Byggahus.se
Är det någon som har erfarenhet av eller vet om de fungerar bra om man bara ska ta ner träd på upp till ca 25 cm i diameter? Hur är det med batteritiden?

• Gilla
reez
  • Laddar…
Finns flera tester på nätet. De funkar! Känner en som har en Stihl som är nöjd och jag har en Makita med 2x18V.

De klarar att fälla träd men batterierna håller naturliga skäl inte för längre arbeten.

Körde en husqvarna för ett tag sen till att kapa upp ett träd på 20cm diameter. Batterierna(2st 1,6ah) räcker sammanlagt till en timmes körning för 30cm bitar.

Kör man 5ah till en makita eller annat märke så håller det nog rätt mycket längre. Se till att ha batterier att byta mellan.

Kör 2x 3ah batterier i min Makita. I och med snabbladdaren och flera batterier blir det aldrig tomt.

Arborister har börjat använda Husqvarnas eldrivna motorsåg när dom klättrar i träd.
Själv har jag använt Husqvarna eldrivna stångsåg, när vi rensar skogsvägar så det inte blir repor på dom motiv-lackade timmerbilarna. Den är grymt bra man, når 4,5 meter upp minst och grenar på över 25 cm tar den som om det var en stor motorsåg.

Har själv bla Husqvarna 535iXP.
Såfort som de större bitarna är sågade så starar jag elsågen på dem under 20cm. Mycket tystare och man slipper avgaserna.
3 batteri och mellanladdaren håller mig snurrande

Den är dessutom "trimmad" med 1,3mm kedja och 12 eller om det var 14 tums svärd.

P
Jag provade min Makita DUC303 för förstagången iförgår som jag köpte ifjol på blackfriday :rolleyes: körde med 6AH batterier och den funkade bra länge, vart grymt imponerad över dess prestanda!

Men det viktigaste av allt:: skyddskläder. Byxa, Hjälm och stövlar! Många struntar i sånt!

• Gilla
kristofo
  • Laddar…
Glöm inte något form av första förband (åtkomligt med båda händer).
Dessutom är det väl krav på varselkläder och handskar när man kör såg?
Eller det kanske bara är arbetsmiljökrav, osäker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.