37 485 läst · 178 svar
37k läst
178 svar
Frågor om vägförening
Ja, det var ju intressant. Oavsett om det är vitt eller svart är det ju billigare, och bor du bara 2,5mil härifrån måste det ju komma lika mycket snö här som där. De som röjer och sitter i styrelsen har som krav att snöröjningen skall utföras med snöslunga för att de som är profesionella snöröjare inte ska vara aktuella, och då packas det på när det är töväder vilket de sa att de kan lösa genom att snöröja oftare. Det kan ju vara så att de snöröjer för ofta här också, medvetet, för att få in mer pengar.E elmont skrev:
Ja, den som snöröjer heter Niklas.
Jag kollade i verksamhetsberättelsen för 2018, och de har kört 39 helturer (á 1200kr) samt 14 halvturer, (vilket är ca halva sträckan och kostar 900kr) samt 2 rundor med sandningar. Totalkostnad 62700kr står det, vilket inte stämmer med bokslutet, men vad ska man förvänta sig av en förening som betalar ut svarta löner och sa på mötet att föreningen inte är bokföringsskyldig. Jag har mätt om vägen, den är 1,4km totalt. Halvturer beror på att den bitvis går vid åkermark så det drever igen tydligen.H Husqvarna220Ac skrev:
Redigerat:
Kan förstå tanken på att man vill att man ska röja med snöslunga om det driver mycket. Men 39 gånger på en säsong är oerhört mycket.O oliva skrev:Jag kollade i verksamhetsberättelsen för 2018, och de har kört 39 helturer (á 1200kr) samt 14 halvturer, (vilket är ca halva sträckan och kostar 900kr) samt 2 rundor med sandningar. Totalkostnad 62700kr står det, vilket inte stämmer med bokslutet, men vad ska man förvänta sig av en förening som betalar ut svarta löner och sa på mötet att föreningen inte är bokföringsskyldig. Jag har mätt om vägen, den är 1,4km totalt. Halvturer beror på att den bitvis går vid åkermark så det drever igen tydligen.
Om man tycker att svarta löner är jobbigt så kan man tipsa Skatteverket annoymnt.
Vägföreningen är bokföringsskyldig om man får bidrag.
Cheesen skrev:
Tack för info.
Har du koll också på om jag som delägare i föreningen har rättigheter att gå igenom deras pärm med den så kallade "bokföringen", eller kan den verkligen hållas hemlig?
Föreningen söker inga bidrag. Det är ingen som bor längre än 1km från huvudvägen.
Du är inte delägare, du är medlem.O oliva skrev:
Hur stor andel man har bestämmer lantmäteriet och det har att göra med tomtstorlek om jag inte är helt ute och cyklar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 16 840 inlägg
Ett årsbokslut måste styrelsen kunna visa upp för medlemmarna, det ska presenteras på årsmötet (och dessförinnan granskas av revisorn). Sen är inte ett sånt bokslut nödvändigtvis så detaljerat. Står det snöröjning: 65.000 kr så är ju det en siffra du redan känner till.
Är ni flera medlemmar som är missnöjda och någon därtill anser sig kunna sköta snöröjningen betydligt billigare än nu får ni väl engagera i i föreningen och rösta bort nuvarande styrelse. Det stora problemet med såna här föreningar brukar ju annars vara att ingen vill ta över verksamheten även om man är missnöjd med nuvarande skötsel.
Är ni flera medlemmar som är missnöjda och någon därtill anser sig kunna sköta snöröjningen betydligt billigare än nu får ni väl engagera i i föreningen och rösta bort nuvarande styrelse. Det stora problemet med såna här föreningar brukar ju annars vara att ingen vill ta över verksamheten även om man är missnöjd med nuvarande skötsel.
1. Styrelsen behöver inte visa upp bokföringen för medlemmarna om man inte vill och om inte föreningsstämman beslutar något annat. Styrelsen är dock skyldig att svara på frågor från medlemmar på stämman. T.ex. om betalning av snöröjning och vilka vägar som plogas.O oliva skrev:
2. Fastigheterna med två bostadshus i vår förening, har fått sina andelstal fördubblade genom överenskommelser mellan föreningen och fastighetsägare som sedan har godkänts av Lantmäteriet. De har sålunda inte tillkommit vid den ursprungliga förrättningen som jag trodde i mitt förra inlägg. Jag vet därför inte hur en lantmätare självständigt ser på saken. I Lantmäteriets handledningar för beräkning enligt tonkilometersmetoden från 1995 och 2010 är fallet inte omnämnt.
