Byggahus.se
P
Hej,

Är intresserad av en stuga där plintgrund till delar ligger väldigt nära marken. Det är främst sidorna/fasaden som ligger nära marken, i övrigt är det nästan som en "grop" under huset där plintarna står (men inte så att vattnet rinner ner under huset tror jag). Marken runt omkring är ganska platt. Under huset ligger diverse löv och det är ju inte så bra, men jag kunde inte direkt se några fuktskador under huset. Dock är jag orolig över att luften inte kan cirkulera under plinten. Helst vill jag inte lyfta hela huset. Räcker det med att "dammsuga ut" löven under, eller är det riskabelt att fortfarande ha fasaden så nära marken? Är det något som har några bra tips att dela med sig av? Jag håller tummarna :). Stort tack!

Hälsningar,

Spekulanten

Om det är torrt så har du ju svaret där-inga problem. Se till att få bort det organiska under.
För att öka cirkulation kanske du kan öka avståndet mark/hus något på motstående sidor alt få in några ventiler?

tttomten TomasJor skrev:
Om det är torrt så har du ju svaret där-inga problem. Se till att få bort det organiska under.
För att öka cirkulation kanske du kan öka avståndet mark/hus något på motstående sidor alt få in några ventiler?
Ventiler i en plintgrund ? Förklara var dom sitter.

R RoBo skrev:
Ventiler i en plintgrund ? Förklara var dom sitter.
Vi vet ju inte hur det ser ut så kanske panel går ner som går att sätta ventil i? Har ingen aning utan bilder eller förklaring av TS.

P
Hej,

Tack för svar och tips! Ev. så kanske panelen går ner något. En ventil kanske det går att sätta dit. På de bilder som finns (prospekt) ser det inte ut som plintgrund eftersom avståndet är så lågt. Men på visningen så tittade vi in genom en lucka och då ser man plintarna där under, själva avståndet mellan grund och panel är nog högst ett par cm. En annan sak var att de satt för lite plank på framsidan där fasad möter jord (där hade det annars varit 10 cm mellan panel och mark) - dessa mötte rabatten och bräda hade ett rutmönster - rötskadat trä med "rutor i" - är det alltid farligt (jag tänker ju hussvamp..)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.