Byggahus.se
Har beställt en Honda EU22i generator som vi (bland annat) vill kunna använda vid långvariga strömavbrott för att driva viss belysning, kyl, frys osv. Eftersom det är manuell start på generatorn och den inte klarar av hela husets förbrukare så tänkte jag skippa att köpa en reservkraftsomkopplare. I stället tänkte jag göra enligt följande:

Väggintag på utsidan där generatorn står
Dragning av kabel till strategiska punkter i huset där det finns kyl, frys osv

Ett helt separat nät helt enkelt utan någon som helst fara för att ström från generatorn kan läcka över till elnätet.

Tänkte dock ett steg längre (som man ofta gör) och skissade lite i tanken på följande:
En UPS med ganska hög kapacitet, t.ex. APC SMT3000I får sin matning från en sådan här:
Hager Reservkraftsomkopplare 40A 3-pol HIM304, där 1 är matning från elnätet, noll är frånkopplat och 2 är matning från generatorn via väggintaget.

Från UPS:en dras sedan utanpåliggande kablar i avvikande färg (tänkte röda) till utanpåliggande uttag vid frys, kyl och på några mer ställen på varje plan. Hade tänk att sätta röda uttag så att man intuitivt ser att något är annorlunda med dessa.

På så sätt fungerar "allt" och vid kortare strömavbrott så hanterar UPS:en kyl / frys samt lite datorutrustning och vid längre strömavbrott så får generatorn ladda UPS:en.

Kommer såklart inte att göra något själv, men jag misstänker att en UPS redan har den funktionalitet som krävs för att skydda nätet som matar den och en reservkraftsomkopplare med jordspett osv inte behövs. Tror jag gör man dock i kyrkan, vänder mig därför till experterna här.

Kommer inte göra installationen själv utan det får min elektriker göra.

UPS:en kostar runt 12k, generatorn ungefär det samma. Elmaterial cirka 3k och installation kanske lika mycket. Totalt 30k.

Principiellt låter det ok. Vet inte hur man praktiskt brukar märka upp UPS-kretsar men små klisterlappar på uttagen torde räcka. Ditt system blir ju ganska stort.

Oberoende av strömkälla, och i de fall förbrukarsystemet delar skyddsjord med nätet så finns risken för bakmatning på nätet om det blir ett sant jordfel (mot moder jord). Risken för detta ökar med ökat storlek på systemet. En UPS driver ju normalt en eller några få apparater. Så ni får bedöma risken för jordfel, ifall ett jordtag är nödvändigt.

För att förtydliga: Du menar att kyl/frys etc. alltid ska drivas via "de röda" uttagen som går via UPS'en?
Spontant låter det väl inte helt fel, glöm dock inte bort att du nu får kyl&frys etc. som är beroende av att din UPS fungerar.
Dvs, se till att "öva" regelbundet och säkerställa att du vet att den fungerar som den ska.
Läs även på hur den hanterar felande batterier etc. Vissa modeller stänger helt av sig och levererar inte ens spänning när de har nätström i det fallet. Larm/övervakning på UPS-strömmen kan också vara bra, i och med att det inte låter som att du kommer ha "vanliga" förbrukare som du märker att de står still.

En annan sak jag skulle överväga är att tänka om lite.
En UPS är ju i grund och botten ett batteri-lager med en inverter.
Det är ju även något som finns för solceller.
Om du kombinerar det så kan du eventuellt få bättre ekonomi i ditt system samtidigt som du får en lägre elräkning.

Sedan har jag också gått i liknande tankar som dig när det gäller att ta hela huset eller ej.
Visst, en generator som täcker hela behovet är överdrivet dyr. Men, en inverter och en batteribank som klarar toppar är inte helt orimligt. Visst, det är dyrare än UPS alternativet, men på det viset kan du ha en lösning för hela huset och när det blir strömavbrott se till att stänga av spis, ugn och vad du nu har mer som du inte vill driva på generatorn innan du drar igång den.

