Byggahus.se
Det är lite tragiskt att "folk" inte förstår att det finns en verklig orsak till att vissa regler ändras. För det är INTE för att göra livet surt för folk utan för att göra livet lite säkrare.
Och inte minst i fall som det här när det bara handlar om några hundralappar och några timmar jobb för att få till en helt OK anläggning.
Och argumentet "hur stor är risken att åka fast" är väl den mest korkade av allt, när olyckan varit framme är det en klen tröst att risken i alla fall var liten.

• Gilla
Panor82 och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det är lite tragiskt att "folk" inte förstår att det finns en verklig orsak till att vissa regler ändras. För det är INTE för att göra livet surt för folk utan för att göra livet lite säkrare.
Och inte minst i fall som det här när det bara handlar om några hundralappar och några timmar jobb för att få till en helt OK anläggning.
Och argumentet "hur stor är risken att åka fast" är väl den mest korkade av allt, när olyckan varit framme är det en klen tröst att risken i alla fall var liten.
om det är mig du syftar på med "folk" så är det inte så att jag inte förstår............Jag ger bara min syn på det hela. Ts gör som denne vill själv. Vad jag vet är det inte olagligt än så länge att ge sina åsikter. Det finns som sagt anledningar till att vi har hastighetsgränser också. Eller andra lagar och regler. Men kanske är det viktigare att efterleva vissa och inte andra ?

S Stefan1972 skrev:
Ja självklart men jag utgår ju ifrån att den är i gott skick. Den biten är ju ts ansvar. Jag har inte sagt att denne ska göra det om ledningen är gammal och osäker. och hur ts gör den kontrollen vet jag inte.
Ett problem här är att TS redan skrivit att kabeln är bitvis inmurad och bitvis inbyggd. Med andra ord att han inte har en aning om ifall kabeln är ok.

Ett annat problem som kan komma framöver är att inkopplingen av ett uttag på det viset kommer att göra det omöjligt att installera jordfelsbrytare i centralen om man någon gång skulle vilja.

Ja visst kan det vara så, jag har ingen aning.

Stefan 1972, mitt inlägg är i första hand riktade mot ALLA som ser till risken för upptäckt som den stora faran. och inte "skaderisken" för dom inblandade. Och i mina ögon gäller det inte bara el utan även tex hastighetsregler, för även där finns det ett klart samband mellan skadenivå och hastigheter.

tack för alla svar, lite för många för att jag ska bemöta alla individuellt.

ja syftet med tråden är att få veta mer om risker, eventuella problem och varför man inte ska göra just såhär.
att det är fel enligt boken visste jag redan innan, och rädd för att åka dit är jag inte, men om något är så in i helvete korkat att göra då vill jag självklart inte göra det, just nu har jag inte något akut behov att få upp ett uttag så på sikt är det möjligt att jag löser detta med att dra en helt ny elledning, exempelvis om jag köper en elbil då skulle jag inte vilja ladda via den gamla ledningen.

och så undrar jag framförallt hur det skulle vara en försämring jämfört med att använda kabeln så som den är nu, jag skulle ju även montera en jordfelsbrytare här så säkerheten bör ju öka, och ledningen matas fortfarande av samma 3x10A säkringar från centralen så någon ökad risk för att ledningen överbelastas bör ju inte finnas?

att dra 10mm2 är lite komiskt i detta sammanhang när centralen i övrigt inte har det, 6mm2 med några brutna ledare är vad som sitter efter mätar/huvudsäkringarna och i resten av centralen
gammal bild från en av mina gamla trådar:

A Avemo skrev:
Ett annat problem som kan komma framöver är att inkopplingen av ett uttag på det viset kommer att göra det omöjligt att installera jordfelsbrytare i centralen om man någon gång skulle vilja.
varför blir det omöjligt?
nu är det inte troligt att jag själv sätter en jordfelsbrytare över hela centralen då jag är motståndare till det.

P Poontus skrev:
Omöjlig blir det förstås inte. Men det skulle kräva fler udda, dyra och / eller kanske olämpliga lösningar. I en diazedcentral kan man inte så enkelt gruppera på olika jordfelsbrytare. Gruppen som lämnar centralen med PEN-ledare kan inte ligga under en jordfelsbrytare. Skall då något annat i centralen ligga under jordfelsbrytare så kan man antingen sätta en efter säkringarna på varje grupp man vill skydda eller alternativt kapa fasskenorna för att sektionera centralen på ett sätt den inte är avsedd att sektioneras.

