Byggahus.se
Köpte hus för prick ett år sedan, ett ganska stort rum i källaren fick bli förråd tills det nu har blivit tömt och ska bli bio :)

Men, innan köpet gjordes bes. (bekostat av mig) och man gick ju själv runt och okulärbesiktigade.

Det fanns en spricka i en av ytterväggarna i källaren, alla insatta menade påen helt vanlig "torrspricka/lätt sättningsspricka" men nu när vi tömt rummet så ser det lite värre ut än för ett år sedan!

Det står inget om vare sig sprick eller annat i bes. protokollet.

Nu har den sprickan blivit bredare, samt några svaga sprickor till har dykt upp,men det som får mig mest att fundera är att nära bottensulan så ser det ut som hela väggen förskjutits inåt någon cm och sedan buktar inåt, se min proffsiga illustration nedan :) (förenklad illustration)

Så, vad bör mitt nästa steg vara? Ta dit någon med konstruktionsexpertis kommer jag iaf. göra, men ifall det är "fara o färde" vad gäller då? det står inget i protokollet osv.. doldafel mm kan åberopas?
vägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur är det med dränering? När är den omgjord?
Bilder på skadan?

Stefan N skrev:
Hur är det med dränering? När är den omgjord?
Bilder på skadan?
Byggdes altan utåt(ovan) från den väggen för några år sedan (gruslagd betongram under altanen från -60) då gjordes en översikt ang dräneringen som skulle vara ok)

Har inga bilder just nu (återkommer med detta) själva väggen är ca: 11m lång, men detta fenomen är ej över hela längden utan ca: 4 meter!

Har det gjorts några förändring i marken utanför nyligen(senaste åren)? Det kan ju fått ökad belastning på väggen.

Stefan N skrev:
Har det gjorts några förändring i marken utanför nyligen(senaste åren)? Det kan ju fått ökad belastning på väggen.
Nope, enda som gjorts är altanen (trädäck egentligen, troligtvis mindre vikt än tidigare) sen är det fritt blås 20m+ från huset (gräsmatta) inga markarbeten vad jag kan tyda ut!

Ingen innervägg i källaren som är borttagen så ytterväggen förlorat sitt stöd?? :confused:

roland53 skrev:
Ingen innervägg i källaren som är borttagen så ytterväggen förlorat sitt stöd?? :confused:
Nope, orginal hela alltet, helt naket rum från topp till tå, inga indikationer på fukt heller!

Det är svårt att ha en uppfattning om det faktiska felet i sak så här över ett forum, framförallt i avsaknad av bilder.

Men ang. dolda fel, så misstänker jag att det faktum att det fanns en spricka, innebär att ni borde gjort en fördjupad undersökning. Dvs. troligen går säljaren då fri, däremot så kanske bes. mannen har ett ansvar om han inte uppmanat till fördjupad undersökning.

Det låter väldigt märkligt att ett sådant här fel (om det nu är ngt. allvarligt) skulle "bara komma" såhär.

Är det inte bara putsen som släppt från väggen och hänger lite inåt då? Och själva väggen är intakt. Vanligt på putsade källarväggar med tiden. Bara att knacka ner och putsa om i sådana fall.

hempularen skrev:
Det är svårt att ha en uppfattning om det faktiska felet i sak så här över ett forum, framförallt i avsaknad av bilder.

Men ang. dolda fel, så misstänker jag att det faktum att det fanns en spricka, innebär att ni borde gjort en fördjupad undersökning. Dvs. troligen går säljaren då fri, däremot så kanske bes. mannen har ett ansvar om han inte uppmanat till fördjupad undersökning.

Det låter väldigt märkligt att ett sådant här fel (om det nu är ngt. allvarligt) skulle "bara komma" såhär.
Bes.mannen hade inget att säga om någon fördjupning i sprickan, han tyckte väl det såg "grönt" ut

Rebeckaf skrev:
Är det inte bara putsen som släppt från väggen och hänger lite inåt då? Och själva väggen är intakt. Vanligt på putsade källarväggar med tiden. Bara att knacka ner och putsa om i sådana fall.
Låter inte osannolikt, ska knacka bort lite o se hur det ser ut, skulle så vara fallet så behöver jag väl inte putsa om eftersom väggarna ska reglas med aluminiumprofiler sen gips osv. så det syns ju inte sen!

Hoppas på puts problemet då:)

Du hör ganska lätt om det låter "bomt", då är det bara putsen. Låter det solit är det väggen som ger sig.
Är det betonghålsten som den är byggd av?

Börja med bilder så ska du nog få några förslag....kanske går att bara göra en lokal förstärkning....
Är det gjutet eller trä bjälklag?

M Mikolino skrev:
Köpte hus för prick ett år sedan, ett ganska stort rum i källaren fick bli förråd tills det nu har blivit tömt och ska bli bio :)

Men, innan köpet gjordes bes. (bekostat av mig) och man gick ju själv runt och okulärbesiktigade.

Det fanns en spricka i en av ytterväggarna i källaren, alla insatta menade påen helt vanlig "torrspricka/lätt sättningsspricka" men nu när vi tömt rummet så ser det lite värre ut än för ett år sedan!

Det står inget om vare sig sprick eller annat i bes. protokollet.

Nu har den sprickan blivit bredare, samt några svaga sprickor till har dykt upp,men det som får mig mest att fundera är att nära bottensulan så ser det ut som hela väggen förskjutits inåt någon cm och sedan buktar inåt, se min proffsiga illustration nedan :) (förenklad illustration)

Så, vad bör mitt nästa steg vara? Ta dit någon med konstruktionsexpertis kommer jag iaf. göra, men ifall det är "fara o färde" vad gäller då? det står inget i protokollet osv.. doldafel mm kan åberopas?
[bild]
Med tanke på hatet mot grannarnas gräsmattor. ur gick det med källaren?

I min värld finns det skönthet i vilda gräsmattor men bara hat och ilvilja mot de som bara skriver i forum och vill ha råd och sen försvinner utan att berätta hur det gick :rofl:;)

• Gilla
byggolle
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Med tanke på hatet mot grannarnas gräsmattor. ur gick det med källaren?

I min värld finns det skönthet i vilda gräsmattor men bara hat och ilvilja mot de som bara skriver i forum och vill ha råd och sen försvinner utan att berätta hur det gick :rofl:;)
Glömde bort att rapportera hur det gick. Tog tid, men efter flera omgångar juridiskt experter hit och dit så fick jag rätt för 2 år sedan. Hela källaren byggdes om på löpande räkning betald av motpartens försäkringsbolag . Blev riktigt bra. Fanns tydligen flera liknande fall att luta sig emot som hjälpte till i avgörandet av tvisten.

• Gilla
Fru Maxe och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.