Byggahus.se
J
pacman42 pacman42 skrev:
Många av de ärenden som rör grannar här handlar om att man har grannar som jävlas på ett eller annat sätt. Ofta (inte alltid dock) beror det på att man själv har en dålig attityd mot dem bara för att de började.

Jag har en granne som nästan alla andra i grannskapet har jättesvårt att komma överens med, men inte jag. Det handlar bara om att alla otrevliga ord och insinuerande kommentarer som man hör honom säga, de filtrerar man bara bort. Lyssnar man sedan på resten och besvarar detta, ja då är han rätt lätt att komma överens med och man kan till och med få hjälp av honom. Det är så mycket lättare när man kommer överens med grannarna.

Samtidigt så har jag andra grannar som är jättetrevliga, men som är ett rent h-vete att hantera. Speciellt en där man får höra små kommentarer om saker som de ogillar instoppade i nästan allt de säger. Inte mycket, inte otrevligt, men väldigt jobbigt när de aldrig tar slut. När man hört olika kommentarer om att man tvättat igen, att torkställningar är det fulaste som finns, kommentarer rörande färgen på frugans trosor, att deras baksida vetter mot vår framsida mm minst en handfull gånger varje dag i tio år, då slutar det med att man inte längre torkar tvätt utomhus. Men då får man kommentarer om hur miljövänligt det är att torka tvätten utomhus istället...

Jag är dock fortfarande inte ovän med den senare grannen, även om jag hoppas att de snart fpr plats på ett äldreboende så att man slipper dem. Faktum är att det var den grannen som säljarna till vårt hus varnade oss för, vi fick senare höra att de valde att flytta för att komma ifrån dem. Riktigt så illa tycker jag inte att det är, men visst påverkas man.

Så varför säger folk att man skall akta sig för att ha affärer i ihop med grannarna? Jo för att man i väldigt många fall skall undvika det. Men tror man att man verkligen kommer att kunna reda ut eventuella dispyter om släpvagnen, eller robotklipparen så är det ingen fara.

Jag vet några grannar som delar på en släpvagn. De har en ekonomisk förening för att hantera den, allt för att ha tydliga regler om hur ekonomi och allt annat skall hanteras. Iom att de är en dryg handfull hushåll så blir det billigt, men det blir också väldigt tydligt att man delar kostnaderna och att man betalar "hyra" varje gång man använder släpvagnen. De är inte ovänner eftersom reglerna och ansvaret är klart och tydligt.
Så vilken robot rekommenderar du?

• Haha
  • Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
J
J Jocke Best skrev:
Byggahus missförstås ibland av en del för Familjeliv.se, vilket innebär att folk läser en fråga men svarar på en annan, blandar in oro och socialrealism, eller missförstår med vilje och det är iofs lite kul ibland det med. Har hänt även den bäste, eller jag menar mig själv.
Att missförstå med vilje kan ju vara trevligt om frågan i fråga är korkat ställd :)

I detta fall ter sig frågan tämligen självklar dock så går mer på tesen kring Familjeliv här!

• Gilla
Echraz
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Så vilken robot rekommenderar du?
HQ, sedan måste man titta på de specifika detaljerna i trädgårdarna för att avgöra vad man klarar sig med. Efter detta går man upp ett steg...

Så om jag skall gissa så har en 420 tillräckligt med marginal och inga onödiga features. Dubbla guider behöver ni inte för att hitta ut, det behövs möjligen för att snabbare hitta hem. Med smart planering av guidens placering så går det bra med en. Jag har en tomt som går som ett C runt huset och min guide går ut på bägge ändarna i C:et utan att jag behövt placera laddstationen i ändarna utan jag kan ha den i mitten. Guiden kan vara väldigt lång....

Planera för att trådarna behöver skarvas och läggas om. Lägg någon meter tråd extra var 20:e meter ungefär. Då finns det att laga med. Lägg också ut några mätpunkter på strategiska ställen där de är lätta att hitta för felsökning (en tre-trådsskarv med 2dm stump på den tredje tråden), gör gärna detta på guiden också (där den går nära kanten så har jag kombinerade mätpunkter för både guide och begränsning, där kan jag lägga ihop dem för ytterligare förenklad felsökning). Jag har sådana mätpunkter under en sten vid husväggen, under svålen där gräsmattan växer upp på berget, instoppade i korta rörstumpar som tryckts fast mellan gräset och en kantsten, bara för att ge några exempel på placeringar. Just stumpar av 16mm svart slang är en väldigt bra lösning. Detta snabbar kraftigt upp felsökningen då man lätt kan lägga trådar som kortsluterdelar av slingan. Har man en stor gräsmatta så kan felsökning annars vara ett elände, och delar man gräsmatta med grannen, så kanske denne inte kommer ihåg vart tråden ligger (särskilt guiden) när de stoppar ned spaden i jorden. Jag har ställt ifrån mig spaden på gräsmattan och då lyckats kapa guiden för att jag inte tänkte på den. Jag kom inte ens ihåg att jag ställt spaden där senare när jag felsökte...

Slutligen, köp ihop ett kit med billig skruvmejsel, reservknivar, skarvar mm, så att allt finns lättåtkomligt när ni skall byta knivar eller laga slingan. En separat liten plastlåda för detta är guld värd, särskilt när ni skall dela på klipparen. Det finns säkert ett bra ställe där ni kan förvara den så att bägge hittar den. Mitt kit innehåller också en tongenerator för felsökning. Jag brukar få låna utden och skarvarna till grannarna som felsöker sina robotklippare. Knivar och skarvar köper jag från Amazon iTyskland. Mycket bättre priser om man köper på sig ett litet lager.

