Byggahus.se
Hej.
Firman jag har anlitat för att bygga ut har reglat upp formen för sulan till krypgrunden "runt" 120x60x5 cm cellplast (S80). Det ska till armering också som inte är ditsatt än, men kommer det att hålla för trycket eller finns det risk att det sätter sig?

Jag kollade upp tryckhållfastheten på S80 och det skulle vara just 80 kPa vilket motsvarar ungefär 8 ton per kvm så det känns ju relativt högt men skivan har ju inte så stor yta.

Tänkte det är bäst att slänga upp en fråga här och se vad ni andra har för synpunkter.

• grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha läst på lite mer så är 80 kPa korttidslasten, vad menas med kort tid är det en hel vinter eller en dag?

Jag gjorde en snabb överslagsräkning på lasten på en av kortväggarna där takstolarna läggs upp på:
Taket (halva) är ca 26 kvm.
Tak ca 45 kg / kvm (råspont, papp, lite extra, mm)
Då får man att taket väger 1170 kg totalt (halva).

Lägger man på snölast (2,5kN) får man 6630 kg.

Total med snö 7800 kg och en kortsida har drygt 2,4 kvm cellplast vilket ger 3250 kg / kvm och det är precis över långtidslasten på 30 kPa. Utan snö blir det drygt 475 kg / kvm.

Räknar jag helt galet här?

Sen tillkommer ju även vikten från väggar, fönster, inredning mm.

Du räknar nog rätt. S80 är klent där, jag hade valt S300. Hur ser isoleringen ut i övrigt, varför är det 5cm under muren?

Jag har inte kollat dina siffor men du ska lägga på säkerhetsfaktorer också. Sen tillkommer även egentyngd och nyttig last från bjälklaget på ca 2,5 kN/m2.

Med långtidslast menar man lastkombinationen för långtid i Eurokod, det är en formel med egentyngd x 1 plus snö och nyttig last kraftigt reducerade.

Ett brott i cellplast är definerat så att sättningen överstiger ett givet värde. Över detta kan du få sprickor och sättningar i huset.

Vad är det för entreprenadform? Finns det inga konstruktionsritningar?

• Gilla
Glantan
  • Laddar…
Du tänker helt rätt. För en grundsula som kommer att utsättas för ett ganska högt tryck duger inte vanlig cellplast. Du måste ställa krav på det.

W witten skrev:
Vad är det för entreprenadform? Finns det inga konstruktionsritningar?
Det är en "enkel" utbyggnad med krypgrund som inte kräver bygglov så vi har inga konstruktionsritningar.

Din "entreprenör" har helt klart inte den önskvärda kompetensen. Om du inte kan skippa honom måste du säkra upp på något sätt. Frågan är om han någonsin gjort något liknande?

Är det verkligen relevant att ö.h.t. ha cellplast under en sula på det där viset?

• Gilla
lolsson och 1 till
  • Laddar…
Det är alltid svårt att bedöma när man inte vet helheten, men det ser lite knepigt ut. Tanken på att gjuta en sula ovanpå vad som verkar vara okomprimerad makadam t.ex. Och vad gör plasten under?

Jag tycker formens utförande ser märklig ut!
Klent virke, få eller obefintligt stöd i sidorna och såklart plasten och cellplasten.
Min tanke är att entreprenören har noll koll.

J justusandersson skrev:
Det är alltid svårt att bedöma när man inte vet helheten, men det ser lite knepigt ut. Tanken på att gjuta en sula ovanpå vad som verkar vara okomprimerad makadam t.ex. Och vad gör plasten under?
Det är 10cm makadam som de har packat med markvibbra. Plasten vet jag inte varför, jag tänkte att det var för att det inte ska suga fukt från marken och att plasten ska fortsätta in i krypgrunden.

Heij83
Kantbalkar och voter på vårt bygge har minst S200

Jag tycker absolut det ser opaddat(ord?) ut.
Sen så är det som redan konstaterat helt fel cellplast.
Tycker även att den planerade gjutningen känns tunn och att utförandet, formningen t.ex. ser amatörmässig ut.
Jag tror inte att den här firman jobbar med detta i vanliga fall, och gör de det så är jag orolig.

T
Känns dyrt och framförallt tidsdrygt med träformar. Har ni inte något motsvarande till s.k. "LammiTassu" formar i Sverige?

• Gilla
reik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.