Själv planerar jag att göra det i samband med solcellsinstallation och hoppas klara mig utan generator, då vi här sällan har så långvariga avbrott, men jag vill absolut ha möjligheten att stödladda med en generator i händelse av långt strömavbrott vintertid.

tommib
Apropå solceller så bör man läsa på ordentligt och kontrollera hur ens inverter fungerar vid ödrift, om den alls gör det. De flesta modeller som "vanliga" konsumenter kan köpa är gjorda för att bryta strömmen helt vid bortfall av nätspänning för att förhindra bakmatning till nätet. Det krävs en del säkerhetsarrangemang för att kunna köra ödrift med automatisk omkoppling.

Jag skulle inte köra via UPS. De flesta konsumentmodeller är helt beroende av elnätets jord och vid bortfall av detta (t.ex. fullständig bortkoppling av din matning) så flyter systemet.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vara tveksam till att använda en konsument-UPS till apparater som ändå klarar kortvariga strömavbrott. Om du ska kunna lita på att din tänkta APC ska kunna starta en kylskåpskompressor så måste batterierna vara i toppskick (mycket låg inre resistans). APC rekommenderar byte vart 3'e till 5'e år för att UPS ska klara specen. Och batterierna är svindyra.

Ett kylskåp klarar ju utmärkt att buffertera kylan under den ungefärliga tid som den tänkta APC modellen klarar att strömförsörja ett par dylika tingestar.

Däremot tycker jag att en UPS kan vara motiverad för datorer - framförallt för att undvika datakorruption.

• Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Däremot tycker jag att en UPS kan vara motiverad för datorer - framförallt för att undvika datakorruption.
För serverdrift kan det vara motiverat, men i hemmamiljö är jag ändå tveksam. En UPS kostar som sagt, och är man så beroende av att terminalsidan inte havererar så är det mycket billigare att lägga UPS-pengarna på en laptop. Denna kommer ju som sagt redan med (i sammanhanget) extrem batteribackup; vi pratar ju om flera timmar.

Sedan så är ju allt mer beroende av fungerande nätverk, och då blir det ändå komplicerat. Även om du backar din CPE, så är det inte säkert att det är backat i andra änden.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Mycket tveksamt av flera skäl att krångla till det på det sättet. Troligtvis sjunker tillgängligheten och dessutom rejäl kostnad med liten nytta. Att du ordnar några grupper du enkelt kan generatormata är inte fel om du bor så till att det är frekvent så det stör. Annars går det ju bra att ha lite förberedda sladdar, grenuttag osv för enstaka tillfällen.

Lägg krutet på ett bra och tillräckligt aggregat istället för en halvdan blandlösning. Så kan du lägga en stund på test, underhåll av det så det funkar när det behövs. Många välskötta anläggningar med för många led likt din första tanke fallerar oväntat ofta när det gäller. Och det trots rejäl dimensionering, skötta batterier osv just batteridelen är som Pen skrev inte att förakta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att det där lilla elverket orkar starta kyl/frys kompressorerna?

C cem77 skrev:
Där har han en klar fördel om han inte driver förbrukarna direkt, utan har en UPS eller inverter+batterilager mellan dem och generatorn.
Då räcker det att generatorn klarar snittlasten, topparna kan dras från batteri.
(Finns förvisso vissa UPS'er som inte klarar att hantera "brownouts" men den föreslagna ska inte ha något problem med det.)

C cem77 skrev:
Enligt uppgift så klarade föregångaren som hade 200W lägre toppeffekt det. Dessutom kan man ju köra två parallellt om det behövs.

Finns ingen anledning att köpa något större som då endast kan användas till reservdrift hemma. Tanken med att ha ett mindre är att man kan ha med det när man är ute med båt, husbil osv osv. En annan faktor är att fler i familjen ska orka hantera det.

