139 506 läst · 513 svar
140k läst
513 svar
Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner
Skulle också vilja berömma alla duktiga hantverkare. Det är väl iofs lite OT i dubbel bemärkelse här.. .
De har gett namnet åt ett arbetssätt eller tankesätt man jobbar med inom mjukvaruutveckling, Kraftmanship.
Om det är någonstans man släpper ut mycket fel, både kända och okända, så är det inom just mjukvaruföretag.
Man tänker sig alltså programmerare som ansvarsfulla lösningsinriktade problemlösare med en verktygslåda med verktyg som gör dem effektiva och väl förberedda på de uppgifter eller problem som kan uppstå i arbetet.
Man förlitar, eller förväntar sig kompetens och yrkesskicklighet skall höja kvaliteten snarare än mer kontroller.
Rätt och genomtänkt från början.
Det är ju svårt att göra ett bra jobb om man inte har rätt verktyg. Det ger ju i stället en ursäkt för att inte göra ett bra jobb.
De har gett namnet åt ett arbetssätt eller tankesätt man jobbar med inom mjukvaruutveckling, Kraftmanship.
Om det är någonstans man släpper ut mycket fel, både kända och okända, så är det inom just mjukvaruföretag.
Man tänker sig alltså programmerare som ansvarsfulla lösningsinriktade problemlösare med en verktygslåda med verktyg som gör dem effektiva och väl förberedda på de uppgifter eller problem som kan uppstå i arbetet.
Man förlitar, eller förväntar sig kompetens och yrkesskicklighet skall höja kvaliteten snarare än mer kontroller.
Rätt och genomtänkt från början.
Det är ju svårt att göra ett bra jobb om man inte har rätt verktyg. Det ger ju i stället en ursäkt för att inte göra ett bra jobb.
Jag tycker det ser helt fruktansvärt ut! Vissa säger att 3 miljoner är en budget lägenhet men för det som har sparat ihop pengaför att köpa nyproduktion så är det ju mycket pengar. Så där ser det inte ut i lägenheter som är 60 år gamla. Jag hoppas att du inte ger dig för jag håller helt med dig om att detta ska man inte behöva acceptera.
Kontakta ARN! Det kan ju hända att många andra har samma problem och då får det ju större tyngd.
Har du foto från visningslägenheten som du kan använda som bevis för att detta vr inte vad du betalade för.
Kontakta ARN! Det kan ju hända att många andra har samma problem och då får det ju större tyngd.
Har du foto från visningslägenheten som du kan använda som bevis för att detta vr inte vad du betalade för.
Jag jobbar också inom bygg med nyproduktion av lägenheter och lokaler.
Jag kan hålla med om att det inte är snyggt. Men om beställaren beställer ogerade socklar och foder så varför ska man då ge sig på hantverkarna eller byggpersonalen?
Om många av er som här i tråden kritiserar hantverkarna ute på nyproduktion idag skulle få gå med en vecka och se den tidspressen som varje moment har så skulle ni inte ifrågasätta dom som bygger.
Sen stöter man självklart på idioter i branschen. Kan vara en vitvarumontör som repar klinker eller t.ex. En lgh-dörr. Jag skulle aldrig byta en dörr med en sådan liten repa. Aldrig.
Det följer med bättringsfärg av en anledning.
Jag kan hålla med om att det inte är snyggt. Men om beställaren beställer ogerade socklar och foder så varför ska man då ge sig på hantverkarna eller byggpersonalen?
Om många av er som här i tråden kritiserar hantverkarna ute på nyproduktion idag skulle få gå med en vecka och se den tidspressen som varje moment har så skulle ni inte ifrågasätta dom som bygger.
Sen stöter man självklart på idioter i branschen. Kan vara en vitvarumontör som repar klinker eller t.ex. En lgh-dörr. Jag skulle aldrig byta en dörr med en sådan liten repa. Aldrig.
Det följer med bättringsfärg av en anledning.
