Byggahus.se
Hej. Vi bor i ett utbyggt torp från början av 1800-talet. Torpet ligger lite i en slänt där vi nu på västsidan, som också är åt det håll sluttningen lutar, planerar för att bygga altan och ev en utbyggnad/uterum. Under de två år vi bott i huset har vi märkt att det på västsidan samlas en del vatten i samband med ex snösmältningen osv. Man hade önskat att det rann av ännu bättre från huset trots att det sluttar svagt.

Finns det något man kan göra här i dräneringsväg för att få bättre markförhållanden?

Grunden till huset är ju dels gammal igenmurad stengrund och stora stenar så att ge sig in och dränera precis vid huset är vanskligt har jag förstått men att förbättra dräneringen en bit ut kanske skulle göra stor skillnad?

Jag kommer ha tillgång till stor grävmaskin så kan absolut gräva ur och fylla med annat material och leda bort vattnet i rör en bit bort från huset? Några tankar? Se bilder som förhoppningsvis ger lite bättre bild av det jag försöker beskriva.

• 3712766F-4CB1-4CB8-B828-35C6C8900AA0.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A7702689-4F6A-449C-9167-0D38D52CC85C.jpeg
    Skapa konto
  • 7E05B096-980E-4E4C-B33E-2AAA9D95E8D9.jpeg
    Skapa konto
  • 06DC5CDB-7D80-436C-9C6A-FAF7DF8710E9.jpeg
    Skapa konto
  • 29FA0BEF-1615-46F2-9D4C-4E972E385883.jpeg
    Skapa konto
Det ser ut som att vatten samlas i en liten dalsänka bara. Det borde gå att lösa genom att bara fylla upp där.
Om det mot förmodan inte går att få takvattnet att rinna bort från huset så är det nog den viktigaste biten att ordna och leda bort.

Annars är dränering aldrig fel såklart. Det enda med gamla hus är att huset kan sätta sig om vattennivån ändras, (och därmed markens bärighet). Det beror på marken. Kan tyvärr inte säga vilken/vilka marktyper som är känsliga, men det kan kanske ngn annan här.

Just gamla stengrunder dräneras genom ett dike en bit ut från grunden, för att inte riskera sättningar i samband med grävningen.

Hur är det med fukt i grunden/syllarna/trossbotten?
Om det inte är några problem, så tycker inte jag att det finns ngn anledning att dränera, utan det räcker med att jämna av/fylla upp så att en jämn lutning/avrinning sker från hela hussidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.