Byggahus.se
Hej på er!

(För det första, vad kallas det som på amerikansk engelska brukar benämnas backsplash? Stänkskydd sitter ju på bilen... ;) )

Skulle behöva tips på hur jag ska göra med väggen ovanför diskbänken i stugan. Vill ej ha kakel, utan en jämn slät yta som är lätt att rengöra. Inte rostfri eller annan plåt. Tänker glasskiva eller något annat slätt material. Inga skarvar.
Förutsättningar: ca 2,2 meter lång, ca en halvmeter hög, helst inte tjockare än 5-6mm, gärna 3 om det är möjligt. Väggen är OSB från golv till tak, Både över och underskåp sitter mot OSB:n. På underskåpen ligger en rostfri diskbänk i hela dess längd, utom ca 15 cm i ena änden, där kommer det en ekskiva. Bara diskbänk, ingen spis. Diskbänken har ett uppvik på några mm och sedan en horisontell yta på några mm från väggen så att säga, säkert en standardkonstruktion... Det känns tämligen självklart att uppviket ska in bakom väggbeklädnaden, till och med för mig. :rofl:

Jag tänker mest på glasskiva mot målad (tapetserad om man vill vara lite crazy) bakgrund, men hur gör man rent praktiskt då? Och hur tjock skiva, vilken typ av glas och så vidare. Finns det andra alternativ till glas?

Gimme all your lovin', och alla era tips! :D

Tack på förhand!
ToRy

BirgitS
Tack för svaret Birgit! En liten snabb koll på länkarna ger vid handen att det inte var riktigt lika dyrt som jag befarade med glas, känns som att det blir så. Då är bara frågan vilken färg/mönster och hur man gör. Får forska vidare i det... :)

Om du köper glas, se till att få varianten med mindre grönton, så blir det minimal skillnad mot resterande vägg. Lite dyrare men "osynlig" mot väggen.
Tror jag betalade 700 för min löpmeter bakom hällen. 50cm hög. Ca. 4mm tjock.

I'm back! :rofl:
Tusen saker kom emellan och stänkskyddet är inte på plats ännu. MEN, jag har nu börjat ta tag i detta igen. Har bestämt mig för genomskinlig glasskiva och målad bakgrund. Började kolla upp alternativa leverantörer - tittade bland annat på de som Birgit länkat till här ovan - men reagerar på en sak: Hur man fäster glasskivan på väggen. Jag tänker ju att en av anledningarna till att ha en genomskinlig glasskiva med en målad/tapetserad vägg bakom är att man då "enkelt" kan ändra färg eller motiv genom att ta bort skivan, göra ändringarna på väggen och sätta tillbaka skivan igen. I min värld betyder det att man inte limmar/silikonar fast skivan, utan jag har ju sett framför mig någon form av list med snäppfäste och "inbyggd" tätning mot fukt. Listen limmas/skruvas fast i väggen, skivan ställs i listen och snäpps fast på något smidigt sätt. Men det verkar inte finnas? De flesta vill skriva fast skivan i väggen och täta med silikon. Skruvfästena kan jag köpa, de är tillräckligt snygga, men att sätta en silikonsträng!?? Dels måste den göras om när man eventuellt vill ändra bakgrunden, vilket riskerar att bli fult. Och dels; hur fasen ska man vara säker på att den inte kommer bli vågig och ful på insidan glaset? Kommer ju bli skitsvårt att få till det!
Någon som har en lösning på det problemet? Eller någon som förstår vad jag menar med min listlösning och vet om de finns, om någon glasleverantör använder sådana?

Alla tips mottages som vanligt med tacksamhet! :D

Tack Birgit! (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.