Alla är egentligen inblandade. Först är det några som ska rita alltihop, sedan ska ett tvåsiffrigt antal personer projektera alltihopa. När detta är gjort ska alla instanser granska handlingarna. Det vill säga konstruktörer för temporära konstruktioner, konstruktörer för permanenta konstruktioner ifrån olika instanser, de som bygger stommen, VVS, vatten, el, drift och underhåll, stomkomplettering o.s.v.AndersMalmgren skrev:
Sedan under utförande så har du prefabmontörer, armerare, VVS, vatten, el, utsättare, grovisar, TJM och gjutare som påverkar placering av dessa rör.
I detta skedet är bjälklaget precis gjutet och sen börjar arbetet för de som alla klagar på i denna tråd.
För att inte tala om tiden. Tiden, tiden, tiden...C C.Lundin skrev:Alla är egentligen inblandade. Först är det några som ska rita alltihop, sedan ska ett tvåsiffrigt antal personer projektera alltihopa. När detta är gjort ska alla instanser granska handlingarna. Det vill säga konstruktörer för temporära konstruktioner, konstruktörer för permanenta konstruktioner ifrån olika instanser, de som bygger stommen, VVS, vatten, el, drift och underhåll, stomkomplettering o.s.v.
Sedan under utförande så har du prefabmontörer, armerare, VVS, vatten, el, utsättare, grovisar, TJM och gjutare som påverkar placering av dessa rör.
I detta skedet är bjälklaget precis gjutet och sen börjar arbetet för de som alla klagar på i denna tråd.
Varje dag man tappar vid montering stomme (där rören till radiatorerna gjuts in) så måste man jobba hem den tiden någon annanstans. Finns inte mycket luft i tidsplanen på de flesta projekt.
Den viktiga detaljen som du dock inte räknar med (förståeligt) är att man har en systerförening bredvid. Samma byggentreprenör och samma underleverantörer. MTB som sköter kaklet, NCC bygget till största del, m.fl. Jag kan inte uttala mig om huruvida det har varit samma byggpersonal eller inte, men det är väl inte en högoddsare på att det har varit samma personal som varit inblandad. Och jag vet inte, men när jag gör om exakt samma saker som jag redan gjort flera gånger innan, så kommer jag att få ett grepp över hur saker och ting görs. Att lägga exakt samma sockel 200 gånger om, gör ju fan att den 200ade inte blir så pjåkig. Eller jag vet inte, hantverk funkar kanske inte riktigt på samma sätt?C C.Lundin skrev:Alla är egentligen inblandade. Först är det några som ska rita alltihop, sedan ska ett tvåsiffrigt antal personer projektera alltihopa. När detta är gjort ska alla instanser granska handlingarna. Det vill säga konstruktörer för temporära konstruktioner, konstruktörer för permanenta konstruktioner ifrån olika instanser, de som bygger stommen, VVS, vatten, el, drift och underhåll, stomkomplettering o.s.v.
Saken är här Gukken, jag förstår om det är tidspress och det är svårt. Men om saker och ting ser för galna ut. Har inte man ett ansvar att se till att det snyggas till? Varför stirra blint på branschregler när de uppenbarligen kan ge en missvisande bild?G Gukken skrev:
Absolut. Jag har en heder och vill inte lämna ifrån mig en dålig produkt. Jag har i många fall ansträng mig och fixar saker som en brf-innehavare anmärkt på men som besiktningsmannen godkänt.F filip01 skrev:
Jag har också träffat sånna som ifrågasatt det mesta "varför är det eluttaget placerat där?" "Varför ligger parketten åt det hållet". Enklaste skälet är därför att det är beställt så. Beställaren vill ha det så.
I många projekt där vi bygger fixar vi en visningslägenhet. Tex ett projelt med hyreslägenheter fixade vi en visningslägenhet där de flesta frågorna angående finish klarades av. T.ex gerning av innerhörn behövdes inte. Socklarna skulle skruvas, inte spikas (beställaren ville kunna återanvända socklarna efter ett golvbyte)
Man sätter en standard och utgår från den.
Man kan inte tillgodose över 100 lägenhetsinnehavare i ett projekt.
Företaget jag jobbar på bygger aldrig i egen regi. Vi är rena entreprenörer och värderar kvalitet högt.
Sen kryper vi inte på golvet och besiktar heller.