Fallet med inackorderade hästar nämns inte i handledningen för 1995 men har tillkommit i uppdateringen 2010. Man anser att varje inhyst häst ska anses generera 800 ton/år i ett normalfall med tillsynsresor av hästägaren 4 dagar/vecka. Som en jämförelse är schablonen för permanentbostad 2100 ton/år i 2010 års handledning.
3. Vet inte om de kostar något men det måste göras senast 4 veckor efter stämman.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Tja, det där verkar ju fischy.............
Men det är enkelt, betala och tig och ha en fortsatt billig vägförening.
Skit i och betala, svårt att driva in svarta pengar, det blir ännu billigare.
Inget av förslagen är bra, men man kan göra så......
Men det är enkelt, betala och tig och ha en fortsatt billig vägförening.
Skit i och betala, svårt att driva in svarta pengar, det blir ännu billigare.
Inget av förslagen är bra, men man kan göra så......
Är det samma Niklas så saknar han helt ekonomiskt sinnelag/förståelse och lever helt i det blå, men har en god förmåga att "prata" och fantisera.
Att vägarna måste röjas med snöslunga är rent dravel, Jag bor i ett öppet odlingslandskap och vi har inga större problem med drev och det har knappast ni heller.
Och naturligtvis har du som medlem av föreningen rätt till insyn i föreningens ekonomi. Och får ni inte del av föreningens ekonomi tycker jag att ni ska sluta betala
Eftersom er årliga kostnad i dag är så hög skulle troligen en ny förrättning med nya andelstal samt möjligheten att söka driftsbidrag betala lantmäteriförrättningen på relativt kort tid och jag tror att den som i dag sköter väghållningen kommer att få betala merparten av vägkostnaden (som stor mark/skogs ägare).
Och OM det är i samma by som jag tror så är jag rätt säker på att ni har en alternativ "snöplogare", inom byn, som vid en förfrågan troligen inte skulle ha nått emot att överta plogningen.
Ps
Det vi betalar för väghållningen är helt vitt
Att vägarna måste röjas med snöslunga är rent dravel, Jag bor i ett öppet odlingslandskap och vi har inga större problem med drev och det har knappast ni heller.
Och naturligtvis har du som medlem av föreningen rätt till insyn i föreningens ekonomi. Och får ni inte del av föreningens ekonomi tycker jag att ni ska sluta betala
Eftersom er årliga kostnad i dag är så hög skulle troligen en ny förrättning med nya andelstal samt möjligheten att söka driftsbidrag betala lantmäteriförrättningen på relativt kort tid och jag tror att den som i dag sköter väghållningen kommer att få betala merparten av vägkostnaden (som stor mark/skogs ägare).
Och OM det är i samma by som jag tror så är jag rätt säker på att ni har en alternativ "snöplogare", inom byn, som vid en förfrågan troligen inte skulle ha nått emot att överta plogningen.
Ps
Det vi betalar för väghållningen är helt vitt
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Vi är 13st hus på vår gata, 250kr/månad/hus, täcker gatljuset, sandning/sopning/plogning, plogningen kostar 13000kr/år, och på faktura, vi bor i Norrland.
Känns otroligt dyrt underhåll ni har, och ändå verkar det vara svart, skulle nog se över detta..
Känns otroligt dyrt underhåll ni har, och ändå verkar det vara svart, skulle nog se över detta..
Moderator
· Stockholm
· 50 952 inlägg
Svartbetalning är väldigt riskabelt i ett sådant sammanhang, och oavsett vad man lägger för moraliska aspekter på det, så riskerar ni att föreningen får ett saftigt skattekrav.
Om du betalar ut 70 000 till någon som inte har F-skatt, så betyder det att du har betalat en nettolön efter skatteavdrag på 70 000 enl. skatteverket.
Det borde bli en skatt på ca 30 000. Ovanpå det så läggs arbetsgivaravgifter på ytterligare ca 30 000. Och så kommer ni att åka på ett skattetillägg på 40% (=24 000).
Om du betalar ut 70 000 till någon som inte har F-skatt, så betyder det att du har betalat en nettolön efter skatteavdrag på 70 000 enl. skatteverket.
Det borde bli en skatt på ca 30 000. Ovanpå det så läggs arbetsgivaravgifter på ytterligare ca 30 000. Och så kommer ni att åka på ett skattetillägg på 40% (=24 000).

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Styrelsen är skyldig att på föreningsstämma att visa upp bokföringen om medlem begär det.D darey skrev:
Lag (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter:
"50 § Styrelsen är skyldig att på föreningsstämma lämna de upplysningar om föreningens verksamhet som medlem begär och som kan vara av betydelse för medlemmarna."