Byggahus.se
S
Är farmorn fortfarande klar i huvudet så är det väl ändå upp till henne vad hon vill göra med sina pengar? Hon är inte död och därför finns det ju inget arv ännu. Finns det inget skrivet på det hon lånade ut till dottern är det kanske ett aktivt val farmorn har gjort eftersom dottern hjälper till mer?

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
En gåva räknas alltid som förskott på arv. Vill man inte vill att en gåva skall ingå i arvet så skall man skriva ett gåvobrev där detta framgår.

• Gilla
DakerScania
  • Laddar…
S Sofia. skrev:
Är farmorn fortfarande klar i huvudet så är det väl ändå upp till henne vad hon vill göra med sina pengar? Hon är inte död och därför finns det ju inget arv ännu. Finns det inget skrivet på det hon lånade ut till dottern är det kanske ett aktivt val farmorn har gjort eftersom dottern hjälper till mer?
Jag förstår vad du menar, och som ja skrev innan, handlar inte om att min far vill ha pengar han behöver inte ha en enda krona i arv nör den dagen kommer. Det är mer att han Tkr de är skamligt av hans syster att utnyttja deras tillstånd och beroende av henne till att tömma deras konton.han har snarare alltid backat just för att de är deras pengar och dom gör precis vad de vill med dem. Lika så att han gav upp sommarstugan som har funnits i familjen länge för att inte starta något bråk i onödan med sin syster. Men nu har de som sagt blivit så uppenbart att faster utnyttjar läget och han har in i de längsta struntat i det, men när han var uppe och hälsade förra helgen så tog farmor han åt sidan och visa överföringen och sa ordagrant ”ja vill att du ska se detta om de skulle hända något med oss” . Kruxet är att de blir en blandning av att de såklart är gamla o lite gaggiga men de är även ”rädda” att säga nej till fastern nu som de gjort innan då de är så beroende av hennes hjälp. Så de handlar inte om att få några pengar heller inte att se till att faster inte får nåt utan att ingen utnyttjar dem för att komma åt pengar o i detta fallet faster.

S
P Patzie skrev:
Jag förstår vad du menar, och som ja skrev innan, handlar inte om att min far vill ha pengar han behöver inte ha en enda krona i arv nör den dagen kommer. Det är mer att han Tkr de är skamligt av hans syster att utnyttja deras tillstånd och beroende av henne till att tömma deras konton.han har snarare alltid backat just för att de är deras pengar och dom gör precis vad de vill med dem. Lika så att han gav upp sommarstugan som har funnits i familjen länge för att inte starta något bråk i onödan med sin syster. Men nu har de som sagt blivit så uppenbart att faster utnyttjar läget och han har in i de längsta struntat i det, men när han var uppe och hälsade förra helgen så tog farmor han åt sidan och visa överföringen och sa ordagrant ”ja vill att du ska se detta om de skulle hända något med oss” . Kruxet är att de blir en blandning av att de såklart är gamla o lite gaggiga men de är även ”rädda” att säga nej till fastern nu som de gjort innan då de är så beroende av hennes hjälp. Så de handlar inte om att få några pengar heller inte att se till att faster inte får nåt utan att ingen utnyttjar dem för att komma åt pengar o i detta fallet faster.
Då borde det lättaste vara att göra din pappa till förmyndare om farmor är rädd för sin dotter och litar på din pappa?

Då kanske farfar skulle ha en " God man", så måste alla större penningtranaktioner godkännas av både farmor och den gode mannen. Det blir då kanske också lättare för farmor att " säga nej" när det behövs. Dessutom avlastas ju farmor en hel del bök och stök, så att hennes liv förhoppningsvis blir lite lättsammare.

Kanske systern är intresserad av att vara god man om det ändå är hon som är där och hjälper till då får hon dessutom betalt för sin insats.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Dra dig tillbaka och låt din pappa och hans föräldrar ha dom eventuella samtal ocv planeringar som behövs.det finns lagar som
reglerar all tänkbara ekonomiska situationer inklusive lån/förskott/gåva. Men det är dina farföräldrar som helt bestämmer över sina samtliga tillgångar. Fom kan själva tal med en bankjurist eller en advokat för att reda ut alternativen. Lägg dig inte i!

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Hej,
Jag tror ett lån utan förfallodatum och ränta betraktas som en gåva vid en bouppteckning.

Har hört om det i verkliga fall, dock lägre belopp i de fallen, 50-100 tkr.

Du skriver att det inte är pengarna din far/ni är ute efter. Men det är ju just det ni ändå är om ni nu bryr er om vad som händer med pengarna?

