4 555 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Köpa svets som nybörjare.
Jag har ett tag nu velatkunna svetsa. Börjar bli lite jobbiugt att be grannen om hjälp hela tiden när jag behöver saker svetsade. De har en MIG och jag skulle även vilja kunna svetsa lite mindre detaljer så funderar på en TIG svets. Hittade denna svets på Verktygsboden för 3995. Jag är medveten att jag även behöver en Argontank till som nog går på en 3-4k det med. Är detta en ok svets för en nybörjare eller är det bara billigt skit som inte är värt något? Har tyvärr inte råd med så mycket mera än så
Annars så finns det ju pinnsvetsar som är i samma prisklass som kanske kan vara bra för nybörjare men gillar inte riktigt hur volatilt pinnsvets är med gnistor som flyger överallt samt den ordentliga rökutveckligen som jag gärna vill undvika.
Annars så finns det ju pinnsvetsar som är i samma prisklass som kanske kan vara bra för nybörjare men gillar inte riktigt hur volatilt pinnsvets är med gnistor som flyger överallt samt den ordentliga rökutveckligen som jag gärna vill undvika.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 887 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 887 inlägg
Jag har precis samma tanke som du.
En sak jag undrar är i vilka material man kan svetsa i med de olika teknikerna.
Att köpa en begagnad maskin är inte aktuellt. Skulle nog fungera om man hade haft en kunnig person att ta med vid köpet. Jag skulle ha svårt att avgöra om grejerna är ok eller inte och om allt är med ..
En sak jag undrar är i vilka material man kan svetsa i med de olika teknikerna.
Att köpa en begagnad maskin är inte aktuellt. Skulle nog fungera om man hade haft en kunnig person att ta med vid köpet. Jag skulle ha svårt att avgöra om grejerna är ok eller inte och om allt är med ..
https://www.expondo.se/welbach-aluminiumsvets-tig-ac-dc-digital-200-a-230-v-puls-1002016
Ac/dc tig som har alla inställningar som dyra maskiner. Kvalitetsmässigt är det väl inte det bästa. Min funkar iaf!
Ac behövs för att svetsa aluminium. Tig ryker inte nämnvärt, skvätter inte.
Tips är att köpa en bra hjälm. Speciellt viktigt om ni ska svetsa med låga ampere.
Svetskunniga får gärna rätta mig vi fel.
Ac/dc tig som har alla inställningar som dyra maskiner. Kvalitetsmässigt är det väl inte det bästa. Min funkar iaf!
Ac behövs för att svetsa aluminium. Tig ryker inte nämnvärt, skvätter inte.
Tips är att köpa en bra hjälm. Speciellt viktigt om ni ska svetsa med låga ampere.
Svetskunniga får gärna rätta mig vi fel.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
https://www.tradera.com/item/301808/350224478/mig-kemppi-200-
Vettig beg DC-tig för ok pris... Verkar vara med glasflaska.... Om man bor i närheten dvs....
Är inte AC (dvs alu) viktigt hade jag hellre köpt en beg kvalitetssvets än en ny kina-inverter...
Vettig beg DC-tig för ok pris... Verkar vara med glasflaska.... Om man bor i närheten dvs....
Är inte AC (dvs alu) viktigt hade jag hellre köpt en beg kvalitetssvets än en ny kina-inverter...
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
För dom pengarna är nog kina invertern bättre. Det är ju ändå en kopia på en bra svets 
Allvetare
· Västra götaland
· 8 379 inlägg
https://www.tradera.com/item/301808/351999249/svets-pinne
Om man bor i närheten av Färgelanda, och vill börja svetsa pinne billigt....
Om man bor i närheten av Färgelanda, och vill börja svetsa pinne billigt....
Liknande trådar
-
Var kan jag köpa ett verktyg för att svetsa en våtrumsmatta?
Badrum -
Vilken svets bör jag köpa?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
köpa nytt munstycke till svetspistol
Ska köpa min första svets. Vilken?
Nybörjare med innedörrar. Vad ska jag köpa?
Fönster & Dörrar