Vi vill lägga in golvvärme i källaren och samtidigt byta gamla avloppsrör –
Vi har ett hus från 1963 med en grovkällare som vi nu avser att inreda. Golvet består av cirka tio cm betongplatta. Under det finns sprängsten och sedan direkt mot berg. Hade på det befintliga golvet fixat klinker för ca 8 år sen, Så vi den tiden hade inte bytt avloppsrör, så nu vill göra det samtidigt fixa golvvärme. Så började gräva klinker och betonggolv, allt gick bra, kom ner till sprängsten, och läste att man ska gå lite djupare för att kunna lägga sprängsten och isolering 20 cm plus ca 10 cm betong. Då kom vatten under ifrån. När jag kom ner till lera så kom vatten mer upp och upp. har inte denna bild men kan ta mer bilder.
Jag hade inte innan märkt nåt eller haft problem med vatten.
Vad ska man göra åt den?
Vi har ett hus från 1963 med en grovkällare som vi nu avser att inreda. Golvet består av cirka tio cm betongplatta. Under det finns sprängsten och sedan direkt mot berg. Hade på det befintliga golvet fixat klinker för ca 8 år sen, Så vi den tiden hade inte bytt avloppsrör, så nu vill göra det samtidigt fixa golvvärme. Så började gräva klinker och betonggolv, allt gick bra, kom ner till sprängsten, och läste att man ska gå lite djupare för att kunna lägga sprängsten och isolering 20 cm plus ca 10 cm betong. Då kom vatten under ifrån. När jag kom ner till lera så kom vatten mer upp och upp. har inte denna bild men kan ta mer bilder.
Jag hade inte innan märkt nåt eller haft problem med vatten.
Vad ska man göra åt den?
Du behöver förtydliga dig, det är lite svårt att förstå.
Jag tolkar det som:
1: du vill lägga in golvvärme
2: du vill därför bila bort och gräva ut för att lägga isolering under plattan (betongen)
3: när du gräver ut kommer det upp vatten
4: nu undrar du varför och vad du ska göra
Vi behöver veta mer eftersom:
Du skrev att huset stod på sprängsten sen berg. När du nu gräver får du fram lera under sprängstenen.
Allmänt svar:
- dräneringen ska ligga en bit under plattan
- om du nu gräver Under dräneringens nivå kan där stå vatten
- om du inte är nere på det djupet kan dräneringen behöva göras om/förbättras
Jag tolkar det som:
1: du vill lägga in golvvärme
2: du vill därför bila bort och gräva ut för att lägga isolering under plattan (betongen)
3: när du gräver ut kommer det upp vatten
4: nu undrar du varför och vad du ska göra
Vi behöver veta mer eftersom:
Du skrev att huset stod på sprängsten sen berg. När du nu gräver får du fram lera under sprängstenen.
Allmänt svar:
- dräneringen ska ligga en bit under plattan
- om du nu gräver Under dräneringens nivå kan där stå vatten
- om du inte är nere på det djupet kan dräneringen behöva göras om/förbättras
Redigerat av moderator:
Jag kom nere 30cm. Då kom vatten.
Så har lagt 5-10cm 8-16 sten.
Dräneringen är gjort för 3-4 år sen.
Så bifogar bilder.
Undrar vad kan jag göra?
Så har lagt 5-10cm 8-16 sten.
Dräneringen är gjort för 3-4 år sen.
Så bifogar bilder.
Undrar vad kan jag göra?
Kollade om firman, den gick i konkurs i slutet av 2017. Hörde att ägaren hade dött och sen nån av familjen la den i konkurs. Så står på nätet att den är i konkurs.mathiash77 skrev:
Så vad kan man göra nu?
Dowser4711 skrev:
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
Lite svårt att se fullt ut på bilden, men visst ser det ut som att botten av röret mer eller mindre ligger på samma höjd som botten av sulan?
I så fall är nog vattennivån precis där du kan förvänta dig den...
I så fall är nog vattennivån precis där du kan förvänta dig den...
Eller vänta nu, tittar på sista bilden igen, har de lagt röret *ovanpå* sulan?!?
Nej, den där dräneringen ser ut att ligga för högt. Jag tycker mig se att du har en klack som sticker ut från väggens underkant, det är troligen sulan. Dräneringen skulle ha lagts lägre än sulans underkant, nu ligger den ungefär i höjd med överkanten. Därför är det inte konstigt om det finns vatten under den nivån, inne i källaren när du nu gräver ut där inne.