Byggahus.se
Jag håller på att renovera ett rum och tagit bort ett gammalt elelement. Det elementet var för 400V.

Nu ska jag köpa ett nytt element, och behöver veta om jag ska ha ett 230v eller 400v.

Känns lite ovärt att betala en elektriker för att bara kontrollera vilken typ av element som behövs.

Min fråga är alltså om det här verkligen kan vara 400v, krävs det inte tre faser?

CDC9ABC3-853B-477A-9BF8-6FE2EA270C68.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Element är så gott som alltid enfas. Man kan inte se på bilden om det är 400 eller 230V. Om du har eller skaffar en multimeter så kan du öppna lådan och mäta. Men om det gamla elementet var märkt 400V är det troligen 400V i dosan.

A Avemo skrev:
Element är så gott som alltid enfas. Man kan inte se på bilden om det är 400 eller 230V. Om du har eller skaffar en multimeter så kan du öppna lådan och mäta. Men om det gamla elementet var märkt 400V är det troligen 400V i dosan.
Skulle nog mer säga att gamla element är så gott som 2fas 400v...

Man behöver inte 3fas för 400v element utan det är bara 2 faser 400v där värmeslingan i elementet ska ha 400v (typ som äldre spismodeller)

• Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Det kan mycket väl vara 400V. Är det elvärme i hela huset så kan jag säg att det med största sannolikhet är 400V. För 400V krävs 2 faser och ingen nolla. I en gammal installation kan blå vara fas.

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Men för att bli säker, så mät.

En skaplig multimeter kostar ca 100 kr. Behöver du hjälp med förstå hur den skall ställas in så fråga här (ställer du ex. in den för att mäta 10A, när du tänker mäta spänning så blir det en jäkla smäll).

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Det anges ju i första inlägget att elementet var för 400 V.
Läs på typskylten på elementet.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E etompau skrev:
Det anges ju i första inlägget att elementet var för 400 V.
Läs på typskylten på elementet.
Japp, men blev lite osäker för att trodde att 400v krävde tre faser

Tänk nu på att om det är 400V element så har du en fas på varje ledning och därmed två säkringar att skruva ur/ slå av. Annars kan det bli en liten överraskning om du lossar kablarna för att byta element.
Här behöver man alltså veta vad man gör.

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
C cem77 skrev:
Tänk nu på att om det är 400V element så har du en fas på varje ledning och därmed två säkringar att skruva ur/ slå av. Annars kan det bli en liten överraskning om du lossar kablarna för att byta element.
Här behöver man alltså veta vad man gör.
Tack för tips! Hade nog tänkt att ta ut en elektriker för att montera och byta elementet, tänkte bara köpa in elementet själv.

Dessa äldre elvärmeinstallationer brukar ha en egen säkringscentral med en brytare för matningen.
Men som vanligt gör man en koll att det är spänningslöst innan man börjar skruva.

• Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Tack för alla svar och tips!

Har fått svaret, det var även två säkringar för att få bort all spänning

• 8A6260EA-9AFE-46CE-A762-EE34FFB56740.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hojte och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.