P Poontus skrev:
och så undrar jag framförallt hur det skulle vara en försämring jämfört med att använda kabeln så som den är nu, jag skulle ju även montera en jordfelsbrytare här så säkerheten bör ju öka, och ledningen matas fortfarande av samma 3x10A säkringar från centralen så någon ökad risk för att ledningen överbelastas bör ju inte finnas?
Jag tolkar ditt första inlägg som att du inte använder kabeln idag. Har den tidigare drivit en vattenpump är det väl inte konstigare än att det var en trefaspump som inte behöver nolla. Så om du börjar använda kabeln såsom du beskriver så använder du det på ett sätt som du inte gjort tidigare. Alltså en försämring.

Redigerat:
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
P Poontus skrev:
jag skulle ju även montera en jordfelsbrytare här så säkerheten bör ju öka
En JFB hjälper inte mot PEN-brott. Se https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet-systemjordning-skyddsjordning#sida-8

Det är PEN-ledaren det handlar om, ifall du vågar lita på den. En 2.5 mm² kan mycket väl vara ok rent praktiskt om kabeln är frisk och inte är alltför lång och inte är utsatt för åverkan som äventyrar PEN-ledaren. Det enda skydd man har mot PEN-brott är ett jordtag i centralen som den matar.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En JFB hjälper inte mot PEN-brott. Se [länk]

Det är PEN-ledaren det handlar om, ifall du vågar lita på den. En 2.5 mm² kan mycket väl vara ok rent praktiskt om kabeln är frisk och inte är alltför lång och inte är utsatt för åverkan som äventyrar PEN-ledaren. Det enda skydd man har mot PEN-brott är ett jordtag i centralen som den matar.
Tror frågan är utredd i stort nu, du kan alltså göra som du tänker och det kommer troligen fungera också men du får inte och bör inte.

Precis som Mikaelo skriver kommer installationen hänga med alltid också så det är ganska uppenbart att någon fuskpulat.

Personligen tycker jag det är fel väg att gå, många genvägar kan straffa sig i längden, men bra du tänker i banorna att byta ut dina gamla uttag.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P Poontus skrev:
tack för alla svar, lite för många för att jag ska bemöta alla individuellt.

ja syftet med tråden är att få veta mer om risker, eventuella problem och varför man inte ska göra just såhär.
att det är fel enligt boken visste jag redan innan, och rädd för att åka dit är jag inte, men om något är så in i helvete korkat att göra då vill jag självklart inte göra det, just nu har jag inte något akut behov att få upp ett uttag så på sikt är det möjligt att jag löser detta med att dra en helt ny elledning, exempelvis om jag köper en elbil då skulle jag inte vilja ladda via den gamla ledningen.

att dra 10mm2 är lite komiskt i detta sammanhang när centralen i övrigt inte har det, 6mm2 med några brutna ledare är vad som sitter efter mätar/huvudsäkringarna och i resten av centralen
gammal bild från en av mina gamla trådar: [bild]
[bild]

nu är det inte troligt att jag själv sätter en jordfelsbrytare över hela centralen då jag är motståndare till det.
Med tanke på klåparjobbet som syns på bilden kan man misstänka att du har en hel del att se över i din anläggning. Sen i huvudfrågan kan jag inte heller annat än hålla med de som avråder från att införa ännu mer halvdana helfel med berått mod. Speciellt som jag uppfattar att du inte är så bevandrad i området, och inte för att det skulle vara bättre dvs handla mot bättre vetande men det kunde ju ev vara välavvägt åtminstone.

Sen är frågan vad det är för befintlig kabeltyp du har är det tex en blymantlad med biledare som jord?

Mikael_L
Håller med, det var inte så övertygande fint här, direkt ...
elcentr.jpg

A Avemo skrev:
Jag tolkar ditt första inlägg som att du inte använder kabeln idag. Har den tidigare drivit en vattenpump är det väl inte konstigare än att det var en trefaspump som inte behöver nolla. Så om du börjar använda kabeln såsom du beskriver så använder du det på ett sätt som du inte gjort tidigare. Alltså en försämring.
nja, mina förhoppningar är att sätta pumphuset i drift igen då det kommunala vattnet är väldigt dyrt och det vore perfekt att kunna bevattna trädgården med billigt vatten och fylla barnens bassäng med mera.

