Byggahus.se
Toan är på landet o nu dröjer det några veckor innan vi åker dit. Men så snart jag har gjort en film lägger jag upp den här o skickar också en fråga till Ifö.

• Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Mystiskt
Vi har 2 st IFö sign och en Gustavsberg och ingen skvätter vatten, en sign befinner sig i stugan med sluten tank och avluftning ovan tak och de andra två befinner sig i stan med kommunalt avlopp och luftare ovan tak. Jag tror attt det finns olika versioner av sign och våra är troligtvis de billigaste ”köpta på bauhaus för under tvåtusen”
Och alla fungerar som de ska trots ett begynnande stopp hemma i stan ”med mycket bubblande”
Ja jag vet det är latmasken som vaknat och slagit till men detta är ju en skittråd. Så gör som ngn skrev ovan mejla ifö och se om de vet något
/B
Hade kontakt med Ifö redan för 5-6 månader sedan. Det borde jag så klart ha skrivit från början. De menar att de inte känner till problemet och menar att det snarare måste bero på installation eller vattentryck.

K KWesterberg skrev:
Hade kontakt med Ifö redan för 5-6 månader sedan. Det borde jag så klart ha skrivit från början. De menar att de inte känner till problemet och menar att det snarare måste bero på installation eller vattentryck.
(Och eftersom vi även till viss del har problemet på Gustavsberg på nedervåningen köpte jag den förklaringen ganska lätt.)

I inspectah44 skrev:
Stäng locket först? :thinking:

Nädå. Har även jag två Ifö Sign som skvätter en aning. Har för mig att det inte var så 2011 när allt var nytt, men kan lika gärna minnas fel.

Kommunalt vatten med "riktig" avluftning ut genom tak.
Jag stänger alltid locket. Mannen och barnen är inte lika bra på det... Och man vill ju framförallt inte att gäster ska få vatten på fötterna.

Det blir att ligga på hos Ifö igen och se om någon hos dem kan ha en förklaring eller fix. Har också en rörmokare inbokad om ett par veckor i annat ärende och kan ju be honom ta en snabb titt på toaletterna också.

• Gilla
haber25
  • Laddar…
Lovade återkommer med film som visar hur vår vägghängda Ifö Sign stänker upp på sitsen vid spolning. Först en sekvens som visar torr sits. Därefter spolning o stänk på sitsen.

Skulle vara intressant att veta om det är fler än @KWesterberg och jag som har samma dilemma med Ifö Sign.

Ursäkta färgen på vattnetmen det finns järn och humus som färgar.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Hej jag tror jag vet :D
Jag tror du har känguruvatten på landet. (Ursäkta kunde inte låta bli)
Men som jag skrev i mitt tidigare inlägg så fungerar alla våra toaletter som de ska, både våra sign och vår Gustavsberg.
Det verkar ju vara ngt fel på själva spolningen i toastolen. Har du skickat filmen till ifö
/B

Ni har köpt delux modellen, den med automatisk rengöring av toaringen

• Gilla
lopec
  • Laddar…
K KWesterberg skrev:
Vänder mig nu till alla kunniga här för hjälp med en liten problemlösning. I vårt nya hus, badrum från 2010 och 2014, har vi en toalettstol från Gustavsberg (vet ej vad modellen heter) och en Ifö Sign. Den från Gustavsberg är något äldre och sitter i badrummet på nedervåningen och Ifö sitter på övervåningen. Problemet är att båda två vid spolning sprutar väldigt mycket vatten, upp över sitsen och ibland över golvet. Jag vet att det antagligen går att justera spolmängd, men frågan är om det gör någon skillnad då problemet finns både om man väljer halv eller hel spolning. Känner också att mängden vatten är ok, snarare problem med trycket. Problemet är ännu större på Ifö på övervåningen. Kan detta bero på något i stammarna på huset snarare än problem med toalettstolarna? Ber om era råd och er kunskap här innan felsökning fortsätter här hemma. (Ber på förhand om ursäkt för en skittråd!)
Jag skulle säga att det är den lilla oringen som är "dålig i tilloppsventilen..
Det brukar ge det symptomet... Lyft locket när du har spolat, så ser du att det går en stråle upp mot locket... Som att hålla för tummen på en vattenslang...
kostar nån tia att fixa :) och ett par minuters jobb...

• Gilla
Jabe2 och 1 till
  • Laddar…
B Besiman skrev:
Jag skulle säga att det är den lilla oringen som är "dålig i tilloppsventilen..
Det brukar ge det symptomet... Lyft locket när du har spolat, så ser du att det går en stråle upp mot locket... Som att hålla för tummen på en vattenslang...
kostar nån tia att fixa :) och ett par minuters jobb...
Wow! Detta måste kollas. Tusen tack för svar!

• Gilla
Besiman
  • Laddar…
Har du fått någon ordning på ditt känguruvatten ?
/B

Känguruvattnet lever vidare. Fick följande svar från Ifö:

0DE4A809-B0B5-4E65-A15A-A58E51F5DCAB.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
69E4EE40-8EC9-4FD6-B092-DAAA65C270D3.jpeg
Skapa konto
0D778E1C-8BC5-4235-A564-C3E72D49F9F9.jpeg
Skapa konto
1DCFC637-A7B5-44FC-ACE9-433CA201751C.jpeg
Skapa konto

Den trista sanningen är alltså att stänket är normalt. Problemet ligger tydligen i konstruktionen av produkten. Nog så viktig info till de som överväger inköp av modellen.

Redigerat:
  • Gilla
KWesterberg
  • Laddar…
H haber25 skrev:
Känguruvattnet lever vidare. Fick följande svar från Ifö:

[bild] [bild] [bild] [bild]
Den trista sanningen är alltså att stänket är normalt. Problemet ligger tydligen i konstruktionen av produkten. Nog så viktig info till de som överväger inköp av modellen.
Jag fick ett liknande svar, och de menar att det är ett problem som inte är unikt för denna modell. Här hemma stämmer det ju eftersom även vår Gustavsberg skvätter över kanten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.