan man här fritt välja metod för feluteslutning och överdrifter mellan byggnader några meter i mark tillför knappast något. Så jag upprepar lägg krutet på övriga "hela" installationen där det ger mervärde.
Detta är helt vanlig 1 1/2-plans svenssonvilla med mexitegelfasad med fristående garage någon meter bredvid. Ingen lada
Inga fordon kan komma åt denna del av fasaden så risken för oavsiktlig ’påkörning’ av skyddsskenan är noll. All montage ska utföras av entreprenören och det enda jag förväntas ’leverera’ är kabelkanal mellan huset och garaget. Men jag försöker också läsa på om hur kabelinstallationen på taket bör gå tillväga ifall de råkar glömma något ( vi har haft lite strul med takbytet då jag fick agera ’besiktningsman’ i efterhand, så det skadar inte att vara lite påläst)
Nu har jag kollat upp det lite, handboken anger att det räcker med dubbelisolerad kabel för att vara kortslutningssäkrad, dock ska man vid vassa kanter eller genomgångar säkerställa att det inte kan bli kortslutning på grund av mekanisk nötning. Ett sätt att göra detta på är att ha separata genomgångar för ledarna; men kan också lösa på annat sätt.
Du kan mao använda samma rör; jag skulle dock fortfarande använda två olika, samt köra fiber. Jag hade dock inte använt 2x50 mm rör, utan nöjt mig med nått tunnare
Du kan mao använda samma rör; jag skulle dock fortfarande använda två olika, samt köra fiber. Jag hade dock inte använt 2x50 mm rör, utan nöjt mig med nått tunnare
Ser du något som avviker från vad som tidigare upprepats X ggr i tråden? Dvs TS kan helt oberoende ev handbok eller LF råd för betydligt tuffare miljöer välja en för sitt fall rimlig feluteslutningsmetod. Räcker med FUD i tråden kring DC i nätet och olika typer JFB.
Bättre att ge TS råd i det större perspektivet kring en sån här installation så det inte blir som takbyte, takfönster osv i annan tråd. Att snöa in på marköret i detta fallet ger inte mycket på något sätt.
Bättre att ge TS råd i det större perspektivet kring en sån här installation så det inte blir som takbyte, takfönster osv i annan tråd. Att snöa in på marköret i detta fallet ger inte mycket på något sätt.