39 936 läst · 81 svar
40k läst
81 svar
Hittad dold skrotupplaga på tomten
Ja många frågor o funderingar finns det. Det är inte helt lätt att veta hur mycket det är då det ligger väl dolt och är en salig blandning mellan jord o gammal skrot/rester från byggnation. Skulle tippa på att det på sin höjd rör sig om 10kubik, men är en sådan salig blandning att jag inte tror att det bara är att skopa upp o dumpa i en container då det även är halvmulten slipers, en förvånansvärt välbevarad halv telefonstolpe etc....
Kommer avvakta med kommun för när dom vet om problemet blir det ju helt plötsligt på riktigt så att säga.
Kommer avvakta med kommun för när dom vet om problemet blir det ju helt plötsligt på riktigt så att säga.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Knappast dolt fel, om den Syndes mer eller mindre, och dolt fel är väldigt luddig ”försäkring”
Om det är gamla stolpar och slipers så är det mycket möjligt att de är behandlade med kreosot, ett ämne som gör att de kan hålla i över hundra år, tyvärr är det även inte så bra för djur och natur då det är är cancerframkallande. Trä behandlat med kreosot får inte finnas inuti byggnader, i parker, trädgårdar eller på andra platser där risken är stor att människor ofta får medlet på huden.B boohoo skrev:

Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 303 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 303 inlägg
Fast till skillnad mot många andra farliga ämnen används fortfarande kreosot till helt nytillverkade stolpar! Så även om jag förstås håller med om att det inte ska finnas i trädgårdar (har själv gjort mig av med en massa slipers som tidigare fanns på min tomt) så är nog farligheten överdriven.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Annars finns ju alternativet att ta bort det värsta och täcka över resten..............Det torde finnas oerhörda mängder med dylika soplämningar på sveriges alla gårdar och så länge det inte är nedgrävda gifttunnor och sånt ser jag ingen anledning att gräva upp allt. Visst det är tråkigt om man vet att det ligger där men vad ska hända liksom?
Kreosot är fantastiskt bra till telefonstolpar som man inte vill byta var 5-10 år, sparar massor av pengarMagnus E K skrev:
Tja, allt är en prisfråga. Det är betydligt dyrare att slänga osorterat bygg/industriavfall än sorterat, men med reservation för kreosot-stolpen så skulle resten kosta 1800kr/ton att dumpa på vår lokala anläggning.B boohoo skrev:
Så, det är fortfarande något som *förhållandevis* lätt och billigt går att åtgärda.
Visst, inga roliga pengar, men du kan ju alltid försöka skicka räkningen till föregående ägare, även om jag tror att du har svårt att *kräva* dem på hela beloppet så går det kanske att hitta någon förlikning.
På det viset kan du flytta problemet från tomten till plånboken under veckan.
Om man täcker över ett skräpupplag med pressening och sen jord för att dölja det så har man gjort det med uppsåt. Det går inte att se det på annat sätt. Nedskräpning är olagligt. Tidigare ägare har inte upplyst om detta, t ex i frågelistan.
Tja, om man väljer att tolka det som säljarens jurister kommer att göra så kan det ju varit gjort för länge sedan, innan försäljning var aktuellt och att det täcktes för att se till att inget blåste bort och att det skulle se bättre ut och att det givetvis enbart var avsett som en temporär lagring.T Telefu skrev:
Därefter föll det ur säljarens minne...
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Som sagt, man kan alltid prova att begära ersättning från säljaren, men jag tror inte det finns en chans att få ut något som ersättning för dolt fel på formella vägar.
Det faller både på undersökningsplikten, och att kostnaden troligen är relativt låg. Hur mycket lägre pris hade någon betalat om skrotupplaget hade varit känt?
Och beroende på hur gammalt det här är, och vilken typ av fastighets det gäller, så är det inte ens säkert att det räknas som ett fel.
Det faller både på undersökningsplikten, och att kostnaden troligen är relativt låg. Hur mycket lägre pris hade någon betalat om skrotupplaget hade varit känt?
Och beroende på hur gammalt det här är, och vilken typ av fastighets det gäller, så är det inte ens säkert att det räknas som ett fel.
Dolt fel gäller på byggnad inte mark.
Inte heller troligt att man kan få det till miljöavfall ( knappast ett nytt Teckomatorp ) och på så sätt kan få förra ägaren ansvarig för röjning.
Vad kan det vara för kostnad, 20.000,- för en firma o röja, eller ?
Tror på dialog med ödmjukhet via mäklaren kan vara något om man vill säljaren ska stå för detta...
Inte heller troligt att man kan få det till miljöavfall ( knappast ett nytt Teckomatorp ) och på så sätt kan få förra ägaren ansvarig för röjning.
Vad kan det vara för kostnad, 20.000,- för en firma o röja, eller ?
Tror på dialog med ödmjukhet via mäklaren kan vara något om man vill säljaren ska stå för detta...
Har du någon källa på det? I jordabalken står det 'fastighet', inte 'byggnad'.Sir James skrev:
"Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet."
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Det kan finnas dolda fel även på marken (eller under marken).