Byggahus.se
Hej!

Jag har vid blandade ombyggnationer i mitt 50-talshus sparat fin parkett som legat fastspikat på reglar som varit flytande på ca 10 cm sand. (Se bild nedan)
upload_2019-4-24_18-51-39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag en tillbyggnad där jag vill lägga detta golv, och eftersom jag ej fyllt upp golvet än så har jag möjlighet att påverka lösningen. Jag hade tänkt fylla upp med eps-cement och flytspackla, men sen blev jag fundersam på om hur man bäst fäster det "gamla" golvet.

Ska man gjuta in reglar?

Det känns instinktivt "fel", även om detta är inomhus på 2:a våningen och troligtvis aldrig kommer vara fuktigt. Finns det bra tips på hur man bäst kan förbereda underlaget så att golvet kan läggas tillbaka?

Tacksam för tips och kommentarer!

Åsa Lund
Förr murades bitar av reglar in i ytterväggen för att spika dörrar och fönster i. Håller förvånansvärt bra och ruttnar inte.

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Kan du inte bara regla med byggplast eller syllpapp mellan reglar och underlag?

• Gilla
Anders243
  • Laddar…
Tack för svar!
Jag missade att säga att det är en f.d. balkong som nu blivit inomhus i och med en takkupa.
Balkongens betonggolv är nu uppbilat och det gamla tätskiktet samt dräneringsbrunnsrör är borttagna, så underlaget är väldigt ojämt (~50 mm gropar och pucklar pga uppbilningen).

Jag har sparat undan ca 30 m2 parkett från andra rum i huset där vi byggt om tidigare. Detta golv tänkte jag lägga i den nytillkomna ytan och ansluta till det befintligt parkettgolv. Så på grund av alla ojämnheterna tror jag eps-cement + flytspackel kommer vara nödvändigt.

Skulle det kanske fungera att fräsa ur ett spår i golvplankorna annars och lägga in plywoodremsor som man sen kan skruva i? Eller är det bara dumt?

Jag försöker sammanfatta de olika förslagen jag tänkt på:

1. EPScement + flytspackel och inget speciellt mer för golvet.
-> Då måste man väl limma ihop plankorna med varandra i ett flytande sjok eller limma plankorna i golvet?

2. EPScement + flytspackel med ingjuten regel/läkt. Spika fast plankorna i reglarna som innan
-> Detta tolkar som att det borde gå bra i @Åsa Lund 's inlägg

3. EPScement + flytspackel men inget speciellt mer för golvet (som #1) fast att man istället fräser ur 10 cm breda spår undertill i plankorna och fäller in plywoodremsor som får vara lika långa som rummet. Och sedan låter hela detta sjok vara flytande.
-> Mer jobb, men berör ej underlaget

4. Reglat golv
-> Detta tror jag blir svårt att få till pga underlaget

Vad tror ni. Ska jag köra på #2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.