Byggahus.se
Har fått ett hus som gåva, nu ska den säljas.

Vår mäklare sa att det har kommit nya regler som börjat gälla ang vinstskatten när man fått hus som gåva och ska sälja.

Han hade inte full koll på detta då han inte sålt hus som någon fått som gåva.

Någon som vet vad som gäller?

Ska man skatta för hela summan man säljer för, eller drar man bort summan huset köptes för när mina föräldrar köpte huset?

Det finns inga nya regler vad jag vet. Man drar av summan som givaren köpte huset för.

Kan inte dina föräldrar sälja huset och sedan skänka summan till dig ist?

C crazytok skrev:
Kan inte dina föräldrar sälja huset och sedan skänka summan till dig ist?
Har redan fått huset som gåva

Hemmakatten
När du ska sälja ett hus du fått som gåva, så ska du ta upp inköpspriset för huset när det inköptes. Det försäljningspris du nu säljer för ska ska minskas med inköpspriset minus försäljningsomkostnader, lagfarskostnader, pantbrevskostnader och eventuella omnyggnader mn. Nettot betalar du reavinstskatt för.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
När du ska sälja ett hus du fått som gåva, så ska du ta upp inköpspriset för huset när det inköptes. Det försäljningspris du nu säljer för ska ska minskas med inköpspriset minus försäljningsomkostnader, lagfarskostnader, pantbrevskostnader och eventuella omnyggnader mn. Nettot betalar du reavinstskatt för.
Så det är i praktiken exakt samma skattekostnader som om mina föräldrar som köpte huset skulle sälja nu. Om jag förstått det rätt

Hemmakatten
Precis!

Det mäklaren säger om det skull vara nya regler låter väldigt konstigt. Är du säker på att det är rätt mäklare för dig?

oavsett om det nu faktiskt hade funnits nya regler att ta hänsyn till så skall en mäklare veta vilka regler som gäller. Det låter inte förtroendeingivande.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det mäklaren säger om det skull vara nya regler låter väldigt konstigt. Är du säker på att det är rätt mäklare för dig?

oavsett om det nu faktiskt hade funnits nya regler att ta hänsyn till så skall en mäklare veta vilka regler som gäller. Det låter inte förtroendeingivande.
Ringde Skatteverket, de sa att det inte kommit några nya regler.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.