13 605 läst · 75 svar
14k läst
75 svar
Mycket svårt för unga att köpa bostad
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Det är inga problem att låna pengar för att investera eller att få dem att växa men det blir såklart gambling på hög nivå och kan nog jämföras med roulette. Antingen går det bra eller så går det år fanders. (oftast det senare)
Om vi tar exemplet med den superbilliga lägenheten i Stockholm så blir kalkylen som följer:
1 662 500 kr innebär en kontantinsats på ganska precis 250 000 kr som man måste spara ihop till.
Resterande del som det behövs lånas till är 1 413 125 kr.
I det här fallet så innebär det krav på 3% amortering med en lön på 24 000 kr/mån eftersom låntagaren hamnar ovanför 4,5 gånger inkomsten.
Amortering blir alltså 3 532 kr/mån
Banken kräver att man klarar av 7,5 % ränta, vilket gör 8 832 kr/mån
Avgiften lär ligga på på åtminstone 1 500 - 2 000 kr/mån
Kostnaden för boendet (exkl el, försäkring osv) blir alltså 13 864 - 14 364 kr/mån enligt bankens kalkyl.
Med en månadslön på 24 000 kr/mån så blir skatten 5 202 kr. Återstår 18 798 kr/mån.
18 798 - 13 864 kr = 4 934 kr
18 798 - 14 364 kr = 4 434 kr
Enligt kronofogden är minimibeloppet att leva på per vuxen år 2019 4 923 kr/mån.
Skulle jag låna ut pengar enligt den kalkylen om jag vore bank?
Inte speciellt troligt.
F ö så sjunker antalet möjliga objekt rätt rejält när man sätter ett tak på månadsavgiften. Sedan så finns ett antal andra parametrar som jag inte ens tagit med här, t ex föreningens ekonomi i bostadsrättsfallet (som förstås påverkas av stigande räntor) eller kostnader för pantbrev och lagfart om det rör sig om ett hus.
Så nej, det är inte direkt lätt att köpa boende i Stockholm om man är ung.
1 662 500 kr innebär en kontantinsats på ganska precis 250 000 kr som man måste spara ihop till.
I det här fallet så innebär det krav på 3% amortering med en lön på 24 000 kr/mån eftersom låntagaren hamnar ovanför 4,5 gånger inkomsten.
Kostnaden för boendet (exkl el, försäkring osv) blir alltså 13 864 - 14 364 kr/mån enligt bankens kalkyl.
Med en månadslön på 24 000 kr/mån så blir skatten 5 202 kr. Återstår 18 798 kr/mån.
Enligt kronofogden är minimibeloppet att leva på per vuxen år 2019 4 923 kr/mån.
Inte speciellt troligt.
F ö så sjunker antalet möjliga objekt rätt rejält när man sätter ett tak på månadsavgiften. Sedan så finns ett antal andra parametrar som jag inte ens tagit med här, t ex föreningens ekonomi i bostadsrättsfallet (som förstås påverkas av stigande räntor) eller kostnader för pantbrev och lagfart om det rör sig om ett hus.
Vi kan omöjligt vara rikare än någonsin eftersom skuldkvoten (hushållens skulder i förhållande till disponibel inkomst) har ökat kraftigt och fortsätter öka. Tvärtom blir hushållen fattigare, vilket jag skrev från början.G guggen skrev:
Samtidigt måste man se data och statistik för vad det är. När man tittar på disponibel inkomst och bostadspriser, framförallt det sistnämnda, måste man ta hänsyn till regionala skillnader och regional befolkningstillväxt mm.
Med det sagt så hamnar storstadsregionerna i fokus. Här finns jobben, den största befolkningstillväxten och den högsta skuldsättningen givet kraftigast ökande bostadspriser.
När statistik förs upp över bostadspriser för riket måste man förstå att alla regioner inte har samma prisutveckling. Det tynger alltså ner rikskurvan. Den reella och systemkritiska utvecklingen sker i ekonomiskt systemkritiska regioner och är alltså långt högre än den vi ser i statistiken och därmed debatterar kring.
På dessa fattigdomsbevis lägger vi dessutom en fallande krona där botten riskerar att gå ur när bostadsmarknaden jämkats och bostadspriserna anpassas till den ekonomiska verkligheten.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Du har alltså ett hus som har kostar ca 600’, men endast lån på 300’? Ni måste ju bo billigare än husvagn!P Poontus skrev:nu äger jag redan en bostad, den var visserligen snorbillig, 305.000kr för 5 år sedan
men jag skulle vilja höja bolånet, har renoverat för en bit över 300.000kr och värdet är mer än fördubblat, andra hus har sålts för runt miljonen här.
Men det känns hopplöst så som bankerna räknar, min fru är student/tar hand om barn så vi har bara en inkomst, bankerna räknar på orimligt höga schablonbelopp på levnadskostnaderna,skulle ju ha råd att äta oxfilé varje dag så som dom räknar
dom räknar även med att kreditkorten är maxutnyttjade med 16% ränta, jag betalar alltid hela fakturan så räntan är ju 0%
däremot om jag söker blancolån då räknar dom inte med att jag ska försörja resten av familjen och jag kan då räkna med att jag bara betalar halva boendekostnaden och får då istället en glädjekalkyl
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Fast, skuldkvot och "rikedom" är kanske inte riktigt relevant att jämföra.