Det är roligt att du tycker detta är snyggt. Jag själv undrar vad det är för idioter som har radiatorer på golvet? Nej detta var verkligen sjukt fult.F filip01 skrev:
Men som sagt det du tycker är snyggt tycker en annan är fult, det du ser som fel i din lägenhet som du knappt kan leva med ser vissa människor inte överhuvud taget.
Sen då ska man självklart renkapa alla ändar på socklar innan montering och laga skador som uppkommer på golv och dörrar samt sätta täckbrickor.
Inte nog med det! Det blir förbaskat svårstädat. Sådana radiatorer kallas/kallades för "taxar". De monterade vi bara i nödfall.T twoody skrev:
Att planera in dessa borde vara straffbart!
Jag förstår dig absolut men någonstans så köper jag inte att det skall skarvas så här fult som de gjort hos mig. Det där är ingen beställning... Och inte heller de där stora hålen. Hade hantverkaren gjort ett bättre jobb ifrån sig med exempelvis radiator-rören, hade jag kunnat ta bort mjukfogen och placera några enkla täckbrickor. Nu finns det ju ingen täckbricka som täcker hela hålet, du såg ju hur det gick. Sedan är ju den här mjukfogen idiotisk. Läs bara tråden, hur många tycker att det är snyggt?? Även grannar i föreningen har sagt att det är så jävla fult. Och den standard som fanns i visningslägenheten var verkligen inte så här, jag har inga bilder men där var listerna spikade/limmade och skarvarna var knappa. Radiatorrören var myyyycket bättre gjorda.G Gukken skrev:Absolut. Jag har en heder och vill inte lämna ifrån mig en dålig produkt. Jag har i många fall ansträng mig och fixar saker som en brf-innehavare anmärkt på men som besiktningsmannen godkänt.
Jag har också träffat sånna som ifrågasatt det mesta "varför är det eluttaget placerat där?" "Varför ligger parketten åt det hållet". Enklaste skälet är därför att det är beställt så. Beställaren vill ha det så.
I många projekt där vi bygger fixar vi en visningslägenhet. Tex ett projelt med hyreslägenheter fixade vi en visningslägenhet där de flesta frågorna angående finish klarades av. T.ex gerning av innerhörn behövdes inte. Socklarna skulle skruvas, inte spikas (beställaren ville kunna återanvända socklarna efter ett golvbyte)
Man sätter en standard och utgår från den.
Man kan inte tillgodose över 100 lägenhetsinnehavare i ett projekt.
Företaget jag jobbar på bygger aldrig i egen regi. Vi är rena entreprenörer och värderar kvalitet högt.
Sen kryper vi inte på golvet och besiktar heller.
Jaja, jag tycker att det är väldigt cleant med golvstående radiatorer. Känns modernt och fräscht.T twoody skrev:Det är roligt att du tycker detta är snyggt. Jag själv undrar vad det är för idioter som har radiatorer på golvet? Nej detta var verkligen sjukt fult.
Men som sagt det du tycker är snyggt tycker en annan är fult, det du ser som fel i din lägenhet som du knappt kan leva med ser vissa människor inte överhuvud taget.
Sen då ska man självklart renkapa alla ändar på socklar innan montering och laga skador som uppkommer på golv och dörrar samt sätta täckbrickor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 155 inlägg
Det är inte så svårt, kolla här, jag drog rör svintidigt i renoveringenG Gukken skrev:
De hamnade på millimetern rätt sedan när väggen skulle upp (kolla strecket på lasern så ligger helt i liv med dosan)
Eller här när vi fixade dosor i väggen
Som bara magiskt linjerar i mitten av plattan ett bra tag senare (Det var inte magi vi planerade och mätte)
Kan man göra så? Jag är involverad i ett bygge för tillfället. Som utomstående blir man mer än en gång förvånad över hur mycket som verkar planeras när det byggs. Rör som man förväntade sig att skulle komma upp vid vägg sitter lite hur som en bit från väggen. Rör som kommer upp i en dörr är inte heller helt bra. I ens höjden på huset stämmer med vad det skulle varit. Var innertaket skulle sitta var det diskussioner om när hustet var rest, mm. Varför ritar man helt enkelt inte upp huset i 3D och följer den ritningen? Det ritjobbet borde man snabbt spara in på bygget.