För jag har väldigt svårt att tro att dina farföräldrar sätter sprätt på 1-2 miljoner om dom börjar bli dementa och inte har gjort det tidigare. Så varför då inte låta dom gå till något bra och där dom använda istället för att sitta på något konto tills föräldrarna dör.

Om du/ni inte bryr er om pengarna då tycker jag ni ska släppa det och låta dom vara. Men bryr ni er om pengarna så får ni ju ta ett snack med farföräldrarna och höra deras syn på saken, och ev kräva en god man om det inte verkar finnas mycket sunt förnuft kvar i tankegångarna pga demens eller dyl.

Men som sagt, allt du skrivit om hittills handlar ju om att systern "tar" din fars pengar egentligen, iaf som du formulerar dig i texterna du skriver.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
E Enrico skrev:
Hej,
Jag tror ett lån utan förfallodatum och ränta betraktas som en gåva vid en bouppteckning.

Har hört om det i verkliga fall, dock lägre belopp i de fallen, 50-100 tkr.
Ja och då räknas det som förtida arv. Nu kan det finnas en "finess" att fixa så att gåvan går förbi en generation, regeln om att alla gåvor är förtida arv, gäller gentemot bröstarvingar. Det är tänkbart att gåvan inte är ett förtida arv om den går till en arvinges barn.

• Gilla
Peternow
  • Laddar…
Efter att ha läst tråden vet jag inget speciellt om någon försöker lura någon, det finns ju ingen information om huruvida det finns något skuldebrev.

Däremot tycker jag ni borde kvantifiera dotterns nerlagda tid. Låt säga att hon under 15 års tid hjälp föräldrarna i snitt 25 timmar i månaden medan brodern inte gjort något alls.

25 timmar är drygt tre heltidsdagar i månaden. Hemtjänstpersonal får 120kr i timmen normal arbetstid. På det tillkommer 30% arbetsgivaravgift. 160kr i timmen för att köpa hemtjänst.

Det blir 4000kr i månaden i kostnad för de som köper tjänsten om det bara är på normal arbetstid. 48tkr om året. 720tkr på 15 år.

Troligen har systern hjälpt till även efter klockan 18 och på helger. Har hon dessutom haft kostnader för att ta sig till föräldrarna och hem igen? Jag tror vi närmar oss en miljon kronor. Årlig ränta och ränta på ränta för den 15 år försenade utbetalningen? Då är det plötsligt kanske 1,5mkr.

Är det rimligt att ni känner er blåsta på 850tkr?

Jag har ingen aning om hur mycket tid systern lagt ner jämfört med brodern, jag bara gissar och ställer upp ett exempel. Men ni kanske skall tänka lite på det här innan ni skapar en situation i familjen som är omöjlig att reda ut.

Redigerat:
Den här typen av frågor är väldigt svåra att bedöma från utsidan.

Det är ju fullt möjligt att farföräldrarna aktivt vill stödja sin dotter dotter. Kanske just för att de inser att dottern aldrig kommer att kunna ge barnbarnet en bra grund.

Jag har haft en delvis liknande situation. Min ena syster hade stora problem, vår mamma valde att testamentera en skaplig summa till systern's son. Just för att hon insåg att sonen aldrig skulle kunna få någon ekonomisk hjälp av sin mamma. När vår mamma gick bort så valde jag och min andra syster att i praktiken 3 dubbla det testamenterade beloppet, så att han fick lika mycket som vi andra. Systern ifråga har sedan gått bort, och sonen fick mycket riktigt inte ärva något den vägen.

• Gilla
Karldanaxel
  • Laddar…
Som en person som upplevt en liknande situation (tvist om arv efter förälder efter att syskon med sämre ekonomi blivit förfördelat ekonomiskt) kan jag bara rekommendera att reda ut det hela INNAN föräldrarna går bort så att de efterlevande slipper tvista om det när föräldrarna är avlidna.
Det handlar om ganska mycket pengar och om ni inte reder ut det nu kommer det att försämra relationen mellan syskonen.

Det räcker med att man kan gå tillbaka och se överföringen på 850000, så räknas det som förskott på arv.
Hon får helt enkelt 850 K mindre vid arvsskiftet

• Gilla
andost
  • Laddar…
Tas pengarna ut och ges kontant eller går allt via banken? Om det går via banken går det att se på transaktionerna i efterhand att det betalats ut till deras dotter.

Med det sagt så är det rimligt att hon får "lön" för den hemtjänst hon utför åt dem. Dock låter ju 850 000 lite mycket.
Min mans bror och hans fru hjälper svärmor mycket mer än vad vi gör, men det kommer vi att lösa vid arvet, då vi ska se till att brodern får lite mer än vad reglerna kräver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.