De ökade bostadspriserna gör ju att tillgångarna ökar i minst samma takt som skuldsättningen. Må det vara virtuella tillgångar. En skuld balanseras av en säkerhet med minst samma värde. Samtidigt skapas samma (virtuella?) värde hos folk som köpt sin bostad tidigare till lägre p
De ökade bostadspriserna gör ju att tillgångarna ökar i minst samma takt som skuldsättningen. Må det vara virtuella tillgångar. En skuld balanseras av en säkerhet med minst samma värde. Samtidigt skapas samma (virtuella?) värde hos folk som köpt sin bostad tidigare till lägre p
Grundorsaken till denna "lånefest", "boprisrally" eller vad vi nu kallar det är det man inte får tala om....Dvs att vi tagit in för många fattiga människor med låg utbildning på för kort tid. Typ en miljon dylika på 6-7 år....!!!
Debit och kredit, tillgång och efterfrågan...
Om man vågar uttala problemet så finns det bara en lösning på detsamma: Att stoppa all invandring annat än arbetskraftsinvandring som verkligen behövs där kompetens efterfrågas eller där en skattebetalare står för uppehället av dennes anhörig de vill ta hit. (kommer ta åtskilliga år innan vår ekonomi, välstånd och trygghet -kanske- närmar sig forna dagar ändock)
Nästan allt annat våra kära folkvalda yrar om leder till förvärring av ett redan i högkonjunktur ANSTRÄNGT läge på alla fronter...
Kom nu inte o dra "rasistkortet", lägg ihop 2+2 först vetja och fatta att saker och ting hänger ihop...
Sverige skulle faktiskt kunna hävda att vi retroaktivt tagit vårt "s.k ansvar", vår del av flyktingströmmar sedan 20-30 år tillbaka med gott samvete idag...det är iaf min åsikt.
Sad but true sjöng en känd grupp en gång....
Om man vågar uttala problemet så finns det bara en lösning på detsamma: Att stoppa all invandring annat än arbetskraftsinvandring som verkligen behövs där kompetens efterfrågas eller där en skattebetalare står för uppehället av dennes anhörig de vill ta hit. (kommer ta åtskilliga år innan vår ekonomi, välstånd och trygghet -kanske- närmar sig forna dagar ändock)
Nästan allt annat våra kära folkvalda yrar om leder till förvärring av ett redan i högkonjunktur ANSTRÄNGT läge på alla fronter...
Kom nu inte o dra "rasistkortet", lägg ihop 2+2 först vetja och fatta att saker och ting hänger ihop...
Sverige skulle faktiskt kunna hävda att vi retroaktivt tagit vårt "s.k ansvar", vår del av flyktingströmmar sedan 20-30 år tillbaka med gott samvete idag...det är iaf min åsikt.
Sad but true sjöng en känd grupp en gång....
Det är goda, fullt naturliga och inga konstiga saker. Precis som trafikpolis är något gott om man inte har en Ferrari. Alternativet är att företag / investerare köper upp all mark och bygger och prissätter som dom vill.Nötegårdsgubben skrev:
Ska du tvingas flytta då, och vart? Eller har du råd med 50 000 i hyra? Däremot har vi inte prisreglerad bostadsmarknad, vilket vi borde ha, indirekt genom sunda och reglerade kreditprövningar, samt fler kommunala hyresrätter och gärna i högprisområden. Hyressättningen är reglerad, påverkar till vis del, men den vill dom släppa fri (nyliberalism/avreglering).
Nyliberalism är benämningen på vårt ekonomisk-politiska system / samhällsutveckling och inte alltid samma sak som nyliberal, men ja det är en pågående process som man normalt också kallar avreglering. Förvånad att en ganska drastisk samhällsutveckling undgått så många., även om den pågått i närmare tre decennier.
ja ungefär. jag skambudade på ett dödsbo utan att gå på visning, tror utgångspriset låg på 495' men fick den för 305'H Husqvarna220Ac skrev:
har ju fixat isoleringen, och värmepump så jag mer än halverade elförbrukningen jämfört med tidigare ägare, har solpaneler på taket så elräkningarna är inte så farliga. jag har knappt koll på när räntan dras då det är så lite pengar, banken tar ju mindre än vad interneträkningen ligger på
Ligger tyvärr en hel del i det. Reinfeldts "öppna hjärtan" handlade nog mer om hans finanskompisars öppna plånböcker som ska fyllas än patos för utsatta, givet hans historik.H hjalle74 skrev:Grundorsaken till denna "lånefest", "boprisrally" eller vad vi nu kallar det är det man inte får tala om....Dvs att vi tagit in för många fattiga människor med låg utbildning på för kort tid. Typ en miljon dylika på 6-7 år....!!!
