Nu så tror jag att jag förstått det hela mycket bättre. Tack alla för hjälpen och förståelsen. Någon gång måste ju vara första gången. Idag så har vi en gammal oljepanna som går på el och det kostar skjortan. Det blir nog en vvb. Tror det är det bästa!
Så 300 liter räcker för så många i hushållet? Kan det vara så att dom ville att vi skulle ha en vvb på 1000 liter för att pannan inye ska gå sönder? Vi har ett hus på 180 kvm. 2 vuxna och 2 barn. Betalar idag med nuvarande panna ca 6000 kr varje månad i el. På sommaren blir det ca 3000 tusen. Hoppas vi sänker kostnaderna betydligt med denna lösningS Stefan1972 skrev:jo men i praktiken blir det ju inte riktigt så även om priserna skiljer per kwh. Det går en del pellets för att hålla pannan varm också, det är ju inte bara beredaren du värmer. En el.vvb värmer enbart vattnet du använder. Nu pratar ju ts om en ny panna och de är så klart effektivare men personligen skulle jag aldrig elda med pellets sommartid enbart för varmvatten. När jag satte in min beredare på 300 lit och vi är ändå 8 pers och jag kan ledigt säga att det inte direkt märktes på elförbrukningen. Inte så att den dubblerades eller nåt sånt. Mycket marginell ökning som liksom rymdes i den normala prisökningen i övrigt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Tyvärr, men du är ute och cyklar i detta.S Stefan1972 skrev:jo men i praktiken blir det ju inte riktigt så även om priserna skiljer per kwh. Det går en del pellets för att hålla pannan varm också, det är ju inte bara beredaren du värmer. En el.vvb värmer enbart vattnet du använder. Nu pratar ju ts om en ny panna och de är så klart effektivare men personligen skulle jag aldrig elda med pellets sommartid enbart för varmvatten. När jag satte in min beredare på 300 lit och vi är ändå 8 pers och jag kan ledigt säga att det inte direkt märktes på elförbrukningen. Inte så att den dubblerades eller nåt sånt. Mycket marginell ökning som liksom rymdes i den normala prisökningen i övrigt.
Om det går åt så mycket energi för att pannan blir varm så har du problem med isoleringen och därmed verkningsgraden.
Du värmer väl inte mer vatten än du använder i en pelletspanna heller??? Om du gör det så har du läckage någonstans.
Så nej, dina antaganden är fel.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Har de pratat om en tank på 1000 liter så menar de nog att du ska docka pannan till ackumulatortankar. Det kan vara en fördel även på pelletsbrännare för att slippa så mycket start och stopp. Det blir mer vatten då och magasinerad värme som räcker längre och då går brännaren mer sällan men istället längre då den eldar.G Ginaprivat85 skrev:Så 300 liter räcker för så många i hushållet? Kan det vara så att dom ville att vi skulle ha en vvb på 1000 liter för att pannan inye ska gå sönder? Vi har ett hus på 180 kvm. 2 vuxna och 2 barn. Betalar idag med nuvarande panna ca 6000 kr varje månad i el. På sommaren blir det ca 3000 tusen. Hoppas vi sänker kostnaderna betydligt med denna lösning
300liter vvb räcker ledigt till det du pratar om. Räcker säkert med en mindre också men det beror ju på dusch eller bad vanor........
Svarade du på mig där eller Stefan?Cancerman_777 skrev:
Tyvärr, men du är ute och cyklar i detta.
Om det går åt så mycket energi för att pannan blir varm så har du problem med isoleringen och därmed verkningsgraden.
Du värmer väl inte mer vatten än du använder i en pelletspanna heller??? Om du gör det så har du läckage någonstans.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Om det kostar skjortan att värma med el, varför skall du då sätta in en el-vvb???G Ginaprivat85 skrev:
Mitt råd är att läsa på vad energikonsumtionen I ett genomsnittshem är och hur den är fördelad, så får du en fingervisning om hur mycket energi som kommer att gå åt. Ta sedan reda på vad 1 kwh kostar i el respektive i pellets, så ser du hur mycket dyrare det blir med el. Kanske känner du att det är värt det, eller så känner du att det inte är det, men kolla upp det INNAN du köper nästa pryl.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Så du värmer inte pannans vattenvolym då? Plus beredarens volym. En panna i sig är väl inte världens bästa värme ackumulator direkt? Då kan det ju vara 10 ggr bättre isolering i en vvb.........Cancerman_777 skrev:
Tyvärr, men du är ute och cyklar i detta.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Det beror ju på hur ni duschar och hur mycket vatten ni använder... Bara för att ett hushåll klarar sig på det, så innebär ju inte det att alla hushåll gör det.G Ginaprivat85 skrev:Så 300 liter räcker för så många i hushållet? Kan det vara så att dom ville att vi skulle ha en vvb på 1000 liter för att pannan inye ska gå sönder? Vi har ett hus på 180 kvm. 2 vuxna och 2 barn. Betalar idag med nuvarande panna ca 6000 kr varje månad i el. På sommaren blir det ca 3000 tusen. Hoppas vi sänker kostnaderna betydligt med denna lösning
Om ni har 3000 i el om somrarna, så lär inte det sjunka med en el-vvb. Med en pelletsvärmd lösning så halverar ni det. Under förutsättning att ni stänger av husuppvärmningen på pannan under somrarna.