GK100 GK100 skrev:
Med tanke på klåparjobbet som syns på bilden kan man misstänka att du har en hel del att se över i din anläggning. Sen i huvudfrågan kan jag inte heller annat än hålla med de som avråder från att införa ännu mer halvdana helfel med berått mod. Speciellt som jag uppfattar att du inte är så bevandrad i området, och inte för att det skulle vara bättre dvs handla mot bättre vetande men det kunde ju ev vara välavvägt åtminstone.

Sen är frågan vad det är för befintlig kabeltyp du har är det tex en blymantlad med biledare som jord?
jag hade en elektriker hos mig i höstas, ni proffs på forumet har tidigare beklagat er över just den bilden, så jag bad elektrikern att titta på just precis det där, men han tyckte inte att det var något som helst problem, så på hans beslut så vart det ingen åtgärd, han var ändå och grejade med just detta då huvudledningen kortades då den fälldes in i fasaden som byttes istället för att ha den utanpåliggande.
2015 begärde jag en offert på att byta elcentral av en elektriker som var här, men någon sådan kom aldrig.

flera av ledarna i centralen är gamla och sunkiga, med gammal spröd isolering, bland annat så som syns på bilden

i huset har det varit extremt mycket är fusk, regelvidrigt (mycket värre saker än vad jag frågar om i denna tråden) och en del väldigt gamla ledningar.

jag lägger idén på hyllan, visst är jag kanske inte helt övertygad, inte för egen del kanske, men jag skulle nog inte vilja lämna detta efter mig om någon annan senare tar över huset

P Poontus skrev:
nja, mina förhoppningar är att sätta pumphuset i drift igen då det kommunala vattnet är väldigt dyrt och det vore perfekt att kunna bevattna trädgården med billigt vatten och fylla barnens bassäng med mera.
Du frågade på vilket sätt det skulle vara en försämring mot dagsläget. Och eftersom pumpen troligen inte behöver en nolla skulle det vara helt ok även enligt dagens regler att koppla den via din fyrledarkabel. Det är ingenting ovanligt eller otillåtet med trefasgrupper utan nolla. Försämringen kommer när du börjar använda skyddsjorden som nolla.

• Gilla
Poontus
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du frågade på vilket sätt det skulle vara en försämring mot dagsläget. Och eftersom pumpen troligen inte behöver en nolla skulle det vara helt ok även enligt dagens regler att koppla den via din fyrledarkabel. Det är ingenting ovanligt eller otillåtet med trefasgrupper utan nolla. Försämringen kommer när du börjar använda skyddsjorden som nolla.
tack då förstår jag vad du menar.
men jag blir ju ändå lite förbryllad över vad skillnaden är om jord och nolla sitter på samma skruv i centralen eller lite längre bort i exempelvis en normkapsling

2015 i samband med totalrenoverig av övervåningen samt framdragning till en värmepump så gjorde i alla fall elektrikern precis så att han satte nolla och jord på exakt samma skruv i centralen (skulle nog kunna ordna fram en bild om någon undrar hur det ser ut där

P Poontus skrev:
tack då förstår jag vad du menar.
men jag blir ju ändå lite förbryllad över vad skillnaden är om jord och nolla sitter på samma skruv i centralen eller lite längre bort i exempelvis en normkapsling

2015 i samband med totalrenoverig av övervåningen samt framdragning till en värmepump så gjorde i alla fall elektrikern precis så att han satte nolla och jord på exakt samma skruv i centralen (skulle nog kunna ordna fram en bild om någon undrar hur det ser ut där
Ingen förbrylling. Det går ingen ström i en jordledare, utom vid fel. Vi vet alltså inte om din jordledare är inkopplad eller avsliten, blir det avbrott märks absolut ingenting, ett tyst fel.

Skulle N eller PEN ha dessa fel blir konsekvenserna annorlunda, apparaten kanske inte behagar fungera då det inte kommer spänning fram, eller så får du överspänning uppemot 400V och utsatta, vidrörbara delar spänningsatta, 230V mot marken.

Så därför, om du nu trots allt beslutar dig för felaktiga kopplingen, förvissa dig om att din "PEN" har ordentlig kontakt hela vägen och mät alla spänningar innan du slår till huvudbrytaren.

Men har fått intrycket att du kommit på bättre tankar, nu kan det ju vara att du redan har en risk i ett platt metalluttag och går i tankarna att risken med för klen PEN är mindre.

Men som skrivits tidigare ska man inte rätta ett fel med ett annat fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.