7 161 läst · 27 svar
7k läst
27 svar
Egen brunn till bevattning, kommer för mycket sand... kan den bli användbar igen?
Tror du kan välja vilken som där med tanke på att du inte verkar ha sten som kan skada filtret . På den ena så är filtret invändigt och den andra med mantel alltså filter utanför röret.
https://www.erdbohrer.de/Rammbrunne....html?MODsid=3afac3bc69b5d29c150bca166b07434b
Kan dock inte svara på vilken som släpper igenom mest vatten. Men den med mantel låter intressant.
Jag körde på den andra då jag hade så fruktansvärt mycke sten i marken.
https://www.erdbohrer.de/Rammbrunne....html?MODsid=3afac3bc69b5d29c150bca166b07434b
Kan dock inte svara på vilken som släpper igenom mest vatten. Men den med mantel låter intressant.
Jag körde på den andra då jag hade så fruktansvärt mycke sten i marken.
Nu har jag monterat den nya, drog upp den gamla som satt i brunnen som va ett 2 tums rör.P Phasio skrev:
Den nya spetsrörsbrunnen är 1 1/2 tum så det passa perfekt i hålet som blev efter jag drog upp det gamla.
Byggde ihop den nya i samma längd som jag drog upp som va 3meter.
Eftersom brunnen med skyddsrum redan är 4-5 meter under marken så behövs inte längre.
Blev riktigt bra och rent och fint vatten kommer nu. Behöver knappt filtret
Riktigt gott å höra. Kul att det blev ett bra resultatShirack skrev:Nu har jag monterat den nya, drog upp den gamla som satt i brunnen som va ett 2 tums rör.
Den nya spetsrörsbrunnen är 1 1/2 tum så det passa perfekt i hålet som blev efter jag drog upp det gamla.
Byggde ihop den nya i samma längd som jag drog upp som va 3meter.
Eftersom brunnen med skyddsrum redan är 4-5 meter under marken så behövs inte längre.
Blev riktigt bra och rent och fint vatten kommer nu. Behöver knappt filtrethehe
Bara en liten notis, Rinkaby rör har spetsar i lager så det finns numera också en svensk handlare att vända sig till om man vill ha en spetsbrunn. Jag beställde dock min från Tyskland också, men jag tycker mig se att det är lite tunnare gods i rören från Tyskland än från Rinkaby. Gängningen är också lite klenare.
M Millox skrev:Bara en liten notis, Rinkaby rör har spetsar i lager så det finns numera också en svensk handlare att vända sig till om man vill ha en spetsbrunn. Jag beställde dock min från Tyskland också, men jag tycker mig se att det är lite tunnare gods i rören från Tyskland än från Rinkaby. Gängningen är också lite klenare.
Ok inte sett något om det på deras hemsida, lite ironiskt när jag bor 10min där ifrån
Liknande trådar
-
Vattentillgång egen brunn
Tak & Vind -
Koppla egen brunn till utkastare för bevattning
Vatten & Avlopp -
Är detta en bra plan för PEM 32 från egen grävd brunn till kopparrör?
Vatten & Avlopp -
Skarva slang för kommunalt vatten med kabeln till egen brunn
Vatten & Avlopp -
Egen brunn - mäta tillgången på vatten
Vatten & Avlopp