Du har rätt. Men pannan är från 70 talet kan det vara så att den kämpar för att värma upp radiatorerna, tappvattnet och golvvärmen vattenCancerman_777 skrev:
Om det kostar skjortan att värma med el, varför skall du då sätta in en el-vvb???
Mitt råd är att läsa på vad energikonsumtionen I ett genomsnittshem är och hur den är fördelad, så får du en fingervisning om hur mycket energi som kommer att gå åt. Ta sedan reda på vad 1 kwh kostar i el respektive i pellets, så ser du hur mycket dyrare det blir med el. Kanske känner du att det är värt det, eller så känner du att det inte är det, men kolla upp det INNAN du köper nästa pryl.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Volymen för värmekretsens vatten är inte våldsamt stor. Och jo, en panna är väldigt bra isolerad. I alla fall min panna (Nibe). Det är ju det som är hela vitsen... Varför tror du man isolerar rören ut ur och in i pannan?S Stefan1972 skrev:
Ledsen, men dina antaganden är verkligen fel och vilseledande.
Okej. Men det kan man göra på pelletspanna oxå eller? Stänga av.. gamla pannan ska bort. Den här slutat g3 varmvatten. Antagligen igentäppt världsliga eller lagt av helt med uppvärmningen. Pannan har lagats många gånger av gamla husägaren. Vi har bott här i 2 år bara.Cancerman_777 skrev:
Det beror ju på hur ni duschar och hur mycket vatten ni använder... Bara för att ett hushåll klarar sig på det, så innebär ju inte det att alla hushåll gör det.
Om ni har 3000 i el om somrarna, så lär inte det sjunka med en el-vvb. Med en pelletsvärmd lösning så halverar ni det. Under förutsättning att ni stänger av husuppvärmningen på pannan under somrarna.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Återigen...stäng av värmekretsen under sommaren. Det görs oftast genom att man stänger cirkulationspumpen för värmekretsen.G Ginaprivat85 skrev:
Återigen... Den pannan ni köpt kräver fler komponenter. Det blir inte billigt och driften med el blir dyr. Köp en vettig panna med inbyggd vvb.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Japp. Det kan man. Skillnad blir att ni värmer tappvarmvatten med pellets för ca halva priset jämfört med att värma det med el.G Ginaprivat85 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Jag säger inte att du har fel i sak. Det är klart att man kan räkna rakt över och inse att pelletsen såklart är billigare per kwh än elen. Din bild av det hela blir bara så onyanserad och det låter på dig som att en vvb slukar väldeliga mängder energi.Cancerman_777 skrev:
Jag satte in min 300 l beredare för 6 år sen kanske, då betalade jag ungefär 1300kr i månaden för el. Åren före kanske 1200kr Idag är jag uppe i 1700kr i snitt. Då är vi 2 vuxna och sex ungar och stort hus. Prisökningen på elen kan tillskrivas den normala höjningen ändå.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
När man har tänkt sig att värna huset med pellets eller ved, så tycker nog jag att det är väldigt märkligt att sätta in en el-vvb.S Stefan1972 skrev:Jag säger inte att du har fel i sak. Det är klart att man kan räkna rakt över och inse att pelletsen såklart är billigare per kwh än elen. Din bild av det hela blir bara så onyanserad och det låter på dig som att en vvb slukar väldeliga mängder energi.
Jag satte in min 300 l beredare för 6 år sen kanske, då betalade jag ungefär 1300kr i månaden för el. Åren före kanske 1200kr Idag är jag uppe i 1700kr i snitt. Då är vi 2 vuxna och sex ungar och stort hus. Prisökningen på elen kan tillskrivas den normala höjningen ändå.
Allting beror ju på hur mycket varmvatten man använder. Er konsumtion ligger ju väldigt lågt. TS konsumtion verkar ligga väldigt högt. Är det då inte väldigt dyrt att fortsätta med el-vvb? Jo, säger jag. TS hade ju 3 kkr per månad under sommaren. Du ligger på 1700.
Att sätta in en el-vvb enkom för att hålla fast vid en panna som bevisligen är av fel typ för TS anser jag är vansinne. Då bygger man upp ett onödigt krångligt system som dessutom är dyrare i drift. Sälj möget och köp en som är korrekt för just dina behov.