Sad but true sjöng en känd grupp en gång....![]()
Mer folk som kan användas som billig arbetskraft när den självklart stora arbetslösheten i gruppen motiverar finansmarionetterna att sedan ropa på "enkla arbeten" till "lägre löner". Då kan man pressa hela den lägre lönesektorn och skapa högre marginaler, mer klirr i kassan och mer gåsleverpastej.
Dom som sitter i bostadsskuldträsket bör be en stilla bön att inte flyktingarna åker hem igen.
Jamen exakt. Det är främst bankens höga kalkylränta som sätter stopp. Dessutom var snittinkomsten i Sthlm ~ 23 600 x 12 x 4,5 = 1 274 vilket ändå är avsevärt lägre.J jocke31 skrev:Om vi tar exemplet med den superbilliga lägenheten i Stockholm så blir kalkylen som följer:
Inte speciellt troligt.
Sen tar ju banken inte alls hänsyn till kapital. Vi hade tex 50 % att lägga kontant plus ca lika mycket i olika bundet kapital (lägenhet, aktier, fonder) Är man student är det dock tvärstopp, vilket jag förvisso kan förstå men nu ett halvår senare när vi båda har anställning kommer vi ju att byta bank. Lyckligtvis hade vi kapitalstarka svärföräldrar som kunde stå på lån.
Tänker att banken går miste om mycket kapitalstarka kunder på det viset, vi är nyexade nu och kommer bara bli rikare så att säga. Men inte fan tänker vi stanna kvar där.
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Ja fast även en bank måste ju dra gränser nånstans.....ett sparande är ju ingen garanti heller för att man kan betala av ett lån. Det kan du köpa skumtomtar för dan efter att du fått lånet. Ett fast arbete är väl ett krav de flesta banker har. Det är ju ändå en grund som betyder att du sannolikt kan betala ditt lån.
Ja, givetvis är det så. Det jag menar är mest att de inte ser till hela bilden men förstår samtidigt att de måste dra gränsen någonstans. Den som är anställd kan ju förlora jobbet imorgon trots en belåning på 85 %. Skuldkvoten tar ju inte alls hänsyn till eget kapital vilket kan bli väldigt missvisande.S Stefan1972 skrev:Ja fast även en bank måste ju dra gränser nånstans.....ett sparande är ju ingen garanti heller för att man kan betala av ett lån. Det kan du köpa skumtomtar för dan efter att du fått lånet. Ett fast arbete är väl ett krav de flesta banker har. Det är ju ändå en grund som betyder att du sannolikt kan betala ditt lån.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Nu hyr jag förvisso inte mitt boende, men nej, det skulle jag inte ha råd med. Å andra sidan kostar det inte så mycket att bo ens i mer än någon promille av det icke-prisreglerade bostadsbeståndet, så att det är en irrelevant fråga byggd på osanna premisser torde vara uppenbart.T tobiast skrev:
Vill dom? Vilka är dom? Jag skulle kunna tänka mig att rösta på dom om det vore sant.T tobiast skrev:
Nej det är det inte; inte såvida man inte vill ha ett allmänt skällsord åt höger för allt man är missnöjd med. Nyliberalismen är (om vi tillåter oss en väldigt vid definition) ett ekonomisk-politiskt system präglat av avreglerade marknader, minimal stat och en presumtion att individen kan ta ansvar för sig själv.T tobiast skrev:
Att hävda att den svenska bomarknaden ens har inslag av nyliberalism blir närmast löjligt, oavsett om man tycker att den är bra eller dåligt reglerad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 837 inlägg
Om det enda verktyg man har är en hammare ser alla problem ut som en spik.H hjalle74 skrev:
Vi har haft problem med bomarknaden betydligt längre än vi haft en omfattande invandring. Det är klart att den ena frågan påverkar den andra, men att tro att ett invandringsstopp skulle lösa bostadsfrågan...lycka till med det!
Ja, bomarknaden var väl ganska sund fram till sjuttiotalet när de bestämde att Sverige skulle bli multikulturellt och tog in alltfler invandrare för att nå dit?Nötegårdsgubben skrev:
Om det enda verktyg man har är en hammare ser alla problem ut som en spik.
Vi har haft problem med bomarknaden betydligt längre än vi haft en omfattande invandring. Det är klart att den ena frågan påverkar den andra, men att tro att ett invandringsstopp skulle lösa bostadsfrågan...lycka till med det!
Ok, det fanns ju bostadsbrist innan dess genom industrialisering och arbetskraftinvandring efter kriget och då ordnade man miljonprogrammet där man byggde billiga framför allt hyresrätter, skillnaden då-nu är att de som kom då efter kriget kom direkt i arbete då industrierna skriade efter folk och man kunde lära sig på jobbet...det krävdes inga 120p i teknisk högskola och tjugo års erfarenhet för att få in en fot...
det är ännu fritt att ha sin åsikt och sjuklöverpolitikerna har ju gjort sitt bästa att indoktrinera folket att tro att massinvandring av ”vilka godtyckliga människor som helst” löser alla sorters samhällsproblem...