Byggahus.se
Det finns som bekant portabla luftkonditioneringsapparater från 3-4000 spänn och uppåt. Dessa kräver utblås utanför huset samt att man samlar upp fukt, dvs vatten, också ofta via slang som ska ledas bort.
Se'n finns det sk luftkylare som kostar runt tusenlappen och verkar bygga på att man tjongar in en islåda som kylmedel. Jag vet att en riktig AC fungerar, men min fråga är om nån har erfarenhet av luftkylare? Känns som en enkel lösning, men är ju inte värt det om den bara sänker ett par grader?
(inlägget hamnade på 'Värme' då jag inte hittade nåt 'Kyla'-forum...)

Magnus E K
Jag har inte testat, men enda sättet det skulle kunna fungera är om du på något sätt har tillgång till stora mängder is. Om isen ska produceras i en frys är det kört; en luftkonditionering med kompressor har minst 5-10 gånger högre effekt än en frys.

Edit: Möjligen då om man kan förutsäga när kylaren ska behövas och kan förproducera isen under lång tid innan.

Har du dessutom luftkylaren i samma rum som frysen så blir det riktigt uselt. Fyrsen kommer tillföra en massa värme när den jobbar för att frysa vatten till is.

Även AC som sprutar ut varmluft utomhus har dålig verkningsgrad om du vill kyla kallare än omkringliggande luft. Varm luft kommer sugas in i rummet från omgivningen så det händer inte så mycket. Bästa är att köpa t.ex en billig riktig AC, t.ex en förfylld från jula. Då är det bara kylmediet som åker runt och du får behålla din nedkylda luft.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Jo absolut krävs tillgång till en frys. Min tanke var att göra plats i köksfrysen och ha en packe som man byter runt med. Dvs en i maskinen, en i frysen, och så "rotera".
Vad menar du med en "förfylld"?

T toolman77 skrev:
Har du dessutom luftkylaren i samma rum som frysen så blir det riktigt uselt. Fyrsen kommer tillföra en massa värme när den jobbar för att frysa vatten till is.

Även AC som sprutar ut varmluft utomhus har dålig verkningsgrad om du vill kyla kallare än omkringliggande luft. Varm luft kommer sugas in i rummet från omgivningen så det händer inte så mycket. Bästa är att köpa t.ex en billig riktig AC, t.ex en förfylld från jula. Då är det bara kylmediet som åker runt och du får behålla din nedkylda luft.
Vart tar överskottsvattnet vägen i en sådan (från Jula)?

Om du har ett mycket litet och sporadiskt kylbehov kanske det fungerar med isvarianten. Frysen värmer rummet mer när den skall frysa vattnet än vad du får ut kyla från samma ismängd. Det lämnar några möjligheter.
1. Kylbehovet är så litet att du aldrig behöver frysa ny is samtidigt som kylaren går.
2. Frysen står i ett rum där det inte gör något att det blir varmare.
3. Frysen står ute på balkongen.

I praktiken är troligen effekten på frysen så låg att du inte märker någon nämnvärd uppvärmning. Det ger i sin tur att en ispacke inte är i närheten av att vara fryst på samma tid som den tinar i luftkylaren. Lägger du in en islåda om dagen i frysen så kan du på någon vecka samla på dig så att det räcker en varm dag.

Frågan kvarstår, är det nån som har provat en "luftkylare" och kan säga antingen
  • Fungerar,
  • Fungerar inte,
  • Fungerar men bara om ... ?
Jag förstår att det finns tekniska begränsningar med olika lösningar, vill bara veta om det är värt att köpa en luftkylare ist f riktig AC?

A Avemo skrev:
Om du har ett mycket litet och sporadiskt kylbehov kanske det fungerar med isvarianten. Frysen värmer rummet mer när den skall frysa vattnet än vad du får ut kyla från samma ismängd. Det lämnar några möjligheter.
1. Kylbehovet är så litet att du aldrig behöver frysa ny is samtidigt som kylaren går.
2. Frysen står i ett rum där det inte gör något att det blir varmare.
3. Frysen står ute på balkongen.

I praktiken är troligen effekten på frysen så låg att du inte märker någon nämnvärd uppvärmning. Det ger i sin tur att en ispacke inte är i närheten av att vara fryst på samma tid som den tinar i luftkylaren. Lägger du in en islåda om dagen i frysen så kan du på någon vecka samla på dig så att det räcker en varm dag.
Jo pkt 2 alltså, frysa i köksfrysen (som ändå står å går å värmer upp köket hela sommaren...) och köra luftkylaren i ett sovrum. Och självklart räknar jag med att det tar längre tid att frysa en packe än vad det tar att få ut kyla från den. Därav behovet av flera islådor som @Avemo är inne på. Men återigen, är det nån som faktiskt *provat* och/eller äger en luftkylare? (Anledningen att jag är osugen på en "riktig" AC är att apparaten ska stå inne på sonens rum och risken är överhängande att den får stå och gå hela dagen i onödan när han är på skolan...)

• Gilla
Magnus Svärd
  • Laddar…
Någon variant med is hittar jag inte när jag letar. Däremot hittar jag varianter som kyler med avdunstning. Man fyller på med vatten som avdunstar och därmed kyler. Är det vad du menar eller har du någon länk? En sådan som bygger på avdunstning har jag provat. Jag var inte nöjd med resultatet.

Problemet med AC som går hela dagen kan ju möjligen lösas med en timer.

En sådan använde jag ett par dagar på jobbet för några år sedan. Jag märkte inte att det blev nämnvärt kallare av den. Men lät gjorde den. Den byttes sedermera ut mot en vanlig portabel AC som lät minst lika mycket men gjorde någon nytta också. Jag använde den utan is. Men jag är ändå skeptisk.

Edit: Det testet stämmer ganska väl med min uppfattning.

A Avemo skrev:
En sådan använde jag ett par dagar på jobbet för några år sedan. Jag märkte inte att det blev nämnvärt kallare av den. Men lät gjorde den. Den byttes sedermera ut mot en vanlig portabel AC som lät minst lika mycket men gjorde någon nytta också. Jag använde den utan is. Men jag är ändå skeptisk.

Edit: Det testet stämmer ganska väl med min uppfattning.
Förmodligen har du helt rätt, det finns väl en anledning att de inte kostar så mycket... Vore dock intressant att prova med is! Men jag är också skeptisk...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.