1 928 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Grundläggning växthus på dålig mark
Trots att det ligger ett tjockt täcke med snö ute, så har redan funderingarna på projekten för våren kommit igång.
Beställde ett växthus igår och nu måsta jag klura ut hur jag bäst gör grunden.
Det ingår en stålsockel med ingjutningsjärn, men jag är lite tveksam till att borra hål och gjuta. Marken där växthuet ska placeras är sådär. Kan finnas inslag av torv vilket gör att bärigheten lite dålig.
En tanke har varit att gräva ut 60 cm och lägga markduk, frigolit, makadam och sedan bygga en form som jag gjuter.
Eller tror ni det fungerar att borra 80 cm djupa hål och gjuta fast sockeln? Lite rädd att klumparna sjunker efter gjutning.
Det ingår en stålsockel med ingjutningsjärn, men jag är lite tveksam till att borra hål och gjuta. Marken där växthuet ska placeras är sådär. Kan finnas inslag av torv vilket gör att bärigheten lite dålig.
En tanke har varit att gräva ut 60 cm och lägga markduk, frigolit, makadam och sedan bygga en form som jag gjuter.
Eller tror ni det fungerar att borra 80 cm djupa hål och gjuta fast sockeln? Lite rädd att klumparna sjunker efter gjutning.
Jag är som dig också mest frågande och har lite kunskap tyvärr kring detta ämne. Men jag är själv lite inne på spåret att gräva ut ytan som växthuset tar i anspråk och sedan fylla med 0,16 singel och sedan djuta en platta. Har kollat en del videos kring detta men kan inte direkt påstå att jag blir så mycket kolkare. Kan inte riktigt sluta oroa mig över om man inte ska dränera under denna platta i så fall? Kommer de att spricka kanske? Ja som du ser. Många frågor som jag inte riktigt vet hur man ska få svar på.mrjim skrev:
Trots att det ligger ett tjockt täcke med snö ute, så har redan funderingarna på projekten för våren kommit igång.
Har du själv landat i något beslut ännu kring ditt?
Det har varit lite velande fram och tillbaka, men landade till slut i att gräva ur 50 cm, sen en markduk.
Fyllt upp med 10 cm kross, lagt dit cellplast och sedan fyllt på med mer kross. Kommer gjuta en armerad ram som jag fäster växthuset stålsockel i.
Förväntar mig tyvärr sättningar, men hoppas det inte blir enorma.
Fyllt upp med 10 cm kross, lagt dit cellplast och sedan fyllt på med mer kross. Kommer gjuta en armerad ram som jag fäster växthuset stålsockel i.
Förväntar mig tyvärr sättningar, men hoppas det inte blir enorma.