Byggahus.se
Känns ju lite sådär att fråga om priser på svartjobb på ett offentligt forum. Annars vet han ju vad som skall faktureras.

• Gilla
Mysken
  • Laddar…
Tantelsie Tantelsie skrev:
Nja räknas det som svartjobb när han varken har företag eller liknande inom utan bara kunskapen vi inte har? Tveksam till det?
Klart det gör. Han utför ett arbete mot ersättning utan kvitto. Det är typ definitionen av svartarbete. Sen om han har företag och arbetar som det eller är tandläkare spelar ingen större roll, det är svartjobb.

BirgitS
För övrigt så kanske kusinen som känner "plattsättaren" vet vad som kan vara lämpligt för att kompisen ska ställa upp.

Det är svartjobb! Tro inget annat.

BirgitS
Var går gränsen mellan svartjobb och att hjälpa en bekant?
Att få betalt.

ALLT arbete som inte sker vitt där en ersättning betalas till den som utfört arbetet är svartarbete. Om du så betalar 100kr eller 100000kr spelar ingen roll.

Sen kan man ju alltid diskutera om det går att påvisa eller ej, men svartjobb är det i vilket fall.

J Jarlsgård skrev:
ALLT arbete som inte sker vitt där en ersättning betalas till den som utfört arbetet är svartarbete. Om du så betalar 100kr eller 100000kr spelar ingen roll.

Sen kan man ju alltid diskutera om det går att påvisa eller ej, men svartjobb är det i vilket fall.
Okej, då har man ju många gånger haft svartarbetare kusiner och småsyskon hemma som t.ex. barnvakt

Okej, då har man ju många gånger haft svartarbetare kusiner och småsyskon hemma som t.ex. barnvakt
Japp det har du då :)

Det enda sättet att inte betala svart är väl typ till sommarjobb, där personens hela årsinkomst är lägre än 18000:- Eller har jag fel?
Kanske måste gå genom skatteverket iallafall?

Du måste stämma av med honom innan. Ni kanske har helt olika syn på betalningen.
2-3000kr svart för 10h jobb en helg åt nån man inte känner? Eller räcker det med en påse med 6st olika öl i en fin presentförpackning?

P para skrev:
Du måste stämma av med honom innan. Ni kanske har helt olika syn på betalningen.
2-3000kr svart för 10h jobb en helg åt nån man inte känner? Eller räcker det med en påse med 6st olika öl i en fin presentförpackning?
Men nej spelar ingen roll nu. Tänker jag får hitta någon annan som jag får på kvitto.

D dibb skrev:
Det enda sättet att inte betala svart är väl typ till sommarjobb, där personens hela årsinkomst är lägre än 18000:- Eller har jag fel?
Kanske måste gå genom skatteverket iallafall?
Ja, du tänker fel. Även om personen inte behöver betala inkomstskatt ska det deklareras och betalas arbetsgivaravgifter.

D Daniel 109 skrev:
Ja, du tänker fel. Även om personen inte behöver betala inkomstskatt ska det deklareras och betalas arbetsgivaravgifter.
För några år sen kunde du betala upp till 1000 kr för ett jobb utan att betala arbetsgivareavgift, skulle dock deklareras. Misstänker att beloppet justerats upp idag.

Det är möjligt, men det är definitivt inte 18kkr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.