Byggahus.se
Hej,
Har en väg som går rakt över min tomt vid mitt fritidshus, denna är, enligt lantmäteriet (även arkivet) registrerad som en samfällighetsväg sedan sent 1800-tal dock så finns det inga fastigheter registrerade till denna väg.

Jag skulle vilja stänga denna väg men enligt lantmätaren så kommer utredningen att kosta min 60.000kr och då är det inte säkert att dom kan stänga vägen då jag har en granne längre in som KAN ha användning av vägen.

Grannen har en annan väg åt andra håller som 1982 blev registrerad in- / utfart och är mycket enklare att använda men pga att vi inte är helt sams så använder hans barn och vänner denna väg och ibland i lite för hög fart.

Någon som har vetskap om något jag kan göra för att stänga, förbjuda fordonstrafik eller något annat?

Nej, inte med mindre än att du betalar de 60 000.

Du kan ju sätta en olåst grind. Den går inte att passera i hög fart, men hindrar inte trafik.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det är väl inget krav att underhålla en väg, bara att blockera en trumma så spolas vägrenen bort vid nästa regn

D Daniel 109 skrev:
Du kan ju sätta en olåst grind. Den går inte att passera i hög fart, men hindrar inte trafik.
Eller en färist. Kan dock vara legalt tveksamt om det inte är du som har uppdrag att underhålla vägen.

Det hjälper väl inte för att få ner farten och göra det lite omständigt att passera med bilar.

D Daniel 109 skrev:
Det hjälper väl inte för att få ner farten och göra det lite omständigt att passera med bilar.
Du har aldrig kört över en färist hör jag :crysmile:

Jodå, det är extremt mycket smidigare än att öppna en grind.

Bästa sättet att passera en färist är fart, i typ 100 märks den knappt alls.

Bästa svaret

harry73
Problemet @pata123 har, är att han vill bevisa att ingen har rätt att använda samfälligheten och därefter kunna stänga av vägen. Och vill han bevisa något, får han också betala för det.
Som jag ser det, finns det två möjligheter. Den första är att TS frågar lantmäteriet om han kan ansluta sig till samfälligheten. Finns inga andra fastigheter med i samfälligheten, får TS ensam rätt att bestämma hur vägen används, och då kan han också stänga av vägen (i alla fall så att grannen inte längre kan använda vägen.
Vill grannen nu också vara med i samfälligheten, kan TS motsätta sig mot det med hänvisning till grannens egen infartsväg, samt att det kommer att skapa olägenhet för honom. Nu sitter grannen.
Den andra möjligheten är bara att blockera vägen med en traktorvagn eller grushög eller stängsel. Vill grannen då att TS tar bort hindret, behöver grannen ta upp ärendet hos lantmäteriet eller kronofogden och utan bevis att han har servitut på eller är delägare i samfällighetsvägen blir det en uppförsbacke för grannen.
Men om du blockerar vägen, är det bra att se till att fotgängare, cyklister och hästar kan passera hindret utan problem, annars kan man använda allemansrätten som argument

• Gilla
lopec och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar och idéer!
Det har skapat en del nya idéer som jag ska ta tag i!
Tack!

Jag klappar lite mothårs då, inte för att jag direkt tycker annorlunda än @harry73, utan för att belysa lite fler vinklar.

Vägen går sannolikt inte över din tomt, utan över din fastighet. Är fastigheter på flera tusen kvm, eller rent av ett antal hektar är inte hela fastigheten ens personliga sfär på det vis en villatomt är. Det är inte alls ovanligt att exempelvis en gammal bondgård har en väg mellan boningshus (med tillhörande tomt) och ladugården exempelvis. Man kan argumentera för att modern biltrafik är något annat än biltrafiken var för 100 år sedan, men flertalet småvägar ligger ändå kvar. Det finns ett antal trådar här med olyckliga exempel på hur vägar varit konflikthärdar.

Om vägen är anlagd för att serva din fastighet och grannens bortom dig är det rätt förmätet att tvinga bort grannen från vägen. Det är inte säkert att grannen skulle bry sig om att tvista om saken, men gör hen det förlorar du nog.

Vill du verkligen ha marken på andra sidan vägen som din tomt, eller stör du dig bara på trafiken? Om det är det förra kan du fundera på att dra om vägen närmare fastighetsgränsen. Om det är det senare kanske en häck skulle funka. Eller så lägger du ett bud till grannen att köpa ut hen ur vägen – permanent eller som en tillfällig uppgörelse mellan er.

Det finns säkerligen flera vägar framåt, men var inställd på att även grannen har rättigheter och i det här fallet är de nog starkare än dina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.