Hondas generatorer är väldigt renommerade.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Då räcker det att generatorn klarar snittlasten, topparna kan dras från batteri.
(Finns förvisso vissa UPS'er som inte klarar att hantera "brownouts" men den föreslagna ska inte ha något problem med det.)
Om invertern klarar det. Och det brukar de inte göra. Batterierna är alldeles utmärkt på att klara strömtoppar, men invertrar som skall klara av att hänga med brukar kosta fläsk.

Inverten i APC är rätt påkostad (och kostar fläsk). Switchtransistorerna bidrar med ungefär 2*0.0054 ohm i förlust för en 1.4 kVA UPS. Två nya seriekopplade 12V standardbatterier är väl i samma storleksordning eller rent av dubbelt.

Kretskort.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Switchtrafon syns inte på bilden och bidrar förstås också med förluster men den är rejäl den med. Därmed inte sagt att det garanterat fungerar att starta kompressorn - det är ju inte direkt den tänkta användningen.

Redigerat:
Kan uppdatera med att jag nu är på gång med detta projekt. Under tiden som har gått så har jag funderat och klurat en hel del.

Funderar på att göra delar av ursprungliga planen dvs sätta upp några uttag som matas av elverket på strategiska platser. Skulle det bli ett utdraget strömavbrott så får man koppla över kyl och frys till elverket. Det finns ju som sagt en viss tid när det klarar att hålla kylan i både frys och kyl, speciellt om man inte öppnar dörren / luckan. Skippar ett jordtag och sätter i stället en jordfelsbrytare efter elverket och innan förbrukarna.

Datorer och servrar går redan på UPS. Bärbara datorer blir för dyra för den typen av jobb jag gör på grund av krav på prestanda (speciellt grafik) och håller för kort tid.

Har inte bestämt mig än om jag ska sätta en normcentral efter väggintaget eller inte eller köra allt från en dosa, ska bolla lite med elektrikern när han kommer.

Mest troligt är att elverket kommer att användas ganska sällan i skarp drift hemma / på hemmakontoret. Men vid ett strömavbrott som vara längre än 30 minuter eller så tickar taxametern på ganska fort i uteblivna intäkter så kändes som en bra investering. Fantastiskt fina elverk Honda. Hörde av leverantören att MSB brukar använda samma som jag köpte och skicka med till projekt i t.ex. Afrika.

F fredl skrev:
Kan uppdatera med att jag nu är på gång med detta projekt. Under tiden som har gått så har jag funderat och klurat en hel del.

Funderar på att göra delar av ursprungliga planen dvs sätta upp några uttag som matas av elverket på strategiska platser. Skulle det bli ett utdraget strömavbrott så får man koppla över kyl och frys till elverket. Det finns ju som sagt en viss tid när det klarar att hålla kylan i både frys och kyl, speciellt om man inte öppnar dörren / luckan. Skippar ett jordtag och sätter i stället en jordfelsbrytare efter elverket och innan förbrukarna.

Datorer och servrar går redan på UPS. Bärbara datorer blir för dyra för den typen av jobb jag gör på grund av krav på prestanda (speciellt grafik) och håller för kort tid.

Har inte bestämt mig än om jag ska sätta en normcentral efter väggintaget eller inte eller köra allt från en dosa, ska bolla lite med elektrikern när han kommer.

Mest troligt är att elverket kommer att användas ganska sällan i skarp drift hemma / på hemmakontoret. Men vid ett strömavbrott som vara längre än 30 minuter eller så tickar taxametern på ganska fort i uteblivna intäkter så kändes som en bra investering. Fantastiskt fina elverk Honda. Hörde av leverantören att MSB brukar använda samma som jag köpte och skicka med till projekt i t.ex. Afrika.
Har du inte tre-fas hemma? Varför köper du ett en-fas verk isf?
Sen är det väl så att om du sätter upp intag så måste du ha jordtag oavsett storlek på elverket?
Är det inte bättre du köper en riktig lösning på problemet? Även om det kostar en slant initialt, speciellt om du tappar inkomst vid bortfall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.