Byggahus.se
Hej på er,

Tänkte skapa en samlingstråd där jag kommer både dela med mig av resultat/ erfarenheter men också ställa frågor för de pågående projekt här hemma. För..... frågor som "hemmapulare", det kommer jag att ha . Bland annat tack vare er hjälp så lyckades vi renovera övervåningen .;)

Projekt #1 - utbyggnad altan, startad i annan tråd men kommer fortsätta här istället, länk till förra tråden;
https://www.byggahus.se/forum/threads/naesta-projekt-traedaeck.340945/#post-3270011

Status idag är att markarbetet är förberett, typ, inväntar på slutgiltig offert på virke och därefter leverans..

Projekt #2 - Byta kök, golv nedervåningen och sovrumsmakeover
Preliminär leverans av kök sker vecka 20. Rivning startar till helgen förhoppningsvis lite smått.

Projekt #3 - Måla färdigt huset
Halva målades förra året, resten kvar då.

#1 och #2 ska bli klart innan semestern är målsättningen. Allt sker samtidigt och parallellt typ och styrs lite av väder och vind..

To be continued ...

På önskelistan:
* Inglasat uterum (nytt)
* Utekök (nytt)
* Solceller? (nytt)
* Ev. Pool (nytt)
* Badrum (renovering)
* Carport med terrass (nytt)

Två frågor till er som kan (planerar inför golvbytet här nere)

1) vad har denna kil (se bild) för funktion under trappan? Finns en på vardera sida. Min teori är att man slår undan den när man ska byta golvet. Att trappan liksom sitter på plats ändå och dom finns där av just den anledningen (golvbyte)

2) finns det något som säger att man ska byta ut golvvärmeslingorna när man ändå river upp det gamla golvet? Huset är byggt - 94. Spontan gissning "Nej".

• DSC_0695.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten uppdatering för den intresserade.
- Material till altan beräknas komma denna veckan.
- Makadam beräknas komma denna veckan.
- Köket väntas komma nästa vecka.
- Golv nedre plan är på väg.
- Taklampor till kök är på väg.
- Färg till väggar (kök) på väg.

Stora delar av kök är utrivet.
Stora delar av altanbygget är förberett.

Klart att detta kommer bli färdigt i tid. ;)

PS. Ingen som vet svaret på min fråga om trappen?

Det är svårt att se vad det är du fotat på trappen men om det är klossen under stolpen du menar så ser det ut som att någon bytt ut den nedersta delen av stolpen för att den t.ex varut rutten eller höjt trappen för att ett tunnare golv lagts. Jag har aldrig hört talas om en "golvomläggningskil" på en trappa.

T toolman77 skrev:
Det är svårt att se vad det är du fotat på trappen men om det är klossen under stolpen du menar så ser det ut som att någon bytt ut den nedersta delen av stolpen för att den t.ex varut rutten eller höjt trappen för att ett tunnare golv lagts. Jag har aldrig hört talas om en "golvomläggningskil" på en trappa.
Tack för svar, det sitter samma typ av distanskloss på båda sidorna. Jag ska ju riva golvet så med lite våld kanske golvet kan komma loss och då ser man bättre vad det är för klossar tänker jag..trappan borde rimligen då "hänga i luften" ellerr jag ute och cyklar här?

E EasyCash skrev:
Tack för svar, det sitter samma typ av distanskloss på båda sidorna. Jag ska ju riva golvet så med lite våld kanske golvet kan komma loss och då ser man bättre vad det är för klossar tänker jag..trappan borde rimligen då "hänga i luften" ellerr jag ute och cyklar här?
Rimligtvis är trappan tung och kommer inte hänga i luften... Den kommer förmodligen vilja "vika sig framåt" pga momentet som blir. Tar du loss "kilen" från ett vangstycke i taget så underlättar du att ingenting knäcks. Dock lovar jag ingenting eftersom jag inte sett några andra förutsättningar än ett hörn av trappan.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Rimligtvis är trappan tung och kommer inte hänga i luften... Den kommer förmodligen vilja "vika sig framåt" pga momentet som blir. Tar du loss "kilen" från ett vangstycke i taget så underlättar du att ingenting knäcks. Dock lovar jag ingenting eftersom jag inte sett några andra förutsättningar än ett hörn av trappan.
Tjena

Här kommer en till bild som kanske visar förutsättningarna. Hur skulle du gjort vid golvbyte? Ska man lägga runt trappan kanske

• DSC_0753.JPG
    Skapa konto
E EasyCash skrev:
Tjena

Här kommer en till bild som kanske visar förutsättningarna. Hur skulle du gjort vid golvbyte? Ska man lägga runt trappan kanske
Jag hade alla ggr lagt runt trappans vangstycken. Den ska väl inte flyttas och du flyttar väl inte på en vägg när du lägger nytt golv?
Men jag är lekman och berättar bara hur jag skulle gjort. Finns ju tusen andra sätt

T tobbbias skrev:
Jag hade alla ggr lagt runt trappans vangstycken. Den ska väl inte flyttas och du flyttar väl inte på en vägg när du lägger nytt golv?
Men jag är lekman och berättar bara hur jag skulle gjort. Finns ju tusen andra sätt
Tack då gör jag så

När man ändå är och river i allt, har du eller någon annan på forumet kunskap om det är möjligt att riva den väggen mot köket och låta trappan vara kvar? Hur sitter en sådan trappa fast egentligen? Kan inte se något skruvhål nämligen...

Nästa fråga från amatören

Får man kapa denna vid den röda linjen, så typ 50mm sticker ner? Eller måste den vara minst X cm lång pga lagkrav?

Kommer ha en inbyggd fläkt med kolfilter I det nya köket, dock ca 1 meter åt vänster i bild. Tanken är att förbereda för eventuellt inkoppling på denna om det visar sig att inbyggda fläkten är dålig. Då kommer inkoppling ske med sånt flexibelt rör tänker jag.

Vad säger experterna?

(där I hörnet ska ett högskåp stå)

• sketch-1557265084962.jpg
    Skapa konto
E EasyCash skrev:
Tack då gör jag så

När man ändå är och river i allt, har du eller någon annan på forumet kunskap om det är möjligt att riva den väggen mot köket och låta trappan vara kvar? Hur sitter en sådan trappa fast egentligen? Kan inte se något skruvhål nämligen...
Hej, vågar inte uttala mig alls i frågan. Men om du tar bort väggen behöver du fixa med räcken och grejer på den sida om trappan. Kanske kommer bli fult/snyggt??

Jag tror också att du skulle få många fler svar om du bryter upp din tråd igen i små problem som någon svarar på endast det problemet.
Sådana här samlingstrådar fungerar oftast bäst efter att du är klar med alla dina projekt och visar oss bara facit :) Att få svar på alla frågor du ställer i en samlingstråd tror jag kommer bli väldigt lönlöst.
Din sista fråga där t.ex. hade jag nog helst ställt i köksforumet... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.