• Gilla
elpaco och 3 till
  • Laddar…
Excel
Köp en HQ 420!, livstidsförbrukning av knivar till HQ finns för en spottstyver hos aliexpress. Får ni fel på slingan går det att felsöka med en bärbar fm/am radio med antenn.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så om jag skall gissa så har en 420 tillräckligt med marginal och inga onödiga features. Dubbla guider behöver ni inte för att hitta ut, det behövs möjligen för att snabbare hitta hem. Med smart planering av guidens placering så går det bra med en.
Håller med. Blir nog ändå närmare 25.000 för klippare och kabel.

pacman42 pacman42 skrev:
Lägg också ut några mätpunkter på strategiska ställen där de är lätta att hitta för felsökning
Behövs inte. Trådlös felsökning med en sån här funkar utmärkt.

J Jocke Best skrev:
Byggahus missförstås ibland av en del för Familjeliv.se, vilket innebär att folk läser en fråga men svarar på en annan, blandar in oro och socialrealism
Nog för att jag håller med dig i sak, men nu var frågan: "Jag har en bra relation till min granne och nu funderar vi på att köpa en 20 kkr gräsklippare ihop. Kommer det att fungera bra?"

I fyra fall av fem kommer man få större problem med det gemensamma ägandet än med gräsklipparen.

Varför blanda in grannen i frågeställningen från första början om det inte är relevant?

Nyfniken Nyfniken skrev:
nu var frågan: "Jag har en bra relation till min granne och nu funderar vi på att köpa en 20 kkr gräsklippare ihop. Kommer det att fungera bra?"
Nej, det var faktiskt inte alls frågan. Du har fulklippt citatet. Frågan om det skulle funka bra var relaterad till gräsytan, inte grannen.

Att vi är många som hellre har egna prylar än delar med grannen har nog TS sedan länge förstått.

• Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nog för att jag håller med dig i sak, men nu var frågan: "Jag har en bra relation till min granne och nu funderar vi på att köpa en 20 kkr gräsklippare ihop. Kommer det att fungera bra?"

I fyra fall av fem kommer man få större problem med det gemensamma ägandet än med gräsklipparen.

Varför blanda in grannen i frågeställningen från första början om det inte är relevant?
Nä - så var inte frågan inte ställd. Hitta inte på egna citat när du låtsas citera mig.

/Krille

K Krille4 skrev:
Nä - så var inte frågan inte ställd. Hitta inte på egna citat när du låtsas citera mig.

/Krille
Ja se då läste jag helt galet. Vill du ha en robotklippare som klipper 600 kvadrat utan lutningar eller passager och vill att den spenderar tiden jämnt över hela ytan så kan du ta i princip vilken klippare som helst (specad för >600 m2). Ju dyrare klippare desto mindre behöver ni se den.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja se då läste jag helt galet. Vill du ha en robotklippare som klipper 600 kvadrat utan lutningar eller passager och vill att den spenderar tiden jämnt över hela ytan så kan du ta i princip vilken klippare som helst (specad för >600 m2). Ju dyrare klippare desto mindre behöver ni se den.
Ja de har ju blivit några inlägg sedan jag skrev frågan så det är ju inte helt lätt att komma ihåg ursprungsfrågan :)

Frågan gällde dock 600 kvm per tomt d v s totalt 1200 kvm. Gärna då med möjlighet att styra klipparen så att den klipper 50% av tiden på respektive tomt - allt för att undvika den grannfejd många verkar vara rädda för att vi ska hamna i ;)

/Krille

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det är ett helsike att få en klippare att klippa på något annat sätt än jämnt över hela ytan så det behöver du inte vara rädd för.

Principen för en robotklippare är ju dessutom att den kanske klipper 10 ggr så mycket som behövs, så skulle det bli 60/40 så kommer det ändå inte att synas.

Det här med "inga passager". Är det helt sant? Sitter tomterna ihop utan hinder längs en hel sida?

Om det är så att nu har någon passage mellan er så kommer ni behöva en klippare med guidekabel.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Blir nog ändå närmare 25.000 för klippare och kabel.

Behövs inte. Trådlös felsökning med en sån här funkar utmärkt.
Har en sådan och det fungerar ganska bra, om inte slingan är nedgrävd för då fungerar det ibland inte bra alls ibland.

Vad bra att ni vill dela!

Spontant tror jag det funkar även med enklare modeller från hq/gardena som bara har en guidekabel. Man kan ställa in att gräsklipparen ska köra x meter längs guidekabel och därefter börja klippa. Vid nästa klippning ska den köra y meter och därefter börja klippa. Och så vidare.

Ställ laddstationen i området kring någon av de bortre tomtgränserna och dra därefter guidekabeln tvärs över båda tomterna till den andra bortre gränsen. Det borde bli bra.

• Gilla
nmeden och 1 till
  • Laddar…
M
K Krille4 skrev:
Nja - jag skulle nog vilja påstå att om man delar något med två blir det snarare hälften av pengarna än samma pengar :D

/Krille
Han menar nog varsin för 10 eller en tillsammans för 20, blir ju 10tkr oavsätt

H Husqvarna220Ac skrev:
Givetvis inte! Halva ytan att klippa/halva priset på klipparen, men jag äger den själv, utan strul mm.

Man ska alltid äga sina saker själv! Inte tramsa med att låna och dela...blir bara strul.
Helt rätt
Som varande kapitalistj-el..
Man ska äga.
Min pryl, mitt ansvar, mina kostnader - och JAG vårdar..

"Det som äges av ingen - vårdas av ingen..."

• Arg
Fadai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.