Är det inte bara en växel med varvräknare?
Jag tog med apparaten till min farbror som har lindat motorer och hållit på med alla möjliga slags maskiner de senaste 65 åren ungefär.
Vi skruvade isär den och han konstaterade att innanmätet motsvarade en lindningsmaskin. En frikoppling och en broms som sitter ihop så att när man frikopplar bromsas utgående axeln. Kraftöverföringen mellan axlarna är en liten kilrem.
Med andra ord är det antingen en lindningsmaskin eller någon annam maskin med samma slags funktion.
Skulle vara roligt att renovera den någon gång och börja linda motorer men just nu hinner jag inte.
Vi skruvade isär den och han konstaterade att innanmätet motsvarade en lindningsmaskin. En frikoppling och en broms som sitter ihop så att när man frikopplar bromsas utgående axeln. Kraftöverföringen mellan axlarna är en liten kilrem.
Med andra ord är det antingen en lindningsmaskin eller någon annam maskin med samma slags funktion.
Skulle vara roligt att renovera den någon gång och börja linda motorer men just nu hinner jag inte.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Vad i saatana får du alla dina roliga maskiner ifrån? Jag har en mangel i gjutjärn med vev och fjäderbelastning och trävalsar till salu om du tycker det är kul!
Nej den behöver jag inte
......... vi manglar inte tvätt och det skall vara betydligt kraftigare grejor då jag manglar politiker.
Maskinerna bara hoppar på mig...... den här såg jag på ett skrotflak utanför en av de lokala skrothandlarna så jag frågade av handlaren om jag fick köpa den.
50 cent kilon.
Maskinerna bara hoppar på mig...... den här såg jag på ett skrotflak utanför en av de lokala skrothandlarna så jag frågade av handlaren om jag fick köpa den.
50 cent kilon.
Är det där i Vasa som du brukar hitta det mesta? Skulle så gärna vilja gå runt på de här ställena men har aldrig tid, hade det varit helgöppet typ några timmar på lördag, eller till 18 på fredagar så skulle det blivit andra bullar av. Det är så frustrerande.